14.7. – Železniční společnosti, sdružení a zástupci spolkových zemí pokračovali minulý týden ve Frankfurtu nad Mohanem v jednáních se společností DB InfraGO AG o generálních rekonstrukcích klíčových koridorů ve státě. Cílem dialogu je přezkoumat a aktualizovat harmonogram rekonstrukcí silně využívaných úseků tratí v celkové délce přibližně 4 000 kilometrů. Jak je stanoveno v koaliční dohodě, časový harmonogram bude upraven podle doby trvání zvláštního fondu. Konečné rozhodnutí o harmonogramu dalších rekonstrukcí koridorů do roku 2036 učiní spolková vláda.
Železniční doprava
13.7. – České dráhy ve spolupráci s Deutsche Bahn a Dánskými státními drahami DSB nabídnou od května příštího roku novou přímou mezinárodní vlakovou linku Praha – Berlín – Hamburk – Kodaň. Celoročně budou v provozu dva páry vlaků denně, přes letní sezónu přibyde třetí pár. Cestující se mohou těšit na jízdu nejmodernější soupravou pro dálkovou dopravu ComfortJet. Cestovní doba mezi Prahou a Kodaní bude přibližně 11 hodin. Další zkrácení jízdní doby přinese v následujících letech dokončení podmořského Fehmarnského tunelu.
12.7. – Správa železnic oznámila, že skončil výběr všech odborných poradců pro PPP projekt vysokorychlostní tratě mezi Přerovem a Ostravou. Společně s Ministerstvem dopravy a Mezinárodní finanční korporací (IFC) zároveň oficiálně zahájila přípravu koncesní smlouvy a zadávací dokumentace pro výběr koncesionáře.
10.7. – Vláda schválila návrh mezinárodní smlouvy mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo o plánování, výstavbě a provozování Krušnohorského tunelu. Tunel se stane klíčovou součástí nového vysokorychlostního železničního spojení mezi Prahou a Drážďany i nové středoevropské vysokorychlostní osy Via Vindobona propojující Berlín a Prahu sVídní. Podle Ministesrstva dopravy zásadně přispěje k rozvoji udržitelné veřejné dopravy ve střední Evropě, odolnější a bezpečnější dopravní síti iekonomickému rozvoji regionů.
8.7. – Správa železnic uspěla v poslední velké výzvě z Nástroje pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) v dotačním období 2021–2027. Tentokrát získaly podporu tři žádosti, na které byla přidělena dotace v celkové výši téměř 7,5 miliardy korun. Evropské prostředky se využijí na modernizaci trati Brno – Přerov v úseku z Nezamyslic do Kojetína včetně výstavby trakční napájecí stanice v Nezamyslicích, na zabezpečení navazujícího úseku Kojetín – Přerov systémem ETCS a na grant pro informační systémy pro jízdní řády v kooperaci s mezinárodními partnery.
7.7. – „V pondělí 7. července je to přesně 5 let, co došlo u Perninku k tragické srážce dvou osobních vlaků, která si vyžádala dva lidské životy, 22 zraněných a škodu přes 25 milionů korun. Drážní inspekce tehdy vydala bezpečnostní doporučení s cílem zvýšit úroveň zabezpečení na tratích se zjednodušeným řízením dopravy. Pět let poté se ptáme: Co se skutečně změnilo a jaká je realita na české železnici?“ uvedl v tiskové zprávě Spolek pro efektivní železnici.
7.7. – Evropská komise přijala svůj návrh na změnu evropského klimatického zákona, který mimo jiné stanoví cíl EU v oblasti klimatu do roku 2040, a to snížení čistých emisí skleníkových plynů (GHG) o 90 % ve srovnání s úrovněmi z roku 1990. Marie Bjerre, dánská ministryně pro evropské záležitosti, vyjádřila podporu dánskému předsednictví a zdůraznila souvislost mezi dekarbonizací a konkurenceschopností Evropy. Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR) to uvedla v tiskové zprávě s tím, že tento návrh silně podporuje.
4.7. – Tento významný milník padl v neděli 29. června 2025, čtyři a půl roku po zahájení ostrého provozu v prosinci 2020. Jubilejní jízdenku si zakoupila cestující v e-shopu na datum 14. července a zamíří s ní z Českého Krumlova do Rokycan.
3.7. – Společnost Alstom dodá společnosti SNCF Voyageurs dalších 96 vlaků nové generace RER NG pro linku RER-D v síti Île-de-France Mobilités. Zakázka v hodnotě přibližně 1,7 miliardy eur, která je ze 100 % financována společností Île-de-France Mobilités, je součástí rámcové dohody podepsané v roce 2017 mezi společnostmi SNCF Voyageurs a Alstom. Doposud bylo v rámci zakázky objednáno už 262 vlaků RER NG, konkrétně 130 souprav pro linku RER-E (každá o délce 112 metrů) a 132 pro linku RER-D (každá o délce 130 metrů).
2.7. – Více než 1 900 vozidel vybavených systémem ETCS na železniční síti ČR, 1 200 km vybavených tuzemských tratí nebo 1 600 vlaků jedoucích pod dohledem ETCS denně. To je aktuální bilance zabezpečovače, který umí v případě chyby strojvedoucího automaticky zastavit nebo zpomalit vlak.