24.2. – Ministerstvo dopravy souhlasí s návrhem, který by v novele drážního zákona upravil podmínky pro konzervaci nevyužívaných lokálních tratí. Podle ministerstva bude možné v případě zájmu zakonzervovanou trať opět obnovit, není tak podle něj pravda, že obnova už nikdy nenastane. Možnost konzervace tratí doporučil vložit sněmovní hospodářský výbor do projednávané novely zákona o drahách. Nesouhlasí s tím ale Svaz měst a obcí, který se obává likvidace lokálních tratí se slabší provozem. Ministerstvo se na vypracování návrhu podílelo.
Železniční doprava
24.2. – Správa železnic letos vynaloží na investice do železnic 31,2 miliardy Kč, což je meziročně o 1,5 miliardy Kč více. Celkem letos dokončí rekonstrukce 97 kilometrů tratí, zmodernizuje 200 železničních přejezdů a zhruba 114 nádražních budov. Včera to řekl ministr dopravy Karel Havlíček. Správa železnic letos bude hospodařit s 53 miliardami Kč.
23.2. – ÖBB a Siemens Mobility ve Vídni představily první vůz ve finálním nátěru a design exteriéru nové generace netrakčních jednotek pro noční cestování nazývaných Nightjet. Nová, velmi moderní vozidla budou nasazena do provozu již na konci roku 2022. Nejdříve budou použita na spojích z Rakouska a Německa směrem do Itálie. Prvních 13 souprav společnost ÖBB objednala na základě rámcové dohody se společností Siemens Mobility, v letošním roce je očekávána objednávka dalších 20.
18.2. – Svaz měst a obcí nesouhlasí s podobou pozměňovacího návrhu k novele drážního zákona, která je momentálně ve druhém čtení v Poslanecké sněmovně. Návrh podle svazu povede k likvidaci lokálních tratí se slabším provozem. Svaz to uvedl v tiskové zprávě. Pozměňovací návrh by umožnil vlastníkovi trati rozhodnout o jejím takzvaném zakonzervování v případě, že na trati jezdí ročně méně než 1500 osobních nebo 12 nákladních vlaků.
18.2. – Administrativně velmi náročné výběrové řízení na dodávku lokomotiv pro polského státního železničního dopravce PKP Intercity skončilo vítězstvím společnosti CZ LOKO. Ta do Polska na základě už uzavřené kupní smlouvy exportuje deset lokomotiv typu EffiShunter 300. První za rok a půl, kompletní sérii pak do dvou let.
16.2. – Ústavní soud odmítl stížnost Českých drah, které se domáhaly náhrady škody 1,1 milionu Kč v souvislosti s pádem stromu na trať na Jesenicku. Žaloba mířila na Správu železnic, která však podle pravomocného verdiktu zodpovědnost za následné vykolejení vlaku nenese. Strom padl na trať kvůli silnému větru, Správa železnic tomu nemohla zabránit, rozhodly soudy všech stupňů. České dráhy se s rozhodnutím neztotožňují, ale budou ho respektovat.
15.2. - Společnost ČEPRO ze skladu Loukov převezla do Sedlnic prvotřídní lokomotivu řady 709 501–1, která bude nově využívána k posunu pohonných hmot na skladě. Úplně první příjem na sklad a stočení železničních cisteren s touto lokomotivou proběhl během ledna. Do této doby byly na sklad přistavovány vlaky od externích dopravců, jednalo se zejména o ČD Cargo.
13.2. – V souvislosti s protiepidemickými opatřeními německých úřadů je od víkendu 13. – 14. února přerušen provoz všech mezistátních vlaků mezi Českou republikou a Německem. Opatření se týká všech dálkových i regionálních spojů Českých drah a jejich partnerů na všech hraničních přechodech do Bavorska a Saska. Opatření platí do odvolání, přesný termín obnovení provozu bude záviset na vývoji ochranných opatření německé strany a vývoji epidemie COVID-19 v České republice. České dráhy v koordinaci s ministerstvem dopravy posílí souběžné vnitrostátní dálkové linky tak, aby zajistily dostatečnou kapacitu ve stávajících spojích.
11.2. Hlavní město Praha vykoupí pozemky potřebné pro stavbu terminálu a záchytného parkoviště P+R na Dlouhé Míli. Jde o součást dohody, kterou ve formě memoranda o spolupráci podepsali pražský primátor Zdeněk Hřib a šéf Správy železnic Jiří Svoboda. Správě železnic má tento krok ulehčit přípravu tratě z Veleslavína na letiště, Praha část pozemků využije i pro zbudování nové tramvajové trati.
8.2. – Konsorcium Škody Vagonka a Škody Transportation podepsalo smlouvu na dodávku elektrických jednotek pro Estonské dráhy (Eesti Liinirongid). Jde o šest kusů moderních vozidel s opcí na dalších deset kusů. Hodnota tohoto kontraktu se pohybuje okolo 1,5 miliard korun. Jednotky pro estonského národního železničního dopravce jsou určeny pro provoz na elektrifikovaných tratích s rozchodem kolejí 1520 mm a jsou uzpůsobeny náročnému klimatickému prostředí v Estonsku. Pro úspěch v tendru pro Estonské dráhy byly klíčovými parametry nízká spotřeba elektrické energie, kapacita a náklady na servis. Jednotky by měly být dodávány počátkem roku 2025.