Vnitrozemská plavba

Starostové 56 měst a obcí chtějí pozastavit kanál Dunaj-Odra-Labe

14.10. – Starostové pěti desítek měst a obcí z Olomoucka, Přerovska a Novojičínska žádají ve společném memorandu vládu, aby pozastavila rozhodování o pokračování přípravy projektu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe (DOL). Novinářům to v pátek řekla senátorka Jitka Seitlová. Podle senátorky je už připravena studie proveditelnosti tohoto projektu, který má stát stovky miliard Kč. Na podzim má být předložena vládě.

Ministerstvo dopravy se chce zaměřit na koridor Dunaj-Odra

2.10. – Ministerstvo dopravy navrhlo vládě se při dalších jednáních o projektu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe (DOL) zaměřit na propojení Dunaje a Odry. Zároveň se však rozhodlo ponechat územní rezervu i pro labskou část projektu, která by měla sloužit jako rezerva do budoucna. Vláda se bude studií proveditelnosti o kanálu zabývat nejspíš ještě během října. Na včerejším semináři Akademie věd věnovanému této studii to řekla Martina Bártová z ministerstva dopravy. Podle studie by výstavba celého koridoru vyšla na 585 miliard Kč, připojení Labe by přitom stálo více než 300 miliard.

Konference Plavební dny podpořila vodní kanál Dunaj-Odra-Labe

20.9. – Členové konference 30. Plavební dny 2019 vyjádřili podporu vodnímu kanálu Dunaj-Odra-Labe. Konferenci v minulých dnech ve Zlíně uspořádalo České plavební a vodocestné sdružení (ČPVS) a Slovenský plavebný kongres, akce se zúčastnilo více než sto odborníků především z oblasti plavby a vodního hospodářství. „Závěry naší konference konstatují, že podporujeme realizaci vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe, a to ve všech třech větvích,“ řekl včera novinářům člen výboru ČPSV Pavel Fošumpaur.

Aktuality ze světa 36/2019 Premium

Aktuality ze světa 36/2019

6.9 – LETECKÁ DOPRAVA – Společnosti Kühne + Nagel a Air France KLM Martinair Cargo hodlají vzájemně propojit své elektronické knihovací procesy. Odpovídající zkušební běh byl v červenci úspěšně absolvován, jak uvádí společné tiskové prohlášení. Řešení se má nyní dále vyvíjet a potom má být uplatněno v Evropě a v jihoasijském prostoru. 

Stát chystá novou trasu kanálu pro splavnění Labe u Přelouče

30.8. – Státní Ředitelství vodních cest (ŘVC) chystá alternativní trasu kanálu pro splavnění Labe u Přelouče. Stavba, vedená kvůli obejití jezu v Přelouči přes cennou přírodní lokalitu Slavíkovy ostrovy, dosud narážela na odpor ekologických organizací a koliduje s plánovaným zařazením biotopu do evropské soustavy chráněných území Natura 2000. ŘVC navrhlo, že chráněné území se vzácnými modrásky rozšíří, Agentura ochrany přírody a krajiny (AOPK) nemá námitky, řekl včera novinářům ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.

Dálnice se od revoluce rozrostly, zvýšil se také provoz

19.8. – Dálniční síť v Česku se od sametové revoluce v roce 1989 rozrostla na více než 3,5násobek. Zatímco před 30 lety stát evidoval 336 kilometrů dálnic, na konci loňského roku to bylo 1251 kilometrů. Nejde ale jen o nově postavené cesty, část dálnic vznikla překvalifikací ze silnic první třídy. Železnice se spíše modernizovaly. Úpadek pak zaznamenala vodní doprava. Vyplývá to ze statistik ministerstva dopravy. Mnohonásobně se také zvýšila hustota dopravy.

Sucho komplikuje lodní dopravu na Rýnu

25.7. – Sucho a pokles hladiny vody komplikuje v Německu lodní dopravu na řece Rýn. Na některých úsecích nákladní lodě nemohou plout plně naložené. S odvoláním na informace obchodních firem to v pondělí uvedla agentura Reuters. Rýn je významná trasa pro přepravu komodit, jako jsou obilniny, nerosty, uhlí a ropné produkty včetně topného oleje.

Množství zboží přepraveného v Česku po vodě je podle NKÚ mizivé

22.7. – Za dosud nepostavené plavební stupně na Labi stát zaplatil už 927 milionů Kč, zjistil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podíl vodní dopravy na přepravě zboží v Česku přitom zůstává podle kontrolorů dlouhodobě nízký a k převodu části přepravy ze silnic na lodě nedochází. Kontrola NKÚ se týkala projektů rozvoje vodních cest a podpoře nákladní vodní dopravy, které od roku 2014 vydalo ministerstvo dopravy a jím zřízené Ředitelství vodních cest (ŘVC). Mluvčí ŘVC Jan Bukovský sdělil, že plavební stupně jsou strategickými stavbami, ale výstavbu brzdí opakované přepracovávání projektů či požadavky na další analýzy.

Kombinovaná doprava nebezpečných věcí po železnici se řídí podle více předpisů

Kombinovaná doprava nebezpečných věcí se především řídí: podmínkami Řádu pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí (RID); Evropskou dohodou o silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR); Předpisy pro mezinárodní námořní přepravu nebezpečných věcí (IMDG Code); Evropskou dohodou o mezinárodní přepravě nebezpečných věcí po vnitrozemských vodních cestách (ADN); Přílohou 2 SMGS – Dohodou o mezinárodní železniční přepravě nebezpečného zboží.

Vodní cesta po Dunaji bude rychlejší a bezpečnější Premium

Vodní cesta po Dunaji bude rychlejší a bezpečnější

21.6. – Ministr dopravy a výstavby SR Arpád Érsek a ministr životního prostředí László Solymosi včera poklepali základní kámen projektu modernizace plavebních komor Vodního díla Gabčíkovo. V Gabčíkovo odstartovali i další projekt pokřtěním vytyčovacího a měřícího plavidla k zajištění plavební dráhy po Dunaji. Slavnostního aktu se zúčastnili i zástupci Evropské komise a agentury INEA, protože Evropská unie investuje do těchto projektů více než 125 milionů EUR z nástroje pro propojení Evropy (CEF).

spinner