Vnitrozemská plavba

Baťův kanál: ​Plavební komora v Bělově musí mít podrobnou dokumentaci EIA

23.10. – Pro chystanou plavební komoru na řece Moravě v Bělově na Zlínsku bude nutné vypracovat podrobnou dokumentaci EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Na základě podnětů ekologických organizací o tom rozhodl Krajský úřad Zlínského kraje. V tiskové zprávě to ČTK sdělili zástupci občanského sdružení Děti Země. Komora by umožnila prodloužení Baťova kanálu z Otrokovic do Kroměříže. Stavbu připravuje Ře­ditelství vodních cest ČR (ŘVC), zástupce ředitele podniku Jan Bukovský na dotaz ČTK uvedl, že rozhodnutí úřadu odloží výstavbu komory přibližně o dva roky.

​Nabídku na prodloužení Baťova kanálu podalo pět zájemců

16.10. - Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) dostalo v termínu pět nabídek na výstavbu nové plavební komory Rohatec pro prodloužení Baťova kanálu směrem na jih do Hodonína. Podávání nabídek do tendru v předpokládané hodnotě 190 milionů korun skončilo v pátek. ŘVC bude nyní nabídky hodnotit, o zhotoviteli bude jasno snad do měsíce, řekl ČTK mluvčí ŘVC Jan Bukovský.

​Češi si letos oblíbili rekreační plavbu, provoz se zvýšil o pětinu

14.10. – Češi si letos oblíbili rekreační plavbu na tuzemských řekách. Například na vltavské kaskádě cestovalo během plavební sezony od dubna do konce září téměř 12 000 lodí, což je o zhruba 22 procent více než o rok dříve. Koronavirová krize naopak snížila zájem o kapitánské zkoušky a také registraci nových plavidel. Vyplývá to z analýzy Státní plavební správy, kterou má ČTK k dispozici.

​Desítky vědců odsoudily přípravy kanálu Dunaj-Odra-Labe

8.10. – Desítky českých vědců, včetně děkanů všech přírodovědeckých fakult v Česku, kritizují pondělní rozhodnutí vlády o zahájení příprav první části kanálu Dunaj-Odra-Labe (DOL) mezi Ostravou a polskými hranicemi. Megalomanský projekt podle nich nenávratně poškodí krajinu. Podle jejich prohlášení je nepřijatelné, aby vláda dělala takové kroky bez náležité společenské a odborné diskuse. Plánování takových projektů je hazard, uvedli v prohlášení. Mi­nisterstvo dopravy v reakci uvedlo, že text je zavádějící.

Ostravská univerzita vyzvala vládu, ať znovu zváží usnesení o stavbě kanálu

7.10. – Ostravská univerzita (OU) vyzvala vládu, aby znovu zvážila své usnesení, kterým v pondělí schválila přípravy první části vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe na řece Odře mezi Ostravou a polskými hranicemi. Vedení Moravskoslezského kraje univerzita vyzvala, aby se zasadilo o zrušení tohoto rozhodnutí, které podle školy kraj negativně ovlivní. Uvedla to mluvčí OU Lucie Fremrová.

Vláda odsouhlasila přípravu první části kanálu Dunaj-Odra-Labe

5.10. – Přípravy první části vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe na řece Odře mezi Ostravou a polskými hranicemi schválila vláda. Na twitteru o tom informoval ministr dopravy Karel Havlíček. První etapa by měla stát zhruba 15 miliard Kč. Stát se při analýze projektu zaměřuje především na propojení Dunaje s Odrou, Labe zůstává v rezervě. Stavba koridoru by mohla začít po roce 2030.

​ŘVC představilo plán rozvoje rekreační plavby a přístavišť ve Středočeském kraji

23.9. – Ředitel Ředitel­ství vodních cest ČR Lubomír Fojtů a radní pro oblast dopravy Středočeského kraje František Petrtýl představili aktuální plány výstavby nových přístavišť a dalších nástrojů podpory rekreační plavby na Labi a Vltavě ve Středočeském kraji. Ředitelství vodních cest ČR koncem roku 2020 začne výstavbu 7 nových veřejných přístavišť, z nichž některé budou sloužit už během letní sezóny 2021. Další přístaviště se projektují. Pro menší obce, kluby, kempy a restaurace připravil Středočeský kraj dotační program. Těmito nástroji bude podpořeno širší využívání Labe a Vltavy pro turistiku a rekreaci.

Povodí Vltavy modernizuje lodní výtah na Orlíku, za 93 milionů Kč

22.8. - Povodí Vltavy dokončilo první část modernizace lodního výtahu na Orlíku. Kolejová dráha je o 12 metrů delší a tři metry vyšší, čímž stoupla možnost převážet plavidla, když jsou špatné hydrologické podmínky. Modernizovat se bude i kabina výtahu pro převoz sportovních lodí. Investice je 93 milionů Kč. Povodí rovněž prodlouží přístaviště v Týně nad Vltavou, chystá i vodní zdvihadlo na Orlíku. Novinářům to řekl generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala.

Státní plavební správa spustila novou mobilní aplikaci pro veřejnost

31.7. Státní plavební správa zpřístupnila pro širokou plaveckou veřejnost novou mobilní aplikaci s názvem "LAVDIS mobile“. Fanoušci plavby v ní naleznou informace o vodních cestách, jejich aktuálním stavu a další informace týkající se vodní dopravy. Aplikace je již dostupná pro operační systém Android, v následujících dnech si ji budou moci nainstalovat i uživatelé telefonů s operačním programem iOS.

Vnitrozemská plavba: ​Také Česká republika podepsala dohody M025 a M026

5.7. – Podle Evropské dohody ADN, kapitoly 1.5, také Česká republika podepsala mnohostranné dohody M025 a M026 pro dopravu po vnitrozemských vodních cestách. Mnohostranné dohody prodlužují platnost některých osvědčení vzhledem k omezením, které nastaly v důsledku epidemie COVID-19. Prodloužené lhůty nyní platí i v České republice.

spinner