30.10. – Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena přislíbila investice za tři miliardy dolarů (70,5 miliardy Kč) do zlepšení infrastruktury přístavů. Dnes o tom informoval Bílý dům. Plán, který podle vlády přispěje k ochraně životního prostředí, administrativa zveřejnila před Bidenovou včerejší návštěvou přístavního města Baltimore.
Námořní doprava
22.10. - Dánský námořní dopravce Maersk zvedl celoroční výhled zisku. Nově očekává zisk před úroky, zdaněním a odpisy (EBITDA) 11 až 11,5 miliardy dolarů (257 až 269 miliard Kč) oproti dříve udávaným devíti až 11 miliardám dolarů. Těží ze silné poptávky a přetrvávajícího narušení lodní dopravy v Rudém moři. Firma, která je považována za barometr stavu globálního obchodu, to uvedla ve svém včerejším sdělení.
Luka Koper, provozovatel víceúčelového přístavu Koper, pokračuje ve vysokém tempu investic. V nedávno přijatém podnikatelském plánu je do roku 2028 vyčleněno více než 700 milionů eur na zlepšení infrastruktury, digitalizaci a udržitelné projekty.
Doufám, že mi čtenář promine, ale nemohu si pomoct, abych se nevrátil k problematice dekarbonizace a k prozření, které zažívají v této době mnozí kapitáni (a ano, i první důstojníci) světového klubu největších dopravců.
6.10. – Bezpečná přeprava zboží je zásadní pro globální obchod, protože chrání hodnoty a posiluje důvěru mezi obchodními partnery. Klíčové faktory, jako je pečlivý výběr přepravce, správné balení, moderní monitorovací technologie a pojištění, které minimalizují rizika, zajišťují spolehlivost během přepravy. Různá odvětví čelí jedinečným výzvám při zajišťování bezpečnosti, zvláště při přepravě citlivého či objemného zboží na dlouhé vzdálenosti.
5.10. – Desítky tisíc odborářů z amerických přístavů ukončí stávku, která ohrožovala námořní dopravu a obchod. Zástupci odborové organizace se dohodli se zaměstnavateli na tom, že se vrátí do práce a nechají do ledna čas na vyjednání nové pracovní dohody. Předběžně se dohodli na zvýšení mezd, informují tiskové agentury.
4.10. – Luka Koper, provozovatel víceúčelového přístavu Koper, pokračuje ve vysokém tempu investic. V nedávno přijatém podnikatelském plánu je do roku 2028 vyčleněno více než 700 milionů eur na zlepšení infrastruktury, digitalizaci a udržitelné projekty.
27.8. - Finský výrobce motorů Wärtsilä podepsal s norským rejdařstvím Eidesvik smlouvu o úpravě jednoho ze specializovaných plavidel sloužících k zásobování těžebních plošin, takzvaných PSV, aby mohlo využívat jako palivo amoniak. Loď Viking Energy tak bude prvním plavidlem PSV na amoniakové palivo v provozu, uvedla ve včerejším sdělení společnost Wärtsilä. Amoniak, neboli čpavek, je jedním z několika alternativních paliv, která zkoumají lodní dopravci ve snaze snížit emise oxidu uhličitého.
25.8. - Skupina Luka Koper ukončila první pololetí roku 2024 s dobrými výsledky. Většina finančních ukazatelů překročila stanovené cíle a navzdory postupnému ochlazování ekonomiky a situaci v Rudém moři došlo ve druhém čtvrtletí opět k postupnému nárůstu objemu přepravy, zejména v kontejnerovém segmentu. Námořní propustnost činila 11,3 milionu tun zboží a čisté tržby z prodeje dosáhly 136,3 milionu EUR. Zisk před úroky a zdaněním (EBIT) ve výši 37,3 milionu EUR a čistý zisk ve výši 32,8 milionu EUR byly rovněž nad plánem.
20.8. - Přístavy v Asii čelí problémům v oblasti logistiky a výsledkem je přetížení. Asijské přístavy se potýkají s vážnými potížemi kvůli nedostatku lodí a kontejnerů, což způsobuje prodloužení čekací doby pro zakotvení lodí až na sedm dní oproti běžnému půldni. Nejdramatičtější situace je v singapurském přístavu. Tento stav zde vyvolal nárůst nákladů na přepravu až o 39 % a přetížení dalších přístavů, které musí zvládat dodatečné objemy nákladů. Jednou z hlavních příčin přetížení jsou mimo jiné zvýšené nároky na přepravu kvůli odklonům lodí z Rudého moře. Současný stav by mohla zlepšit dostavba nového přístavu. Situaci se snaží vyřešit také odklonem lodí do jiných blízkých přístavů v Asii.