Námořní doprava

​Lodě rejdařů stále obeplouvají Afriku, očekává se růst zájmu o železniční přepravy

29.2. – Námořní přepravy mezi Asií a Evropou jsou stále ovlivněny tím, že mnozí rejdaři kvůli útokům na lodě zastavili využívání Suezského průplavu. Lodě tak dočasně obeplouvají Afriku, což má za následek delší přepravní časy a zdražení přeprav. Proto se očekává růst zájmu o železniční spojení se sběrnými kontejnery, které společnost PST CLC Mitsui-Soko zajišťuje s pravidelnými odjezdy a servis je schopna okamžitě zajistit i pro celé kontejnery jak z, tak do Číny.

Šéf Maersku: Potíže lodních dopravců v Rudém moři asi potrvají několik měsíců

18.1. - Potíže námořních dopravců v důsledku útoků na plavidla v Rudém moři zřejmě potrvají několik měsíců. V diskusi na Světovém ekonomickém fóru (WEF) v Davosu to včera řekl šéf dánské společnosti Maersk Vincent Clerc. Šéf DHL Tobias Meyer varoval, že situace by mohla vést k nedostatku nákladních kontejnerů v Asii, zatímco provozovatelé italských přístavů se obávají, že vleklá krize by mohla vést k trvalému odklonu lodní dopravy ze Středozemního moře.

Hamburský Stammtisch 2023

Na konci listopadu v prostorách pivnice Malostranské besedy v Praze uspořádala pražská reprezentace Hafen Hamburg Marketing společně se společností Metrans již tradiční předvánoční setkání s významnými partnery přístavu Hamburk a českých členských firem Hafen Hamburg Marketing.

Co přinesl listopad v dopravě a logistice

Jako obdivovatele humoru Divadla Járy Cimrmana mne mimo jiné v dále uvedené záležitosti napadá slavná replika: „Spočítal jsem to dobře, jen jsem to zapomněl vynásobit dvěma. Výpočet je správně, jen tam falíruje to násobení…“

​EU bude jednat o možném zapojení do zabezpečení obchodních cest v Rudém moři

14.1. – Ministři zahraničí zemí Evropské unie mají na setkání 22. ledna jednat o možném zapojení EU do iniciativy Spojených států na zajištění obchodních námořních tras v Rudém moři. Informovala o tom včera agentura DPA, podle níž zahraniční služba EU vypracovala první návrhy k zahájení nového společného vojenského nasazení evropských zemí. Předpokládají mimo jiné vyslání válečných lodí a systémů včasného varování, například průzkumných letounů, do konfliktní oblasti. Podle informací ČTK je možné, že budou ministři návrh předložený šéfem unijní diplomacie Josepem Borrellem již v lednu i schvalovat.

​Z Číny vyplula do Evropy první nákladní loď s elektromobily

12.1. – Z Číny vyplula do Evropy první nákladní loď určená speciálně pro vývoz automobilů. Plavidlo schopné přepravit 7000 automobilů si pronajal čínský výrobce elektromobilů BYD, uvedla agentura Bloomberg s odvoláním na příspěvek firmy China International Marine Containers Group (CIMC), která loď vyrobila, na sociální sítí WeChat.

​Kyjev uvádí, že od srpna vyvezl z černomořských přístavů 15 milionů tun zboží

9.1. – Ukrajina za posledních pět měsíců loňského roku vyvezla přes Černé moře téměř 15 milionů tun zboží, deset milionů z toho jsou zemědělské produkty. Podle agentury DPA to včera uvedl místopředseda ukrajinské vlády Oleksandr Kubrakov. Koridorem, který Ukrajina bojující proti ruské invazi vytyčila loni v srpnu, od té doby do ukrajinských černomořských přístavů připlulo 469 lodí.

​Námořní přeprava nyní k dispozici na CargoNect!

8.1. – Jsme naprosto nadšeni, že můžeme oznámit spuštění služeb námořního nákladu zde na CargoNect! Význam námořního nákladu nelze bagatelizovat – hraje důležitou roli při přepravě zboží po celém světě. Je nezbytnou součástí logistického průmyslu. A my jsme nadšeni, že se CargoNect konečně může stát článkem v ekosystému námořního nákladu.

​Statistiky LNG: Do Eemshavenu připlulo zatím 30 lodí s plynem pro Česko

7.1. – Třicet obřích tankerů se zkapalněným plynem pro Česko zatím připlulo do nizozemského terminálu Eemshaven, kde byl následně po převedení do plynné podoby vtlačen do přepravní soustavy. Z toho 26 tankerů připlulo v roce 2023 a ostatní lodě ještě v roce 2022. Celkově ČEZ zajistil tímto způsobem 2,7 miliardy metrů krychlových plynu, což se více než třetině české roční spotřeby. Ani jedna molekula plynu nepocházela z Ruska, většina lodí dorazila ze Spojených států. V letošním roce předpokládá ČEZ opět v Eemshavenu pokračovat tempem dvou až tří lodí měsíčně. Uvedl to mluvčí skupiny ČEZ Roman Gazdík.

​Panamský průplav ohrožuje sucho, záchrana bude zřejmě trvat roky

6.1. – Viditelné zbytky starého pralesa napovídají, jak špatně je na tom Panamský průplav kvůli suchu. Několik set metrů od obrovských tankerů, které převážejí zboží přes celou zeměkouli, se nad hladinou tyčí pahýly stromů. Je to to jediné, co zbylo z lesa zaplaveného před více než 100 lety kvůli stavbě průplavu. Není nic neobvyklého, když jsou vidět v období sucha, ale teď, bezprostředně po období, které je obvykle obdobím dešťů, by měly být zcela zatopené. Píše to agentura Bloomberg.

spinner