Námořní doprava

​Bílý dům oznámil investice za tři miliardy dolarů do ekologičtějších přístavů

30.10. – Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena přislíbila investice za tři miliardy dolarů (70,5 miliardy Kč) do zlepšení infrastruktury přístavů. Dnes o tom informoval Bílý dům. Plán, který podle vlády přispěje k ochraně životního prostředí, administrativa zveřejnila před Bidenovou včerejší návštěvou přístavního města Baltimore.


Maersk zvedl výhled, těží ze silné poptávky a potíží v Rudém moři

22.10. - Dánský námořní dopravce Maersk zvedl celoroční výhled zisku. Nově očekává zisk před úroky, zdaněním a odpisy (EBITDA) 11 až 11,5 miliardy dolarů (257 až 269 miliard Kč) oproti dříve udávaným devíti až 11 miliardám dolarů. Těží ze silné poptávky a přetrvávajícího narušení lodní dopravy v Rudém moři. Firma, která je považována za barometr stavu globálního obchodu, to uvedla ve svém včerejším sdělení.

Přístav Koper dále investuje, do roku 2027 rozšíří kontejnerový terminál

Luka Koper, provozovatel víceúčelového přístavu Koper, pokračuje ve vysokém tempu investic. V nedávno přijatém podnikatelském plánu je do roku 2028 vyčleněno více než 700 milionů eur na zlepšení infrastruktury, digitalizaci a udržitelné projekty.

Co přinesl srpen v dopravě

Doufám, že mi čtenář promine, ale nemohu si pomoct, abych se nevrátil k problematice dekarbonizace a k prozření, které zažívají v této době mnozí kapitáni (a ano, i první důstojníci) světového klubu největších dopravců.

DSV přibližuje, jak minimalizovat rizika a zajistit spolehlivost při přepravě zboží

6.10. – Bezpečná přeprava zboží je zásadní pro globální obchod, protože chrání hodnoty a posiluje důvěru mezi obchodními partnery. Klíčové faktory, jako je pečlivý výběr přepravce, správné balení, moderní monitorovací technologie a pojištění, které minimalizují rizika, zajišťují spolehlivost během přepravy. Různá odvětví čelí jedinečným výzvám při zajišťování bezpečnosti, zvláště při přepravě citlivého či objemného zboží na dlouhé vzdálenosti.

​Americké přístavy opět pojedou naplno, odboráři po dohodě ukončí stávku

5.10. – Desítky tisíc odborářů z amerických přístavů ukončí stávku, která ohrožovala námořní dopravu a obchod. Zástupci odborové organizace se dohodli se zaměstnavateli na tom, že se vrátí do práce a nechají do ledna čas na vyjednání nové pracovní dohody. Předběžně se dohodli na zvýšení mezd, informují tiskové agentury.

​Právě vychází v DN č. 20

Přístav Koper rozšíří do roku 2027 kontejnerový terminál

4.10. – Luka Koper, provozovatel víceúčelového přístavu Koper, pokračuje ve vysokém tempu investic. V nedávno přijatém podnikatelském plánu je do roku 2028 vyčleněno více než 700 milionů eur na zlepšení infrastruktury, digitalizaci a udržitelné projekty.

Viking Energy bude první zásobovací lodí poháněnou amoniakem

27.8. - Finský výrobce motorů Wärtsilä podepsal s norským rejdařstvím Eidesvik smlouvu o úpravě jednoho ze specializovaných plavidel sloužících k zásobování těžebních plošin, takzvaných PSV, aby mohlo využívat jako palivo amoniak. Loď Viking Energy tak bude prvním plavidlem PSV na amoniakové palivo v provozu, uvedla ve včerejším sdělení společnost Wärtsilä. Amoniak, neboli čpavek, je jedním z několika alternativních paliv, která zkoumají lodní dopravci ve snaze snížit emise oxidu uhličitého.

Přístavu Koper se v první polovině roku 2024 dařilo

25.8. - Skupina Luka Koper ukončila první pololetí roku 2024 s dobrými výsledky. Většina finančních ukazatelů překročila stanovené cíle a navzdory postupnému ochlazování ekonomiky a situaci v Rudém moři došlo ve druhém čtvrtletí opět k postupnému nárůstu objemu přepravy, zejména v kontejnerovém segmentu. Námořní propustnost činila 11,3 milionu tun zboží a čisté tržby z prodeje dosáhly 136,3 milionu EUR. Zisk před úroky a zdaněním (EBIT) ve výši 37,3 milionu EUR a čistý zisk ve výši 32,8 milionu EUR byly rovněž nad plánem.

DSV: Zpoždění a nárůst nákladů v asijských přístavech ohrožují globální přepravu

20.8. - Přístavy v Asii čelí problémům v oblasti logistiky a výsledkem je přetížení. Asijské přístavy se potýkají s vážnými potížemi kvůli nedostatku lodí a kontejnerů, což způsobuje prodloužení čekací doby pro zakotvení lodí až na sedm dní oproti běžnému půldni. Nejdramatičtější situace je v singapurském přístavu. Tento stav zde vyvolal nárůst nákladů na přepravu až o 39 % a přetížení dalších přístavů, které musí zvládat dodatečné objemy nákladů. Jednou z hlavních příčin přetížení jsou mimo jiné zvýšené nároky na přepravu kvůli odklonům lodí z Rudého moře. Současný stav by mohla zlepšit dostavba nového přístavu. Situaci se snaží vyřešit také odklonem lodí do jiných blízkých přístavů v Asii.

spinner