8.7. – Mezinárodní přepravní a logistická společnost Kuehne+Nagel rozšiřuje své působení v České republice a otevírá novou pobočku v CTParku Ostrava Hrabová. Pracoviště se bude specializovat na námořní přepravu, a to jak celokontejnerových (FCL), tak kusových (LCL) zásilek do a z celého světa.
Námořní doprava
12.6. – V polském Gdaňsku skončily hlavní práce na stavbě nového kontejnerového terminálu T3 Baltic Hub. Projekt realizovaný společností Budimex ve spolupráci s firmou Deme Dredging zahrnoval mimo jiné vybudování umělého ostrova o rozloze 36 hektarů a výstavbu 717 metrů dlouhého hlubinného nábřeží. Díky novému terminálu zvýší Baltic Hub svoji odbavovací kapacitu o dalších 1,5 milionu TEU ročně na celkových 4,5 milionu TEU.
Komentář
Co přinesl květen v dopravě a logistice
10.6. – Přesně před rokem se tento již pravidelný sloupek týkal také letecké dopravy zboží. To je ale asi jediná podobnost, kterou lze v tuto chvíli vysledovat. Ale pojďme na náš příběh. Airfreight byl v květnu jak na houpačce – cla nahoru, výkony dolů. Pak houpy hou, cla dolů, výkony nahoru. A tak každý týden, s pravidelností odpovídající změnám nálady v americké administrativě, a především v hlavě nejvyšší…
26.5. – Další úspěšný milník v oblasti LNG má za sebou ČEZ. Do nizozemského terminálu v Eemshavenu dorazil téměř 300 metrů dlouhý tanker s LNG, u kterého se ČEZ poprvé staral o celou plavbu. Dosud energetická společnost vždy objednávala LNG jako ucelenou službu a náklad převzala až v terminálu v Eemshavenu. Nyní měli odborníci z ČEZ na starost celý navigační a logistický řetězec, tedy jednání se zkapalňovacím terminálem ve Spojených státech, pronájem lodi, nakládku v USA i samotnou cestu přes Atlantský oceán a návrat lodi zpět. Zvládnutím další části procesu zacházení s LNG posiluje ČEZ dále své know-how v oblasti obchodování s komoditami, a tak i energetickou bezpečnost České republiky.
20.5. – Společnost Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) letos slaví 140. výročí svého založení a zároveň si připomíná 30 let úspěšné spolupráce se svou dceřinou železniční společností METRANS. To, co začalo v květnu 1995 jako strategická investice, se od té doby stalo základním kamenem skupiny HHLA. Toto průkopnické partnerství vytvořilo celoevropskou logistickou síť, která nově definovala spojení mezi velkými námořními přístavy a hospodářsky dynamickými regiony ve vnitrozemí.
25.4. – V uplynulých měsících došlo k přeskupení námořního trhu, začala fungovat nově spojená skupina Maersk a Hapag-Lloyd. Co se však na moři nemění, je obeplouvání Afriky. Kratší cesta přes Rudé moře stále není kvůli konfliktům využívána.
23.4. – Mezinárodní námořní organizace (IMO) dosáhla důležitého kroku k vytvoření právně závazného rámce pro celosvětové snížení emisí skleníkových plynů (GHG) z lodí, jehož cílem je dosažení nulových čistých emisí do roku 2050, respektive přibližně kolem roku 2050. Rámec IMO pro nulové emise je prvním rámcem na světě, který kombinuje povinné emisní limity a ceny skleníkových plynů v námořním odvětví.
8.4. – Největší světová kontejnerová společnost MSC nyní spouští novou kontejnerovou linku s přímou dopravou mezi přístavem Göteborg a Asií. Každý týden budou lodě MSC s kapacitou více než 15 000 TEU přepravovat zboží mezi přístavem Göteborg a přístavy v Číně, Japonsku, Koreji, Thajsku a Vietnamu.
1.4. – Společnost LogEx Logistics, která spolupracuje s tisíci dopravci, připravuje otevření svého prvního specializovaného oddělení námořních přeprav, do něhož hledá odborníky s praxí. Intenzivně pracuje i na rozšíření klientské aplikace o sledování zásilek. Plánuje také exkluzivní interní aplikaci pro spolupracující dopravce, díky které se dopravci o poptávce dozví dříve než z databank. Bude zaměřena hlavně na dlouhodobé tendry. Díky tomu bude LogEx Logistics schopen uspět ve více výběrových řízeních, protože bude disponovat smluvně zajištěnou přepravní kapacitou i na dlouhodobé zakázky.
13.3. – Dne 12. března 2025 obdržel komplex hlubokomořského kontejnerového terminálu Baltic Hub v polském Gdaňsku poslední tři ze sedmi nejmodernějších jeřábů typu Ship-To-Shore (STS) pro projekt rozšíření terminálu T3. Po úplném dokončení na konci roku 2025 zvýší T3 schopnost terminálu Baltic Hub odbavovat největší kontejnerové lodě na světě, upevní jeho pozici předního kontejnerového uzlu v Baltském moři a promění komplex hlubinného terminálu v jeden z největších v Evropě.