Námořní doprava

Donald Trump žádá ostatní státy, aby chránily lodě v Hormuzském průlivu

25.6. – Americký prezident Donald Trump se domnívá, že Spojené státy by neměly zajišťovat bezpečnost Hormuzského průlivu bez kompenzace od států, které tuto námořní cestu pro transport ropy využívají. Napsal to včera na twitteru. Nejmenovaný americký diplomat agentuře Reuters řekl, že USA sestavují spojeneckou koalici k ochraně dopravních cest v Perském zálivu, jejíž členové budou přispívat „finančně i materiálně“.

Kombinovaná doprava nebezpečných věcí po železnici se řídí podle více předpisů

Kombinovaná doprava nebezpečných věcí se především řídí: podmínkami Řádu pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí (RID); Evropskou dohodou o silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR); Předpisy pro mezinárodní námořní přepravu nebezpečných věcí (IMDG Code); Evropskou dohodou o mezinárodní přepravě nebezpečných věcí po vnitrozemských vodních cestách (ADN); Přílohou 2 SMGS – Dohodou o mezinárodní železniční přepravě nebezpečného zboží.

Dva aktuální trendy v námořní dopravě: méně síry v lodním palivu, více hi-tech

Přísnější limit pro obsah síry v lodním palivu od roku 2020, digitalizace, projekt Nové hedvábné stezky, kratší plavby přes výhledově nezamrzající arktické oblasti – to vše patří mezi nejdiskutovanější témata v námořní dopravě. Rovněž je nutné zmínit ekonomická i technická omezení ve stavbě námořních lodí, která se podepsala na zastavení trendu stavět stále větší kontejnerová plavidla.

Aktuality ze světa 25/2019 Premium

Aktuality ze světa 25/2019

20.6. – NÁMOŘNÍ DOPRAVA – Počátkem června zahájilo rejdařství Maersk stavbu chladírenského skladu v Petrohradě. Při položení základního kamene byl přítomen šéf Maersku Søren Skou a David Mc Cann, ředitel společnosti Fyffes. Jde o irského obchodníka s ovocem, který bude používat 40 procent kapacity nového zařízení. Zbytek bude k dispozici dalším zákazníkům působícím v logistice čerstvého a chlazeného. Sklad zaujme rozlohu 23 700 metrů čtverečních a 35 ložných bran umožní denní odbavení až 200 nákladních vozidel. Kapacita skladu dosahuje 50 000 tun. Kolem 200 pracovníků rejdařství Maersk bude v zařízení pracovat. Teplotní zóny budou k dispozici od minus 25 stupňů Celsia do plus 13 stupňů. Søren Skou uvedl: „Angažovanost v Rusku je součástí našeho transformačního procesu integračním řešením „end to end“ v dodavatelském řetězci.“ Při návštěvě Ruska podepsali Søren Skou a náměstek ministra dopravy Jurij Tsvetkov a také šéf úřadu pro námořní dopravu a vodní cesty dohodu o záměru na zavedení obchodní platformy Tradelens v Rusku, která je postavená na základě blockchainu. Platforma, kterou vyvinulo rejdařství Maersk s IBM, má přes napojení přístavu Petrohrad, jako jednoho z hlavních míst překladu kontejnerů v Rusku, usnadnit mezinárodní obchod. K tomu přispívají výměny informací na digitální úrovni. Nedávno se na Tradelens napojila kontejnerová rejdařství CMA CGM a MSC.

Do Hamburku směřovalo více zboží po kolejích Premium

Do Hamburku směřovalo více zboží po kolejích

17.6. – V největším německém univerzálním přístavu Hamburk se ročně odbaví přes 135 milionů tun zboží. Velká část tohoto zboží dorazí nebo opustí přístav po kolejích. Z hlediska podílů jednotlivých dopravních módů na přepravách mezi vnitrozemím a přístavem zaujímá železnice se 48,2 procenta před kamiony (41,4 %) a vnitrozemskou plavbou (10,2 %) vedoucí postavení.

Aktuality ze světa 23-24/2019 Premium

Aktuality ze světa 23-24/2019

14.6. – SILNIČNÍ DOPRAVA – Povolání dálkového řidiče se zdá být v Německu stále méně atraktivní. Pro dopravce je stále těžší obsadit volná místa. Jedním z důvodů může být skutečnost, že se řidiči hledají v regionech nebo ve spolkových zemích, ve kterých sídlí podnik nebo jeho pracoviště. Tato strategie přináší malý úspěch v blízkosti logistických center nebo v silně průmyslových místech. Existuje zde jednak konkurence jiných dopravců a také možnosti pracovat v místní dopravě – s pravidelnou pracovní dobou a nocováním doma. Na zprostředkování nákladních řidičů specializovaný Job-Matching-Portal prověřil znovu pro dopravní tisk řidičský svět a také zjišťoval, ve kterém německém regionu bydlí nejvíce dálkových řidičů. Celkem bylo analyzováno přes 38 000 údajů. A výsledky? Především ve venkovských oblastech je podíl dálkových řidičů na celkové skupině nákladních řidičů značně vyšší. Region s nejvyšším podílem dálkových řidičů (77 %) je Duryňsko. Ale také ve východním Bavorsku, Sasku a Meklenbursku je práce dálkového řidiče značně oblíbenější než v městských aglomeracích. Dálkoví řidiči vydělávají o něco více než v řidiči v místní dopravě. Rozhodnutí, kde jezdit přitom není v první řadě otázkou mzdy. Dálkoví řidiči vydělávají v průměru jen o 53 EUR více, než řidiči na rozvozu (průměrná mzda: 2447 EUR). Dalším významným faktorem je věk. Zatímco v místní dopravě je řidičům v průměru 39,1 let, v dálkové dopravě to je o 4,4 roku více. Kolem 44,1 % všech řidičů, kteří chtějí jezdit dálkové trasy, jsou ve věku mezi 45 a 60 lety, dalších 13,3 % hranici věku 60 let už překročilo. Je varovným signálem, že v celé skupině dálkových řidičů jich je pouze 10,6 % pod třicítkou. Podle portálu Truck-jobs.com jsou řidiči v dálkové dopravě spokojenější se svou prací a současně více motivovaní.

ABB s partnery připravuje první říční loď s vodíkovými palivovými články Premium

ABB s partnery připravuje první říční loď s vodíkovými palivovými články

6.6. – Koncern ABB se zapojil do projektu FLAGSHIPS, který je financován z prostředků Evropské unie. Iniciativa usiluje o komerční nasazení plavidel s nulovými emisemi v příbřežní a vnitrozemské vodní dopravě. ABB dodá pohonný systém s vodíkovými palivovými články pro novostavbu tlačného remorkéru ve francouzské loděnici Compagnie Fluviale de Transport (CFT) skupiny Sogestran.

Nizozemský námořní průmysl roste, ale potřebuje podporu Premium

Nizozemský námořní průmysl roste, ale potřebuje podporu

22.5. – Aktivita v nizozemském námořním průmyslu, který tvoří více než stovka loděnic a přes 800 dodavatelů námořních technologií, v roce 2018 mírně stoupla. Celkový obrat sektoru meziročně vzrostl o 400 milionů EUR 7,3 miliardy €, zaměstnanost se zvýšila o necelá čtyři procenta na 29 072 osob na plný úvazek.

​CSA Alliance 2020 trvá na účinnosti a nezávadnosti systémů EGCS v námořní dopravě Premium

​CSA Alliance 2020 trvá na účinnosti a nezávadnosti systémů EGCS v námořní dopravě

17.5. - „Celá Clean Shipping Alliance 2020 (CSA 2020) je zděšena zprávami médií informujících o ničím nepodložených prohlášeních aktivistických skupin o systémech čištění výfukových plynů (EGCS). Mnohé z těchto tvrzení jsou kontraproduktivní a málo přispívají k neustálému úsilí globálního námořního průmyslu o prevenci před škodlivým vlivem emisí síry, uhlíku, pevných částic a dalších látek na životní prostředí a lidské zdraví,“ uvedl včera Ian Adams, výkonný ředitel CSA 2020.

​Kyberkriminalita je stále větší hrozbou i pro námořní dopravu Premium

​Kyberkriminalita je stále větší hrozbou i pro námořní dopravu

15.5. - „Je hluboce znepokojující, že čtyři tankery byly napadeny vně strategicky důležitého Hormuzského průlivu. Podle našich informací se jeví, že tyto incidenty mohly probíhat tak, že zahrnovaly kybernetické útoky na plavidla provozovaná v daném regionu,“ řekl Itai Sela, ředitel společnosti Naval Dome se sídlem v Izraeli, která se zaměřuje na kybernetickou bezpečnost včetně detekce hrozeb a ochrany v námořní dopravě.

spinner