6.9. – České dráhy (ČD) letos v prvním pololetí vypravily na české tratě více než 1,2 milionu vlaků, nejvíc z českých dopravců. Druhý byl dopravce Arriva s 77.000 vypravenými vlaky. Vlaky Českých drah měly v průměru zpoždění 1,53 minut. Největší zpoždění měly vlaky RegioJet (RJ), činilo průměrně 8,24 minut. RegioJet byl čtvrtý v množství vypravených vlaků, za první pololetí jich měl více než 35 000, z toho více než 18 500 na linkách v Ústeckém kraji. RegioJet ÚK, který provozuje vlaky v Ústeckém kraji, měl průměrné zpoždění 1,19 minut. Vyplývá to z dat, které poskytla Správa železnic (SŽ).
Veřejná doprava
6.9. – Dálkovou vlakovou dopravu na třech linkách do Jihočeského kraje posílí 57 modernějších vozů. V rychlících z Prahy do Českých Budějovic jsou vozy vybavené například dětským kinem nasazené od poloviny srpna. Rychlíky z Plzně do Brna přes České Budějovice a Jihlavu čeká modernizace od prosince. Novinářům to v úterý řekli zástupci kraje a Českých drah.
4.9. – Dopravní podnik města Brna (DPMB) dokončil třetí fázi modernizace pisárecké vozovny. Díky nově postavené vratné smyčce tramvaje nemusí při návratu do vozovny zajíždět až na vzdálené Mendlovo náměstí. V areálu vozovny DPMB zmodernizoval odstavnou plochu pro tramvaje a vzniklo i největší kolejové rozvětvení s automatizovanými výhybkami v Česku. Realizace projektu za 678 miliónů korun začala v lednu loňského roku.
3.9. – Železniční dopravci v Česku plánují kvůli zlepšení dostupnosti a kvality mobilního signálu ve vlacích upravit 670 vagonů. Využijí k tomu dotaci 300 milionů korun od Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), který o tom včera informoval v tiskové zprávě. „Zájem o naši první dotační výzvu předčil naše očekávání a jsme rádi, že v krátké době by měla vést k zásadnímu zlepšení kvality a dostupnosti mobilních služeb pro cestující ve vlacích,“ uvedl předseda Rady ČTÚ Marek Ebert.
2.9. - Vozy pražské MHD a Pražských služeb (PSAS) budou moci využívat vodíkový pohon. Město zahájí společně s Pražskou plynárenskou (PPAS) a PSAS projekt dekarbonizace Prahy prostřednictvím vodíkové mobility. Cílem je snížení emisí. Pilotní projekt výroby a využití zeleného vodíku je financovaný z evropských fondů a zahrnuje vypracování studie na výrobu a užití zeleného vodíku. Hlavní město letos v březnu požádalo o evropskou dotaci zhruba 1,56 milionu Kč. Spolupráci na rozvoji technologií schválili pražští radní v polovině srpna, kdy odsouhlasili memorandum o spolupráci se zmíněnými firmami. Pilotní projekt potrvá do 31. prosince 2025.
1.9. - V souvislosti s novým systémem emisních povolenek se mohou zdražit náklady na dopravu, což nejvíce dopadne na nízkopříjmové domácnosti. Takzvaná dopravní chudoba ale nemusí být pouze finančního rázu. Jde také o infrastrukturní dostupnost a fyzickou použitelnost, řekla ČTK výzkumná pracovnice Rebeka Hengalová z Institutu pro evropskou politiku EUROPEUM. Podle ní pomůže například rozšíření veřejné dopravy, pronájem elektrokol či elektrických mopedů nebo zlepšení cest pro chodce a cyklisty.
31.8. - Zavedení všech autobusových zastávek v pražské integrované dopravě (PID) na znamení se obešlo bez problémů. Mezi cestujícími naopak přibývají hlasy, že by měla skončit hlášení „pro výstup stiskněte tlačítko“ upozorňující na nutnost, zmáčknout pro zastavení v zastávce tlačítko. Na dotaz ČTK to sdělil Filip Drápal, mluvčí organizace ROPID, která plánuje pražskou MHD. Všechny autobusové zastávky na znamení fungují od letošního 29. června. PID zahrnuje a sjednocuje systémy pražské a středočeské veřejné dopravy.
30.8. - V okolí Lipníku nad Bečvou na Přerovsku bude v pondělí 2. září zahájen zkušební provoz operativní veřejné dopravy. Mikrobusy tam budou zajíždět do vybraných obcí na objednávku podle aktuální poptávky místních obyvatel. Flexibilní veřejná autobusová doprava využívá moderní technologie včetně umělé inteligence. Pokud se projekt osvědčí, bude tato služba od příštího roku postupně zavedena i v dalších okrajových částech Olomouckého kraje, kde zlepší dopravní obslužnost. Novinářům to dnes řekl hejtman Josef Suchánek.
29.8. - Na autobusových zastávkách ve Středočeském kraji začne do konce srpna instalace prvních chytrých informačních panelů. Cestující budou informovat o odjezdech spojů, zpoždění či bezbariérovosti, část panelu mohou pro zveřejnění informací využívat obce. Organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) jich do čtyř let plánuje umístit nejméně 500, informoval ČTK mluvčí IDSK Oldřich Buchetka.
28.8. – Kladno a zdejší MHD jsou na prahu elektrické revoluce. Do městských ulic vyjíždí 16 tichých elektrobusů za 232 milionů korun a v českém prostředí mají několik prvenství. Jde zatím o největší jednorázové pořízení elektrobusů pro městský provoz, polovina elektrobusů je kloubová a dokáže tak převézt větší počet cestujících, a unikátní je také dobíjecí infrastruktura. Největší areál pro dobíjení elektrobusů v Čechách čítá 9 ultrarychlých stojanů a počítá s dalším rozšířením současné flotily elektrických vozů ve městě a okolí.