21.10. – Rada hlavního města Prahy schválila Plán zimní údržby komunikací (PZÚ) pro nadcházející zimní období, které potrvá od 1. listopadu 2025 do 31. března 2026. Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) je plně připravena zajistit sjízdnost a schůdnost svěřených komunikací na území metropole. TSK to uvedla v tiskové zprávě.
Infrastruktura
20.10. – Dvě dopravní stavby a dvě rekonstrukce opanovaly Cenu Inženýrské komory 2024. Její výsledky byly vyhlášeny v pátek 17. října během slavnostního večera České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT), která soutěž pořádá už 21 let. Čtyři oceněné stavby v hlavní kategorii doplnila Zvláštní cena za realizaci stavby, šest Čestných uznání a Cena veřejnosti. Společně s inženýrskými díly byly během ceremoniálu vyhlášeny také tři Osobnosti ČKAIT: specialista na stavby vodního hospodářství Ing. František Hladík, odborník na energetické stavby prof. Ing. František Hrdlička, CSc. a legenda mostních konstrukcí, letos stoletý jubilant Ing. Jan Vítek, DrSc.
16.10. – Nemovitostní skupina Urbanity ve spolupráci s Českou radou pro šetrné budovy (CZGBC) a dalšími předními developery vydala komplexní Příručku pro investory při revitalizaci brownfieldů. Publikace nabízí investorům a municipalitám praktický návod, jak efektivně a udržitelně přistupovat k revitalizaci zanedbaných a nevyužívaných areálů.
16.10. – Stavebnictví se sice hlásí ke kvalitě jako k jedné ze svých hlavních priorit, realita na stavbách tomu ale často neodpovídá. Podle nového mezinárodního průzkumu společnosti PlanRadar více než tři čtvrtiny firem přiznávají, že jejich dokumentace a kontrolní procesy se liší projekt od projektu. Výsledkem je nárůst vícenákladů, zpoždění i častější spory se subdodavateli.
14.10. – „Dne 2. 10. proběhla další zkušební jízda lokomotivy řady 715 na trati Tanvald–Kořenov, zaměřená na ověření funkčnosti tří speciálních ozubnicových výhybek s Abtovou ozubnicí, které jsme navrhli, vyrobili a dodali. Během testu byly všechny tři výhybky pojížděny různými rychlostmi i směry, včetně čistě ozubnicového pohonu. Zároveň jsme zkoušeli, jak přesně ozubené kolo dvojkolí lokomotivy zapadá do hřebenů v kolejišti na různých místech výhybky. Výsledek? Naše konstrukční řešení je správné. Výhybky jsou plně vyhovující pro běžný i plnohodnotný ozubnicový provoz. Jsme hrdí, že můžeme přispět k obnově tohoto evropského technického unikátu,“ řekl Lukáš Raif, vedoucí oddělení techniky společnosti DT – Výhybkárna a strojírna.
10.10 – Hlasování Evropského parlamentu o novele směrnice o eurovinětě je jasným krokem správným směrem. Na novém návrhu je však třeba dále pracovat, aby byla zajištěna spravedlivá a účinná cesta k dekarbonizaci. Uvedla to Mezinárodní unie silniční dopravy IRU. Sdružení ČESMAD Bohemia v této souvislosti upozornilo, že českým dopravcům by pomohlo, kdyby stát měnil sazby nejvýše jednou za rok a měl by za povinnost vyhlásit je šest měsíců předem.
10.10. – Po roce intenzivního praktického testování mezi Wolfsburgem, Lehrte a Barcelonou byl úspěšně dokončen pilotní projekt EcoDuo v Německu. EcoDuo, jízdní souprava skládající se ze dvou standardních návěsů spojených podvozkem a tažených jedním tahačem, se ukázala jako efektivní, bezpečná a šetrná ke klimatu v předjízdné i následné kombinované dopravě.
10.10. – Tři úseky budoucího rychlého spojení mezi jižní a střední Moravou postoupily do další fáze přípravy. Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) vybrala pro Správu železnic tým, který zajistí odborné služby v oblasti ekonomicko-finančního, environmentálně-sociálního, právního a technického poradenství. Tvoří ho společnosti PricewaterhouseCoopers Česká republika, White & Case LLP a SETEC International. Uvedený krok je nezbytný pro úspěšný výběr koncesionáře tohoto PPP projektu.
9.10. – Krajský úřad Středočeského kraje vydal závazné stanovisko k posouzení vlivu záměru na životní prostředí (EIA) pro stavbu velkokapacitní odpočívky Dunávice na budoucí středočeské části dálnice D3. Stalo se tak po čtyřletém úsilí Ředitelství silnic a dálnic, které odpočívku připravuje v rámci budoucího dálničního úseku Hostěradice – Václavice. ŘSD to uvedlo v tiskové zprávě.
4.10. – Českému stavebnictví se letos po dlouhé době daří, přestože naráží na celou řadu problémů. Firmy si stěžují na pomalé schvalování staveb, nedostatek pracovníků i docházející zásoby stavebního materiálu. Po letech poklesu se trh pomalu vrací na předcovidovou úroveň. Podle údajů Českého statistického úřadu vzrostla produkce v prvním pololetí meziročně o 8,5 procenta. Jde o nejrychlejší tempo za posledních sedm let. Tahounem jsou hlavně nové budovy, zatímco bytová výstavba zůstává utlumená.