Kombinovaná doprava

Aktuality ze světa 14/2019 Premium

Aktuality ze světa 14/2019

8.4. – KOMBINOVANÁ DOPRAVA – Silný pokles indexu kontejnerového překladu v únoru. Index kontejnerového překladu RWI – Leibnitzova institutu pro hospodářský rozvoj a Institutu ekonomiky námořní dopravy a logistiky (ISL) poklesl podle rychlých hodnocení na 133,9 bodu. Je to čtvrtý největší dosud zjištěný měsíční pokles. Ještě v lednu měl ukazatel hodnotu 138,2. Zejména výrazně poklesl překlad v čínských přístavech. Vývoj tam však byl ovlivněn svátky čínského Nového roku. Ten byl sice v zásadě brán v úvahu při propočtech indexu, avšak hodnocení vlivu je bráno se zvýšenou nejistotou. Rychlé hodnocení února je postaveno na údajích ze 41 přístavů, které představují 72 procent indexem zobrazovaného překladu.

​Hupac loni přepravil o pětinu více zásilek i díky převzetí ERS

Švýcarský intermodální koncern Hupac v loňském roce přepravil po železnici více než 926 tisíc silničních zásilek. Meziročně to představovalo nárůst objemu přepravy o 21,4 procenta. Za zlepšením výsledků stojí jednak jednorázový efekt návratu k běžnému provozu po výpadku rýnské trati v roce 2017 a jednak převzetí železniční společnosti ERS Railways, ke kterému došlo loni v červnu.

​Hamburk hlásí rekordní výsledek v přepravách po železnici

Německý přístav Hamburk dokázal v loňském roce zvýšit podíl železničních přeprav. Ve vnitrozemských přepravách po železnici bylo loni přepraveno 46,8 milionu tun (+2,7%) a 2,44 milionu TEU (+4,7 %). Celkem bylo na kolejích přístavní železnice odbaveno přes 60 tisíc nákladních vlaků s 1,6 milionu vagonů. Tím byl překonán rekordní výsledek z roku 2016.

​Vytíženost všech našich terminálů i nadále stoupá

Skupina METRANS se ve středoevropském regionu úspěšně rozvíjí. Loni začala působit v Polsku a letos začne společnost TIP Žilina, která je součástí skupiny, provozovat kontejnerový terminál v tomto slovenském městě. Tím se celkový počet provozovaných terminálů zatím ustálí na čísle patnáct. O dalších možnostech rozvoje terminálů, ale i celé přepravní sítě METRANS jsme hovořili s předsedou představenstva akciové společnosti METRANS Ing. Peterem Kissem.

​Podíl kombinované přepravy po železnici v ČR roste

Vývoj nedoprovázené kombinované přepravy (silnice-železnice), která se realizuje v České republice, je dlouhodobě velmi příznivý. Na začátku roku je zatím předčasné bilancovat výsledky za loňský rok, neboť souhrnné statistické údaje zatím nejsou k dispozici, ale základní data můžeme uvést.

​Zeptali jsme se Gerharda Kratochwila,jednatele společnosti RCO-CSKD

Jak se v loňském roce dařilo vaší společnosti?

Loňský rok výsledky kopírovaly obecně příznivý stav české ekonomiky. Zároveň s tím se ruku v ruce nesl loňský rok ve znamení tlaku na kapacity. Naší společnosti se podařilo zvýšenou poptávku po kapacitách naplnit. Celkově hodnotíme loňský rok jako příznivý.

​V letošním roce bychom rádi spustili novou pravidelnou intermodální linku

Ambiciózní plány má na letošní rok společnost AWT, která je součástí PKP CARGO. Vedle dalšího rozvoje terminálu v Paskově připravuje rozjezd nové pravidelné intermodální linky. Podrobnosti o tomto projektu sice obchodní ředitel skupiny AWT Viktor Bystrian zatím neprozradil, nicméně zdůraznil, že v rámci strategie PKP CARGO chce firma nadále rozvíjet přepravy a zvyšovat objemy směrem na jih Evropy.

​Linka z Lovosic do Hamburku byla loni velmi úspěšná, počet zásilek vzrostl

Na jedné straně úspěšná linka z Lovosic do Hamburku, na straně druhé v důsledku nepravidelností odliv zákazníků na lince do Duisburgu. Přesto ale podle jednatele společnosti Bohemiakombi Ing. Vladimíra Fišera zájem o kombinovanou dopravu silnice-železnice ze strany zákazníků rozhodně neslábne, naopak roste.

​Kombinovaná doprava stále čeká na revizi důležité směrnice

V samém závěru loňského roku, který Evropská komise nazvala Rokem multimodality, se ministři dopravy EU shodli na postoji k revizi směrnice o kombinované přepravě. Ta pochází z roku 1992, a platí tedy už víc než šestadvacet let. Navíc je jediným právním nástrojem na unijní úrovni, jenž stanoví přímé pobídky pro podporu přechodu na jiné druhy dopravy v oblasti přepravy zboží.

Aktuality ze světa 12/2019 Premium

Aktuality ze světa 12/2019

25.3. – SILNIČNÍ DOPRAVA – Ratifikace protokolu e-CMR Běloruskem. Bělorusko je nyní oficiálně 19. zemí, která ratifikovala protokol e-CMR OSN následně po Finsku, které protokol podepsalo v lednu. Ratifikace protokolu e-CMR dovoluje dopravnímu oboru přepravovat bezpapírově a podporuje bezpapírové hraniční operace při užití digitálního přemístění. V mezidobí Španělsko schválilo legislativu dovolující digitální nákladní listy z certifikované platformy pro domácí silniční dopravu. Dále Rumunsko podepsalo v lednu dekret schvalující právo pro dodatkový protokol e-CMR. E-Protokol CMR vstoupil v platnost 5. června 2011. Země, jež protokol ratifikovaly jsou Bělorusko, Bulharsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Irán, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Nizozemsko, Moldavsko, Ruská federace, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švýcarsko a Turecko.

spinner