11.11. – Svaz osobních železničních dopravců SVOD Bohemia zanalyzoval závazky a plány nové vlády týkající se železniční dopravy, které jsou uvedeny v programovém prohlášení. Klíčovým předpokladem pro zvýšení kvality, spolehlivosti a konkurenceschopnosti železnice je podle SVOD Bohemia výrazné navýšení kapacity infrastruktury zejména v jejích nejvytíženějších úsecích a celkové zvýšení užitné hodnoty dopravně významných tratí.
Železniční doprava
10.11 – Akce na vysoké úrovni konaná dne 5. listopadu 2025 v Kodani, kterou zahájili Flemming Schiller (náměstek stálého státního tajemníka pro dopravu a železnici Dánska), Kristian Schnidt (ředitel pozemní dopravy, GŘ MOVE, Evropská komise) a Oana Gherghinescu (výkonná ředitelka, Agentura Evropské unie pro železnice), se zabývala klíčovými otázkami v evropském železničním odvětví a zaměřila se na harmonizaci předpisů, konkurenceschopnost dodavatelského trhu a nákladovou efektivitu infrastruktury. Pro Evropskou komisi jsou rostoucí náklady a technická roztříštěnost v železničním sektoru negativní spirálou, která brzdí růst železničního sektoru.
4.11. – Společnost AŽD úspěšně navázala na jarní premiéru autonomního vozidla EDITA, které jako první v Evropě dokáže jezdit v otevřené krajině. Od dubna do začátku října 2025 absolvovala EDITA (Experimentální Drážní vozidlo pro Inovativní Technologie AŽD) v tomto unikátním projektu na trati Kopidlno – Dolní Bousov již více než 3 000 kilometrů provozu s cestujícími a potvrdila svou spolehlivost.
31.10.- Společnost Nevomo podepsala dohodu se společnostmi DP World a Deendayal Port Authority (DPA) o nasazení prvního řešení magnetického pohonu svého druhu, které umožňuje samohybnou železniční přepravu sypkého nákladu a kontejnerů v přístavu Deendayal. DP World využije patentovaný posilovač MagRail evropské deep-tech společnosti Nevomo technologie k demonstraci jeho použití v živém indickém přístavním prostředí. Tato iniciativa představuje významný krok k vytvoření půdy pro novou generaci automatizovaných nízkoemisních přístavních operací v Indii.
27.10. – Evropská investiční banka (EIB) poskytuje České republice půjčku ve výši 5 miliard českých korun (zhruba 200 milionů eur) na modernizaci železnic. Ministerstvo financí České republiky předá finanční prostředky z EIB prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury správci národní železniční infrastruktury, společnosti Správa železnic, která bude práce provádět.
24.10. – Představenstvo společnosti České dráhy, a.s., v pozici valné hromady společnosti ČD Cargo, a.s., přijalo rezignaci Tomáše Tótha na funkci předsedy představenstva a výkonného ředitele společnosti ČD Cargo, a.s., a to z vážných osobních důvodů. Rezignace byla podána ke dni 31. října 2025.
23.10. – Společnost Alstom, světový lídr v oblasti chytré a udržitelné mobility, jmenovala nového generálního ředitele skupiny Alstom, kterým bude od 1. dubna 2026 Martin Sion. Ve funkci nahradí Henriho Poupart-Lafarge, který společnost řídil od února 2016 a v květnu oznámil, že se nebude ucházet o další funkční období v roli CEO.
20.10. – Generální ředitelé evropských železničních společností pro osobní dopravu ze Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) a Mezinárodní železniční unie (UIC) byli pozváni společností SNCF Voyageurs do Paříže na výroční setkání, aby diskutovali o své dlouhodobé vizi pro zákazníky a cestující.
14.10. – „Dne 2. 10. proběhla další zkušební jízda lokomotivy řady 715 na trati Tanvald–Kořenov, zaměřená na ověření funkčnosti tří speciálních ozubnicových výhybek s Abtovou ozubnicí, které jsme navrhli, vyrobili a dodali. Během testu byly všechny tři výhybky pojížděny různými rychlostmi i směry, včetně čistě ozubnicového pohonu. Zároveň jsme zkoušeli, jak přesně ozubené kolo dvojkolí lokomotivy zapadá do hřebenů v kolejišti na různých místech výhybky. Výsledek? Naše konstrukční řešení je správné. Výhybky jsou plně vyhovující pro běžný i plnohodnotný ozubnicový provoz. Jsme hrdí, že můžeme přispět k obnově tohoto evropského technického unikátu,“ řekl Lukáš Raif, vedoucí oddělení techniky společnosti DT – Výhybkárna a strojírna.
10.10. – Tři úseky budoucího rychlého spojení mezi jižní a střední Moravou postoupily do další fáze přípravy. Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) vybrala pro Správu železnic tým, který zajistí odborné služby v oblasti ekonomicko-finančního, environmentálně-sociálního, právního a technického poradenství. Tvoří ho společnosti PricewaterhouseCoopers Česká republika, White & Case LLP a SETEC International. Uvedený krok je nezbytný pro úspěšný výběr koncesionáře tohoto PPP projektu.