Železniční doprava

Martin Kupka: Výstavba prvního úseku vysokorychlostních tratí začne příští rok

27.7. - Výstavba prvního úseku vysokorychlostních železničních tratí (VRT) mezi Brnem a Přerovem by měla začít v příštím roce. Práce na úseku mezi Brnem a Břeclaví začnou v roce 2026, úsek Moravská brána pak nejpozději v roce 2028. Na pražské konferenci pořádané Svazem podnikatelů ve stavebnictví to včera řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Škoda Group nechystá podle dopisu protinávrh na převzetí španělské firmy Talgo

27.7. - Český výrobce vlaků Škoda Group má zájem o spojení svých průmyslových aktivit s aktivitami španělského rivala Talgo, návrh na jeho převzetí ale předložit nehodlá. Vyplývá to z dopisu, jehož znění včera zveřejnila španělská burzovní komise (CNMV) a na který upozornila agentura Reuters. Škoda by návrhem konkurovala nabídce, kterou Talgu předložila maďarská společnost Ganz-Mávag. Škoda informace odmítla komentovat.

Modernizace trati z Domažlic na státní hranici s Německem má své projektanty

26.7. – Správa železnic vybrala projektanty modernizace traťového úseku mezi Domažlicemi a státní hranicí s Německem. Pro­jektovou dokumentaci vypracují firmy VECTORAMA a SUDOP Praha, které podaly nabídku ve výši 43 789 000 korun. Samotné stavební práce se plánují v letech 2027 až 2030.

Radě pro památky se nelíbí oznámení k vlivu na prostředí u mostu na Výtoni

26.7. - Českému národnímu komitétu Mezinárodní rady památek a sídel (ICOMOS) se nelíbí, že Správa železnic (SŽ) v oznámení pro posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) ohledně mostu na pražské Výtoni pracuje jenom s variantou nahrazení mostu novým a neuvedla v něm variantu rekonstrukce. ČTK to sdělil mluvčí komitétu Jan Štoll. Oznámení nyní posuzuje ministerstvo životního prostředí (MŽP), které rozhodne, zda bude nutné posudek EIA zpracovat. Mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová uvedla, že věc je nyní plně v kompetenci ministerstva a do jeho rozhodnutí nebude správa kritiku víc komentovat.

Dvacet nových lokomotiv Vectron s funkcí XLoad pomůže zefektivnit obsluhu alpského regionu

25.7. - Švýcarská společnost SBB Cargo International ve spolupráci se Südleasing pořizuje dalších 20 vícesystémových lokomotiv Siemens Vectron s funkcí XLoad. Nákladní dopravce SBB Cargo International si bude lokomotivy pronajímat od společnosti SüdLeasing na základě dlouhodobé smlouvy s flexibilní dobou trvání. Smlouva rovněž zahrnuje údržbu lokomotiv firmou Siemens Mobility po dobu 15 let. Funkce XLoad zlepšuje trakční schopnosti lokomotivy a zvyšuje tak její přepravní kapacitu a efektivitu provozu. Díky tomu mohou těžší vlaky jezdit na švýcarské severojižní trase s jednou lokomotivou, bez potřeby druhé posilovací lokomotivy. Lokomotivy Vectron dosahují maximální rychlosti 160 km/h.

Hranice získají nové nádraží od švýcarských architektů

24.7. - Správa železnic včera vyhlásila vítěze architektonicko-urbanistické soutěže na novou budovu nádraží Hranice na Moravě. Vítězný návrh pochází od švýcarsko-českého konsorcia Nemec Taller Architektur, které tvoří architekt Lukáš Taller a projektant dopravních staveb Miroslav Vondřich. Jejich projekt zaujal porotu elegantním designem a schopností přizpůsobit se budoucím dopravním potřebám města.

Bezpečnostní komise MD: Dotazník spokojenosti strojvůdců již pomáhá ve zlepšování české železnice

24.7. - Na dalším pravidelném jednání železniční bezpečnostní komise svolané ministrem dopravy Martinem Kupkou byly mj. představeny konkrétní příklady zlepšení práce a zvýšení bezpečnosti plynoucí z využití dotazníku spokojenosti strojvůdců z roku 2022. Účastníci se též seznámili se změnou vyhlášky zpřesňující průběh školení strojvůdců a těch, kteří kontrolují technická zařízení. V souvislosti s dalším zvyšováním bezpečnosti české železnice je potřeba ještě zmínit, že 1. srpna 2024 se dopravci začnou řídit bezpečnostním opatřením DÚ, které ukládá proškoleným strojvůdcům na vybavených lokomotivách a tratích jezdit pod zapnutým evropským zabezpečovačem ETCS.

Do průmyslové zóny v Kvasinách dojedou vlaky rychleji a bez emisí

22.7. - Správa železnic hledá zhotovitele prací na trati mezi Týništěm nad Orlicí, Častolovicemi a Solnicí. Výsledkem bude modernizovaná a navíc kapacitnější trať, která umožní provoz většího počtu nákladních vlaků. To podpoří další rozvoj průmyslové zóny Solnice/Kvasiny. Rychlost vlaků se zvýší až na 120 km/h. Práce by měly začít v závěru letošního roku, úplně hotovo bude na konci roku 2027. Celková předpokládaná hodnota prvních dvou etap je 2,5 miliardy korun.

Na tratích ve středních Čechách jezdí už šest RegioFoxů v barvách PID

22.7. – Už šest moderních motorových jednotek RegioFox PID vozí cestující na tratích ve Středočeském kraji. Jednotky s čísly 004, 005, 008, 018, 019 a 020 vozí cestující na osobních vlacích na tratích Rakovník – Beroun a Beroun – Rudná u Prahy – Praha. Pravidelný provoz Lišek, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám lidově říká, navazuje na provoz zkušební, který ve Středočeském kraji probíhal od loňského roku a v červnu po schválení nového typu vlaků skončil. Do konce roku 2026 bude na tratě především v západní části kraje nasazeno celkem 38 nových RegioFoxů.

Jednotka ComfortJet uskuteční zkušební jízdu do Německa

21.7. - V rámci zkušebního provozu, schvalování a přípravy provozu jednotek ComfortJet na mezistátních tratích se ve dnech 22. až 24. července uskuteční zkušební jízda s jednotkou č. 003 do Německa. Cílem zkušební jízdy je praktické ověření správné funkce veškerého vybavení vlaku, např. správná činnost CZE, klimatizace, informačního systému, systémů řízení dveří a dalších prvků na železniční infrastruktuře v Německu na napájecí soustavě 15 kV 16,7Hz, která se v Česku nepoužívá. Touto soustavou jsou však vybaveny tratě v Německu a v Rakousku, tedy v zemích, kam budou jednotky ComfortJet nasazeny do pravidelného provozu.

spinner