3.10. – Drážní úřad zveřejnil výroční zprávu o bezpečnosti za rok 2024. Dokument shrnuje klíčové události a výsledky roku, který byl obdobím intenzivní práce i zásadních změn. Pozitivním trendem je, že provozovatelé železniční dopravy i infrastruktury stále více přistupují k bezpečnosti systematicky. Z výročních zpráv vyplývá, že dokážou analyzovat rizika a na jejich základě přijímat a zavádět účinná opatření.
Železniční doprava
Výroční zpráva Drážního úřadu za rok 2024: česká železnice se posouvá k vyšším evropským standardům
2.10. – První říjnový den roku 2025 se nesl v duchu železniční dopravy. Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.CZ a přední evropský výrobce výhybek DT – Výhybkárna strojírna ve spolupráci se Správou železnic, Oltis Group, City Rail a Siemens Mobility si pro studenty středních odborných škol z několika českých měst připravily zajímavou exkurzi do prostějovské firmy DT – Výhybkárna a strojírna s bohatým interaktivním programem a jízdou eventovým vlakem společnosti Kladenská dopravní a strojní.
30.9. – Ve dnech 30. září až 2. října se v italském Miláně koná již dvanáctý ročník veletrhu EXPO Ferroviaria. Společnost DAKO-CZ, výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla z východočeské Třemošnice, na tomto veletrhu nebude chybět. S vlastní expozicí na něm vystavovala v roce 2023 poprvé a vrací se i v letošním roce. Pro návštěvníky z řad odborné i laické veřejnosti si připravila řadu novinek, včetně ukázky hybridního spřáhla na hybridní vodíkovou lokomotivu, která bude jedním z hlavních lákadel veletrhu.
29.9. – O zakázkách v řádu miliard korun jednaly jednotlivé firmy českého železničního průmyslu na veletrhu kolejové techniky TRAKO 2025, který probíhá v polském Gdaňsku tento týden od 23. do 26. září 2026. Výsledkem jsou konkrétní obchodní projekty na dodávky komponentů, technologií či systémů pro zabezpečení a řízení drážní dopravy.
26.9. – Nová studie zpracovaná společností Oxford Economics potvrzuje silný ekonomický dopad evropského železničního sektoru. Studie zadaná Společenstvím evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) na základě údajů z roku 2023 ukazuje, že železnice kombinuje nadprůměrnou produktivitu s odolností a inovacemi a hraje ústřední roli v oživení a budoucím růstu Evropy po pandemii COVID-19. Železnice s celkovým příspěvkem ve výši 247 miliard eur pro hospodářství EU a podporou 3,1 milionu pracovních míst nabízí jednu z největších ekonomických stop ze všech druhů dopravy a zároveň zachovává nejnižší uhlíkovou stopu.
26.9. – Na veletrhu TRAKO v Gdaňsku představila společnost The Signalling Company (TSC), součást Škoda Group, své řešení jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS. Jde o významné rozšíření portfolia Škoda Group do oblasti vlakového zabezpečení. Základem řešení je univerzální digitální železniční platforma iEVC-RailOS, která kombinuje kompaktní a modulární palubní hardware se softwarovými aplikacemi. Nově certifikovaná aplikace ETCS je již druhým zabezpečovacím systémem, který TSC na této platformě úspěšně certifikovala – po belgickém systému TBL1+.
25.9. – Přední evropští generální ředitelé železnic, členové Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER), zvolili nový řídící výbor asociace, v jehož čele stojí Alan Beroud, generální ředitel Polských státních drah (PKP Group). Nové představenstvo se ujme funkce v lednu 2026 na dvouleté funkční období. Odcházející předseda CER Andreas Matthä, generální ředitel Rakouských spolkových drah (ÖBB), odstoupí po šesti plodných letech s poděkováním a uznáním všech členů. Železniční komunita také znovu potvrdila svou solidaritu s ukrajinskými kolegy zastoupenými generálním ředitelem Oleksandrem Pertsovským.
25.9. – Na veletrhu TRAKO 2025 v polském Gdaňsku proběhla mezinárodní premiéra nové generace bateriových vlaků RegioPanter (BEMU). Jednotku na veletrhu představuje Škoda Group ve spolupráci s Českými drahami (ČD) a Moravskoslezským krajem (Česká republika). Jedná se o první veřejnou prezentaci nové generace těchto nejmodernějších bateriových vlaků na mezinárodní úrovni. Škoda Group aktuálně vyrábí 15 vlaků BEMU nové generace pro České dráhy a jejich provoz v Moravskoslezském kraji. Vlaky zahájí provoz v Moravskoslezském kraji počátkem roku 2027.
24.9. – Na výstavišti AMBEREXPO v polském Gdaňsku včera začal 16. ročník jednoho z nejvýznamnějších evropských veletrhů kolejové techniky – TRAKO 2025. Letošní ročník by měl být rekordní. Do Polska přijelo více než 600 vystavovatelů z 30 zemí. Český železniční průmysl se účastní ve významném zastoupení – představují se zde více než čtyři desítky firem. Český železniční průmysl zde prezentuje své aktivity jak v rámci oficiální expozice pod hlavičkou ACRI a Ministerstva průmyslu a obchodu, tak prostřednictvím samostatných výstavních expozic.
24.9. – Omio, online rezervační systém a vyhledávač jízdenek pro multimodální dopravu, rozšířil svou nabídku o všechny spoje Českých drah, českého Národního dopravce, a to od začátku září 2025. Společnost již nyní nabízí jízdenky na spoje dvou českých soukromých dopravců a díky nové spolupráci s Českými drahami obsáhne většinu domácích a přeshraničních spojů napříč Českem. Usnadní tak nákup nejen vnitrostátních ale také mezistátních jízdenek pro Čechy i cestující ze zahraničí. Od spuštění partnerství ukazují data Omio 44% nárůst rezervací v České republice (srovnání 37. kalendářního týdne 2025 a 2024). Kromě vlaků Omio nabízí také autobusové, letecké a trajektové spoje. Omio skrze svou platformu každý den prodá 80 tisíc jízdenek na cesty po Evropě, USA, Kanadě a jihovýchodní Asii.