Železniční doprava

​Škoda Group dodá do Lotyšska dodá až 16 vozových jednotek

16.12. – Lotyšsko se připravuje na další významný krok v modernizaci své železniční dopravy. Společnost Autotransporta direkcija (ATD), která byla organizátorem výběrového řízení, oznámila vítězství Škoda Group na dodávku až 16 bateriových elektrických jednotek (BEMU) určených pro provoz v regionální dopravě. Hodnota celé zakázky, která zahrnuje základní objednávku na devět vlaků, možnost opce na dalších sedm vlaků, náhradní díly a školení činí bezmála 160 milionů eur (téměř 4 miliardy korun). Nasazení prvních vozidel je plánováno na první polovinu roku 2029. Po úspěšném uvedení bateriových vlaků do provozu v České republice na přelomu let 2024 a 2025 a podpisu smlouvy na až 36 bateriových vlaků pro Slovensko se jedná o další zakázku pro Škoda Group na tento typ vozidel.


​V čele UIC stane od ledna Yuji Fukasawa

15.12. – Mezinárodní unie železnic (UIC) jmenovala Yuji Fukasawu, předsedu společnosti East Japan Railway Company (JR East), předsedou UIC na období let 2026 až 2027. Stalo se tak na 107. Valném shromáždění UIC, které se konalo 11.12. ve Varšavě. Yuji Fukasawa oficiálně nastoupí do úřadu 1. ledna, kdy nahradí Alaina Berouda, který unii vedl v období 2024 až 2025.


​DTVS expeduje výhybky pro rychlost trať Brno – Kojetín – Přerov a pro okruh VUZ ve Velimi

13.12. – DT – Výhybkárna a strojírna dokončila zakázky pro dvě klíčové stavební akce na české železniční infrastruktuře. V prosinci budou z Prostějova postupně expedovány dvě výhybky pro rychlost vyšší jak 200 km/h pro zkušební okruh Výzkumného ústavu železničního (VUZ) ve Velimi a osm výhybek pro modernizaci trati Brno – Kojetín – Přerov, kde se počítá s provozem vlaků rychlostí 200 km/h.


​SŽ: Nový jízdní řád přináší další moderní nástupiště a rozšíření ETCS

12.12. – V neděli začne platit jízdní řád Správy železnic pro rok 2026. Mezi novinky patří zavedení výhradního provozu ETCS na dalších bezmála třiceti kilometrech koridoru z Prahy do Kralup nad Vltavou, evropský zabezpečovač pak začne fungovat také mezi Brnem a Zastávkou u Brna. Otevře se nové nástupiště na nádraží Jihlava město, v Táboře se vlaky vrátí na zrekonstruovaný most přes Lužnici.


​Evropské železniční asociace varují před negativním dopadem směrnice o hmotnostech a rozměrech

8.12. – Když Evropská komise v létě 2023 představila balíček zelené nákladní dopravy, slíbila „více ekonomických zisků s menším dopadem na životní prostředí.“ S dnešním přijetím obecného přístupu k hmotnosti a rozměrům komerčních silničních vozidel radou může sektor silniční dopravy očekávat ekonomické zisky – ale společnost si bude muset počkat na jakékoli snížení environmentální stopy logistiky. Ve společném prohlášení k návrhu evropské směrnici o hmotnostech a rozměrech to uvedly Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR), Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER), Evropská asociace železniční nákladní dopravy (ERFA), Železniční nákladní doprava (RFF), Mezinárodní unie majitelů vozů (UIP) a Evropská asociace železničního průmyslu (UNIFE). Naopak Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vítá, že radě ministrů se podařilo dosáhnout vyváženého obecného přístupu. Sdružení ČESMAD Bohemia však upozorňuje, že žádoucí by byl širší záběr (viz ZDE)


​ACRI: Ekonomická diplomacie letos výrazně podpořila expanzi českého železničního průmyslu na mezinárodních trzích

8.12. – Rok 2025 patří k mimořádně úspěšným obdobím českého železničního průmyslu z hlediska mezinárodní spolupráce, posílení exportních aktivit a navázání nových obchodních partnerství. Díky ekonomické diplomacii, aktivní podpoře českých ambasád, Ministerstvu zahraničních věcí, Ministerstvu průmyslu a obchodu a Ministerstvu dopravy se českým firmám daří vstupovat na nové trhy. Výsledkem jsou konkrétní zakázky v řádech miliard korun a větší povědomí o know-how českého železničního průmyslu na klíčových trzích po celém světě.


​Škoda Group dodá až 36 bateriových vlaků na Slovensko

7.12. – Škoda Group v konsorciu se ŽOS Trnava a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) uzavřely rámcový kontrakt na dodávku až 36 bateriových dvouvozových elektrických vlaků (BEMU) v celkové hodnotě téměř 332 milionu eur (8 miliard korun). Slovenský dopravce plánuje v příštím roce zakoupit prvních 16 jednotek, o dalších 20 jednotek může dodávky rozšířit díky opci. Nové bezemisní vlaky zmodernizují slovenskou regionální železniční dopravu, nahradí část dieselových souprav na neelektrifikovaných tratích a nabídnou cestujícím komfortní cestování bez nutnosti přestupů mezi elektrifikovanými a neelektrifikovanými úseky. Díky nasazení nových vlaků se sníží roční emise CO2 až o stovky milionů kilogramů oproti stávajícímu provozu. Část výroby vlaků bude realizována na Slovensku prostřednictví konsorciálního partnera ŽOS Trnava.


​Správní rada Správy železnic odvolala z funkce generálního ředitele Jiřího Svobodu

2.12. – „Události a informace zveřejněné v posledních dnech otevírají tolik otázek, že setrvání Jiřího Svobody ve funkci by poškozovalo důvěru veřejnosti ve fungování organizace. Nijak tím nepředjímáme závěry policejního šetření a respektujeme presumpci neviny.“ Ve vyjádření po jednání správní rady Správy železnic, které přinášíme v původním znění, to uvedlo Ministerstvo dopravy.


​DTVS vyrobila dvojitou kolejovou spojku na syntetických pražcích pro Ruhrbahn

29.11. – DT – Výhybkárna a strojírna (DTVS) úspěšně dokončila výrobu technicky unikátní dvojité kolejové spojky na syntetických pražcích Sekisui a dvou dilatačních zařízení pro dopravní podnik Ruhrbahn GmbH se sídlem v německém Essenu. Ten provozuje městskou kolejovou dopravu ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko a jako největší dopravní podnik v Porúří zajišťuje mobilitu pro více než 100 milionů cestujících ročně. Nově vyrobená kolejová konstrukce s celkovou délkou 123 m (DKS, dilatace a kolejové pole) bude brzy instalována u stanice Heissen Kirche v Mülheimu, jednom z klíčových bodů místní dopravní sítě lehkého metra U-Bahn / Stadtbahn.


​Vlaky již jezdí pod dohledem ETCS až do Českých Budějovic

28.11. – Správa železnic vybavila jednotným zabezpečovačem ETCS celý jižní koridor, poslední částí se stal úsek z Votic do Českých Budějovic. Dalším milníkem bude na konci příštího roku zavedení výhradního provozu ETCS. Práce na projektu a instalaci probíhaly od roku 2021. Celkové náklady dosahují dvě a čtvrt miliardy korun, z velké části na ně přispěla Evropská unie.


spinner