Dopravní politika

​Náměstkyně Dana Ťoka odchází z ministerstva do ČD

17.4. – Lenka Voplatková, náměstkyně končícího ministra dopravy Dana Ťoka, odchází z ministerstva do Českých drah (ČD). Od 23. dubna povede odbor vnějších vztahů a komunikace. ČD odbor vytvořily na konci března, na post nevypsaly žádné otevřené výběrové řízení.

​Vladimír Kremlík: Prezident mě jmenuje ministrem dopravy k 30. dubnu

16.4. – Prezident Miloš Zeman jmenuje Vladimíra Kremlíka ministrem dopravy k 30. dubnu. Kandidát na ministra dopravy Vladimír Kremlík to řekl novinářům po včerejší schůzce s prezidentem v Lánech. Vladimír Kremlík ve funkci vystřídá nejdéle sloužícího ministra dopravy Dana Ťoka, který minulý týden oznámil, že se rozhodl ve vládě skončit.

​EU zvažuje cla na zboží z USA za 20 miliard EUR

15.4. – Evropská komise (EK) v transatlantickém sporu o subvence pro výrobce letadel Airbus a Boeing vypracovala seznam produktů dovážených ze Spojených států v hodnotě 20 miliard EUR (přes 512 miliard Kč), na které by mohla uvalit cla. S odvoláním na diplomatické zdroje to v pátek uvedla agentura Reuters.

​Vladimíra Kremlíka čeká na ministerstvu spousta práce, shodují se experti

11.4. – Nového ministra dopravy, kterým by se měl stát Vladimír Kremlík, čeká mnoho práce, shodují se dopravní experti. Měl by se podle nich zaměřit na zjednodušení dopravní výstavby a legislativy nebo liberalizaci železnice. Vladimír Kremlík, který je teď náměstkem Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM), pokládá nominaci jako ocenění své práce. Ve funkci ministra dopravy by měl nahradit odstoupivšího Dana Ťoka.

Ministr dopravy Dan Ťok se rozhodl odejít z vlády

8.4. – Ministr dopravy Dan Ťok se rozhodl odejít z vlády. Oznámil to dnes novinářům při příchodu na jednání kabinetu, serveru Novinky.cz předtím řekl, že se na odchodu už dříve dohodl s premiérem Andrejem Babišem. Andrej Babiš bude o změnách ve vládě jednat ve středu s prezidentem Milošem Zemanem. Dan Ťok je nejdéle sloužící ministr dopravy, v úřadu je od roku 2014. Dlouhodobě čelil kritice kvůli tempu stavby dálnic nebo kvůli tendru na provozovatele mýtného systému. Jeho nástupce ve funkci zatím není znám, končící ministr ho sám navrhovat nebude.

​Co přinesl únor 2019 v dopravě

Ve světle změny prezidentství v Radě EU pohlédneme na její aktuální dopravní agendu letošního roku a také na kritiku nedodržování právních předpisů členskými státy. Od 1. ledna do 30. června Rumunsko poprvé vykonává prezidentství Rady Evropské unie – v rámci šestiměsíční rotace. Půjde o zajímavé, ale i náročné období značené brexitem, evropskými parlamentními volbami, ustavením víceletého finančního rámce pro období let 2021 až 2027 a prvním Evropským summitem po brexitu, jenž bude klíčový pro stanovení pracovního programu Komise pro evropské volby, jakož i pro strategickou agendu lídrů EU na příštích pět let.

​Vláda schválila 2,4 miliardy Kč na rozvoj moderních trendů v dopravě

26.3. – Stát chce vynaložit v příštích letech přes 2,4 miliardy Kč na podporu výzkumu a inovací v tuzemské dopravě. Program bude fungovat v letech 2020 až 2026 a jeho cílem bude postupně zavádět nové moderní metody pro řízení dopravy. Zaměřit se chce například na bezpečnost dopravy nebo snížení jejich negativních vlivů na okolí. Vyplývá to z materiálu ministerstva dopravy, který včera schválila vláda. Tiskový odbor kabinetu o tom informoval na internetu.

​Brexit a Evropská unie

Těžko nalézt pro začátek roku aktuálnější a také problémovější dopravní téma než brexit – záležitost vystoupení Spojeného království Velké Británie a Severního Irska (UK) z Evropské unie k 29. březnu. Připomeňme, že v minulém čtvrtletí potvrdil mimořádný summit 27 šéfů vlád zemí EU v Bruselu text dohody, kterou se má odchod UK řídit. Byla také schválena politická deklarace, která obsahuje představu obou stran o budoucí spolupráci v celé řadě oblastí včetně ekonomiky. Jednání o šestisetstrán­kovém dokumentu probíhala rok a půl. Musí je schválit britský parlament, Evropský parlament a členské státy. A kamenem úrazu se zatím jevila nemožnost dohody v rámci britské instituce. Jakkoli se po určitou dobu zdálo být vystoupení UK bez dosažené dohody („tvrdý brexit“) spíše teoretickou a spekulativní možností, s neúprosně ubíhajícími dny do konce března se stával alternativou stále reálnější a z řady hledisek praktické dopravy i hrozivější. Britové mají jednat v parlamentu v druhé polovině ledna a výsledek je nejasný. Tvrdá varianta přitom vůbec není vyloučena. I kdyby k ní nakonec nedošlo, poukazujeme na šíři problémů, které vyvolala, i jako poučení pro eventuální podobné případy v budoucnu.

​MD navrhlo změnit bodový systém a vyšší pokuty za vážné přestupky

5.2. – Ministerstvo dopravy navrhlo úpravu sankcí za dopravní přestupky. Bodový systém by se tak měl nově zjednodušit na dvě sazby, a to čtyři a šest bodů. V současnosti hrozí za nejzávažnější přestupek sedm bodů. Bez bodů bude nově překročení rychlosti do 19 km/h v obci a do 29 km/h mimo obec. Nově naopak bude obodováno nedodržení bezpečné vzdálenosti. Návrh také počítá s výrazným zvýšením pokut za závažnější přestupky, například za držení telefonu během jízdy by nově hrozilo až 10 000 Kč. Včera o tom informovalo ministerstvo dopravy.

Aktuality ze světa 5/2019 Premium

Aktuality ze světa 5/2019

1.2. SILNIČNÍ DOPRAVA – Mezinárodní unie silniční dopravy IRU má vážné obavy z „no deal“ Brexitu, pokud jde o silniční nákladní dopravu přes Kanál, dopravu osob, jakož i ohromný dopad na hospodářství UK a EU a jejich občany. Kontingentní plány Evropské komise a vlády UK nebudou schopny pokrývat nynější provozní potřeby komerčních podniků silniční dopravy a jejich zákazníků. Matthias Maedge, vedoucí expert IRU na záležitosti EU věc komentuje: „Tvrdý Brexit by neměl být alternativou, ale nyní je blízko tomu, že se stane skutečností. S pouhými dvěma měsíci zbývajícími do Brexitu je nedostatek srozumitelnosti stále naší největší výzvou. Je třeba očekávat mimořádně závažné ekonomické následky pro společnost a pro obchod, když stále není jasno ohledně cel a přístupu na trh pro miliony komerčních operací v silniční dopravě směrovaných do UK nebo z něj. Utrpí obchod a dodávky, náklady půjdou nahoru nejméně o 10 procent. Za normálního dne až 10 000 nákladních vozidel projíždí jenom přístavem Dover.“ IRU zůstává nadále nepřesvědčena přes veškeré kontingentní plánování, že komerční provozovatelé silniční dopravy, jejich zákazníci a vlády budou nachystáni k 30. březnu na tvrdý scénář. „No deal“ znamená, že podniky silniční dopravy zjistí, že jejich tržní práva budou vážně narušena a toto se negativně projeví na dodávkách zboží. Stoupající počet podniků v EU zvažuje ukončení činnosti ve dnech, které budou následovat po termínu brexitu. IRU naléhá na nositele rozhodování v EU a ve Spojeném Království, aby učinili jasno o cestě vpřed po 30. březnu 2019 a zvýšili úsilí k nastolení správných řešení pro aktuální silniční dopravu.

spinner