Dopravní politika

​Brexit a Evropská unie

Těžko nalézt pro začátek roku aktuálnější a také problémovější dopravní téma než brexit – záležitost vystoupení Spojeného království Velké Británie a Severního Irska (UK) z Evropské unie k 29. březnu. Připomeňme, že v minulém čtvrtletí potvrdil mimořádný summit 27 šéfů vlád zemí EU v Bruselu text dohody, kterou se má odchod UK řídit. Byla také schválena politická deklarace, která obsahuje představu obou stran o budoucí spolupráci v celé řadě oblastí včetně ekonomiky. Jednání o šestisetstrán­kovém dokumentu probíhala rok a půl. Musí je schválit britský parlament, Evropský parlament a členské státy. A kamenem úrazu se zatím jevila nemožnost dohody v rámci britské instituce. Jakkoli se po určitou dobu zdálo být vystoupení UK bez dosažené dohody („tvrdý brexit“) spíše teoretickou a spekulativní možností, s neúprosně ubíhajícími dny do konce března se stával alternativou stále reálnější a z řady hledisek praktické dopravy i hrozivější. Britové mají jednat v parlamentu v druhé polovině ledna a výsledek je nejasný. Tvrdá varianta přitom vůbec není vyloučena. I kdyby k ní nakonec nedošlo, poukazujeme na šíři problémů, které vyvolala, i jako poučení pro eventuální podobné případy v budoucnu.

​MD navrhlo změnit bodový systém a vyšší pokuty za vážné přestupky

5.2. – Ministerstvo dopravy navrhlo úpravu sankcí za dopravní přestupky. Bodový systém by se tak měl nově zjednodušit na dvě sazby, a to čtyři a šest bodů. V současnosti hrozí za nejzávažnější přestupek sedm bodů. Bez bodů bude nově překročení rychlosti do 19 km/h v obci a do 29 km/h mimo obec. Nově naopak bude obodováno nedodržení bezpečné vzdálenosti. Návrh také počítá s výrazným zvýšením pokut za závažnější přestupky, například za držení telefonu během jízdy by nově hrozilo až 10 000 Kč. Včera o tom informovalo ministerstvo dopravy.

Aktuality ze světa 5/2019 Premium

Aktuality ze světa 5/2019

1.2. SILNIČNÍ DOPRAVA – Mezinárodní unie silniční dopravy IRU má vážné obavy z „no deal“ Brexitu, pokud jde o silniční nákladní dopravu přes Kanál, dopravu osob, jakož i ohromný dopad na hospodářství UK a EU a jejich občany. Kontingentní plány Evropské komise a vlády UK nebudou schopny pokrývat nynější provozní potřeby komerčních podniků silniční dopravy a jejich zákazníků. Matthias Maedge, vedoucí expert IRU na záležitosti EU věc komentuje: „Tvrdý Brexit by neměl být alternativou, ale nyní je blízko tomu, že se stane skutečností. S pouhými dvěma měsíci zbývajícími do Brexitu je nedostatek srozumitelnosti stále naší největší výzvou. Je třeba očekávat mimořádně závažné ekonomické následky pro společnost a pro obchod, když stále není jasno ohledně cel a přístupu na trh pro miliony komerčních operací v silniční dopravě směrovaných do UK nebo z něj. Utrpí obchod a dodávky, náklady půjdou nahoru nejméně o 10 procent. Za normálního dne až 10 000 nákladních vozidel projíždí jenom přístavem Dover.“ IRU zůstává nadále nepřesvědčena přes veškeré kontingentní plánování, že komerční provozovatelé silniční dopravy, jejich zákazníci a vlády budou nachystáni k 30. březnu na tvrdý scénář. „No deal“ znamená, že podniky silniční dopravy zjistí, že jejich tržní práva budou vážně narušena a toto se negativně projeví na dodávkách zboží. Stoupající počet podniků v EU zvažuje ukončení činnosti ve dnech, které budou následovat po termínu brexitu. IRU naléhá na nositele rozhodování v EU a ve Spojeném Království, aby učinili jasno o cestě vpřed po 30. březnu 2019 a zvýšili úsilí k nastolení správných řešení pro aktuální silniční dopravu.

​Sněmovna podpořila vznik systému jednotných jízdenek na dráze

31.1. – Na dráze by měl vzniknout systém jednotných jízdenek. Jeho zavedení a pětiletý provoz má stát 254 milionů Kč a využívat ho budou muset všichni dopravci, kteří jezdí na základě objednávek státu a krajů. Počítá s tím novela zákona o drahách, kterou včera podpořila Sněmovna. Předloha má také umožnit vstup zahraničních dopravců na tuzemský trh.

​Ekologové: Kauce za námitky k dopravním stavbám jsou protiústavní

28.1. – Zavedení kaucí za podání námitek vůči povolovacím řízením při přípravě dopravních staveb, které navrhuje ministerstvo dopravy, je protiústavní a znemožní účastníkům řízení se účinně bránit. Uvedla to asociace ekologických organizací Zelený kruh. Podle ní zdržují stavby především časté legislativní změny. Ministerstvo dopravy návrh hájí a upozorňuje, že počítá s možností prominutí kauce v odůvodněných případech.

​Dan Ťok je 17. a nyní i nejdéle sloužícím ministrem dopravy ČR

24.1. – Ministr Dan Ťok dnes vyrovnal rekordní počet dnů ve funkci ministra dopravy Milana Šimonovského (1512 dnů) a stane se nejdéle sloužícím polistopadovým ministrem dopravy.

Europarlament chce zajistit kybernetickou ochranu autonomních vozidel

16.1. – Evropský parlament (EP) vidí v autonomních dopravních prostředcích velký inovační potenciál, chce ale, aby Evropská komise (EK) vypracovala strategii kybernetické bezpečnosti a uživatelské ochrany dat související s jejich provozem. Včera se na tom na plenárním zasedání ve Štrasburku shodli europoslanci. Od roku 2020 na evropský trh vstoupí automobily s vysokou mírou automatizace, za jejich provoz bude ale stále zodpovědný řidič. Plně autonomní vozy, které se zcela obejdou bez řidiče, by se realitou evropského provozu měly stát po roce 2030.

Dohoda o balíčku mobility je pro nás přijatelná, vyhráno však ještě není

Začátkem prosince při jednání rady ministrů dopravy o budoucnosti tzv. balíčku mobility I. se podařilo dosáhnout pro české dopravce přijatelného kompromisu. O hlavních výsledcích tohoto jednání, ale i o dalších aktuálních tématech v oblasti silniční, železniční a kombinované dopravy jsme hovořili s náměstkem ministra dopravy Ing. Ladislavem Němcem.

Aktuality ze světa 1/2019 Premium

Aktuality ze světa 1/2019

4.1. – ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA – SSAB a dopravce Green Cargo obnovili ocelovou dohodu. Švédský ocelářský průmysl a drážní podnik Green Cargo obnovily svou spolupráci v dopravě oceli a současně odsouhlasily optimalizaci procesů. V příštích pěti letech bude dopravce přepravovat pro výrobce oceli SSAB polotovary a jeho hotové výrobky. Jedná se o dopravní objem kolem tří milionů tun za rok. Oba partneři jednali o nové dohodě rok a půl. Středem pozornosti přitom byla spolehlivost a nákladová efektivnost tak zvaných ocelových kyvadlových vlaků. „Vlaky jsou tepnami našich továren a válcoven, a proto je tak důležité, aby spolupráce s dráhou dobře fungovala,“ řekl Rickard Backlund, šéf logistiky u SSAB. Současně však musí také fungovat nezbytná pružnost, protože výroba bude kolísat více než dosud. Klíčovou roli v novém dopravním systému sehraje 16 lokomotiv Transmontana, jež Green Cargo pořídila. Díky větší tažné síle přepraví stejné množství zboží značně méně vlaků. Šestinápravové lokomotivy jsou přizpůsobeny severskému klimatu.

GSA přináší české ekonomice ročně na 200 milionů korun

V rámci dní otevřených dveří Evropské agentury GNSS (GSA), které se konaly v půlce listopadu v jejím pražském sídle, byla představena i zpráva o přínosech agentury pro českou ekonomiku. Z ní vyplývá, že průměrný roční příspěvek agentury českému hrubému domácímu produktu (HDP) činí přibližně 200 milionů Kč.

spinner