​IRU je z rozhodnutí parlamentu o emisích zděšená, ACEA je vítá

​IRU je z rozhodnutí parlamentu o emisích zděšená, ACEA je vítá

Evropský parlament minulý týden schválil rozšíření systému EU pro obchodování s emisemi (ETS II) na silniční dopravu a budovy. Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) je z tohoto kroku zděšena, Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) jej naopak uvítala.

„Jsme šokováni, že navzdory konstruktivnímu přístupu odvqětví nakonec nepraktický a nepřátelský návrh výboru pro životní prostředí ENVI týkající se ETS II přesvědčil Evropský parlament, aby šel proti odvětví komerční silniční dopravy,“ uvedla vedoucí zastoupení IRU při EU Raluca Marian. „Odvětví silniční dopravy je znepokojeno velmi reálným rizikem zvýšení nákladové základny bez jakékoliv návratnosti a bez reálné šance přejít v dohledné době na vozidla s nulovými emisemi,“ řekla Raluca Marian. IRU podle ní vyzývá: k postupnému zavádění systému ETS v souladu s vývojem technologií a infrastruktury pro zpoplatnění; k zamezení vícenásobného zdanění/zpoplatnění emisí CO2; k reinvestování příjmů získaných ze systému ETS pro silniční dopravu zpět do odvětví silniční dopravy, aby se napomohlo jeho dekarbonizaci; k zapojení soukromých i komerčních uživatelů silnic.

Nedávné oslabení ambicí EU v oblasti zavádění infrastruktury pro alternativní paliva Evropskou radou je podle IRU jasným signálem, že přechod na těžká nákladní vozidla s nulovými emisemi není pro členské státy EU prioritou. Zahrnutí silniční dopravy do systému ETS proto povede k dodatečnému zpoplatnění, aniž by sloužilo jako pobídka k dekarbonizaci pro provozovatele dopravy, dokud nebudou dostatečně dostupné alternativy s nulovými emisemi.

Pokud není splněna základní podmínka pro přechod na taková vozidla - dostupnost infrastruktury pro nabíjení/čerpání pohonných hmot - nemá EU žádné opodstatnění pro okamžité zvýšení zdanění a poplatků za emise CO2 z komerčních služeb v silniční dopravě. IRU zdůrazňuje potřebu inteligentního zdanění, které bude provozovatele silniční dopravy motivovat k dekarbonizaci, nikoliv systému, který je bude penalizovat.

„Pokud názor parlamentu Radu EU přesvědčí, předpokládáme dramatický dopad na odvětví, na silniční dopravu obecně a zásadní komplikace na cestě k dekarbonizaci,“ varovala Raluca Marian.

IRU proto vyzývá Radu EU, aby přijala pragmatický přístup, který by zahrnoval všechny uživatele silnic, a rozhodla se pro postupné rozšíření systému ETS na silniční dopravu v souladu s rozšiřováním infrastruktury pro alternativní paliva.

Na rozdíl od IRU Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) rozhodnutí Evropského parlamentu o začlenění silniční dopravy do systému EU pro obchodování s emisemi uvítalo.

„Sám o sobě (systém ETS2) není zázračným řešením, které by mohlo nahradit ostatní předpisy. Bez něj však nebude možné dosáhnout požadované úrovně snížení emisí CO2,“ prohlásil generální ředitel ACEA Eric-Mark Huitema.

„Vozidla s alternativním pohonem se na silnicích objeví ve velkém počtu pouze tehdy, pokud bude obsah uhlíku ve všech energetických nosičích a emise CO2 náležitě oceněny,“ dodal. Systém stanovování cen uhlíku by měl být součástí širšího rámce, včetně sítě dobíjecí a tankovací infrastruktury.

ACEA lituje, že poslanci Evropského parlamentu odhlasovali, že do systému ETS2 budou zahrnuta pouze komerčně využívaná paliva. To vytváří administrativní zátěž a je to nepraktické k realizaci. Namísto toho by se měl systém ETS2 vztahovat na všechna paliva používaná v silniční dopravě.

(lan)

Foto: LAN

spinner