​Nový železniční veletrh Rail Business Days přilákal přes 10 tisíc návštěvníků

​Nový železniční veletrh Rail Business Days přilákal přes 10 tisíc návštěvníků

První ročník mezinárodního železničního veletrhu Rail Business Days, který se odehrál na počátku června v Brně, navštívilo za tři dny jeho konání přesně 10820 návštěvníků z řad široké i odborné veřejnosti, kteří si mohli prohlédnou několik desítek expozic ve venkovní a vnitřní části areálu. Zejména pro odborníky pak byla určena obsahově velmi zajímavá konference.

Debatovalo se nejen o vysokorychlostních tratích

Laickou veřejnost samozřejmě přitahovala zejména vystavená kolejová vozidla, odborníky zase mezinárodní konference, která se zaměřila na současnost a blízkou budoucnost české osobní i nákladní dopravy a obecně železničního průmyslu samozřejmě v kontextu s tím, co se děje na evropském poli.

Organizátoři si dali nelehký cíl propojit jednotlivé segmenty železničního odvětví a podpořit tak jeho rozvoj do budoucna, a to i s významným zapojením českých firem s podporou přeshraniční spolupráce. Podle ministra dopravy Martina Kupky se s českými firmami počítá i při výstavbě budoucích českých VRT. „Chceme otevřít francouzské know‑how a rozšířit ho tak, aby ho mohly použít i české firmy, aby české VRT stavěly české ruce,“ prohlásil. Samotná konference ale rozhodně nebyla jen o tom, jak se všechno daří. Jedno z nejkritičtějších vystoupení patřilo hejtmanovi Královéhradeckého kraje Martinovi Červíčkovi, podle jehož slov nedokáže Správa železnic zajistit takový stav infrastruktury, aby spoje jezdily spolehlivě, případně i rychleji a častěji. Kritizoval také snížení peněz na opravy a údržbu tratí, což podle něj velmi negativně ovlivňuje pravidelnost dopravy a ochotu cestujících železnici využívat. Uvedl dále, že veškeré projekty je nutné připravovat s dostatečným časovým předstihem, aby kraj věděl, s čím má počítat s čím nikoli. Své o stavu infrastruktury a zejména rozsáhlé výlukové činnosti v poslední době vědí i zástupci nákladní dopravy, kterou v Brně reprezentoval například generální ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth a výkonný ředitel sdružení ŽESNAD Oldřich Sládek.

Budoucnost patří vodíkovým a bateriovým vlakům

Jedním z důležitých témat konference byla i ekologizace železnice. Správa železnic připravuje elektrizaci stovek kilometrů současné železniční sítě, z momentálně realizovaných lze zmínit například elektrizaci tratí Olomouc – Uničov – Šumperk nebo Brno – Střelice – Zastávka u Brna. Na železničních tratích, které nebudou elektrizované, jsou budoucností vlaky na alternativní pohony. I když v Česku zatím nejezdí žádné bateriové vlaky, výrobci kolejových vozidel už jich vyrobili stovky. A intenzivně také pracují na vývoji vlaků na vodík, z něhož se vyrábí přímo ve vlaku elektřina. Podle výrobců budou obě technologie existovat vedle sebe a je na objednavateli dopravy, aby si spočítal, která technologie, na jaké trati se mu více vyplatí.

Největší zájem vzbudil francouzský rychlovlak

Značný zájem ze strany veřejnosti byl o prohlídku vystavených kolejových vozidel. Těm letos vévodil legendární francouzský rychlovlak TGV, který je symbolem vysokorychlostní železnice v Evropě. Do Brna ho přivezla ukázat Správa železnic, která vlaku využila pro prezentaci budoucích českých VRT a pro informace o aktuálním stavu jejich přípravy. Z dalších v Brně prezentovaných vozidel je nutné zmínit například novou netrakční jednotku Českých drah InterJet, která už je dnes běžně nasazovaná do provozu mezi Prahou a Chebem přes Plzeň i Ústí nad Labem. Moderní elektrické lokomotivy reprezentoval Siemens Vectron v barvách Správy železnic a Traxx MS3, který používá ČD Cargo. Nechyběly například ani dvoucestná vozidla, moderní podbíječka či diagnostické vozy. Veletrhu se podle jeho organizátorů zúčastnilo více než 60 vystavovatelů, mezi kterými nechyběly velcí hráči českého železničního průmyslu jako je AŽD Praha, ČD‑Telematika, Výzkumný Ústav Železniční, AMiT transportation či ČMŽO Přerov.

Zvláštní sekce pro studenty

Součástí veletrhu byla i speciální sekce Student Lounge. Ta měla pomoci podnikům s komunikací se studenty technických vysokých a středních škol, v jejím rámci jim mohly představit své nabídky kariérního a profesního rozvoje.

V rámci Student Lounge se představily například firmy Siemens Mobility, Správa železnic, České dráhy a AŽD Praha.

Akce studentům nabídla možnosti propojení se s firmami již během studia, a to například formou stáží, poskytla jim informace o nejnovějších volných pracovních místech a příležitostech a zároveň nabídla diskuzi k technickým otázkám. „Toto spojení a zároveň veletrh, kde vystavují největší hráči v oboru kolejové dopravy, jsou velkým potenciálem naší akce a z řad firem vnímáme velký zájem o prezentaci. Cílem je nabídnout oboru kolejové dopravy podmínky pro růst a rozvoj a myslím, že právě takový koncept respektující jejich potřeby je v dnešní době nejen žádoucí, ale naprosto nutný,” uvedl Michal Sirovátka, ředitel Rail Business Days.

(mot)

Foto: PS

spinner