Vydání 5/2021

Ralf‑Charley Schultz (UIRR): Růstu kombinované dopravy pomohou především investice do infrastruktury

Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR) reagovala na balíček mobility přijatý 15. července s tím, že může vést k reverznímu modálnímu shiftu od udržitelného módu ke kamionům. Konkrétně 8 procent objemu evropské kombinované dopravy ve srovnání s rokem 2019 (ekvivalent k 15 miliardám tunokilometrů) je ohroženo návratem zpět k dálkové kamionové dopravě. Podrobnosti o stanovisku UIRR nám přiblížil její prezident Ralf‑Charley Schultz.

Evropská unie a doprava v prvním pololetí 2021

V letošním prvním pololetí předsedá Radě Evropské Unie Portugalsko. V Pracovním programu předsednictví EU Portugalci sázejí na plán realizace „férové, zelené a digitální obnovy“.

Evropská komise: Dvě studie potvrdily negativní dopad balíčku mobility

Evropská komise v únoru zveřejnila výsledky dvou studií o očekávaném dopadu dvou specifických
aspektů silničního Balíčku mobility I, který byl schválen 15. července 2020, na kombinovanou dopravu.

Projekt ETCS běží v ČD Cargo na plné obrátky

Zabezpečovací zařízení ETCS je jednoznačně nejskloňovanějším pojmem nejen mezi dopravními odborníky, ale i mezi dopravci, správci infrastruktury, jednotlivými drážními úřady a dalšími evropskými i národními institucemi.

​Ing. Peter Kiss (METRANS) pro DN: I v současné složité situaci jsou naše linky plně vytížené

Nové pravidelné spojení mezi Slovenskem a Čínou, využití opce na nákup dalších lokomotiv, investice do terminálu u Berlína. To jsou jen některá důležitá rozhodnutí, jež má za sebou v posledním roce vedení společnosti METRANS. V roce, kdy život i obchodní vztahy výrazně ovlivnila pandemie koronaviru. Jak se s náročnou situací firma vyrovnávala i zda rozhodnutí o důležitých investicích bylo správné, prozradil v rozhovoru pro Dopravní noviny výkonný ředitel skupiny METRANS Ing. Peter Kiss.

​Zeptali jsme se Ing. Pavlíny Tomkové

Zeptali jsme se Ing. Pavlíny Tomkové, vedoucí oddělení rozvoje železniční a kombinované dopravy na ministerstvu dopravy

Poslední výzva z operačního programu Doprava v rámci SC 1.3 OPD – pořízení přepravních jednotek kombinované dopravy, skončila loni v lednu. Jaká byla odezva ze strany dotčených subjektů? A jaká podpora byla realizována?


​Ing. Vladimír Fišer (Bohemiakombi) pro DN: Kombinovaná doprava koronaviru odolává

Společnost Bohemiakombi se s problémy koronavirové doby, jež nahrává železnici, vyrovnává se zkušenostmi jednoho z největších operátorů kombinované dopravy v České republice, který působí už bezmála tři desetiletí. O aktivitách posledních měsíců i novinkách přepravních služeb jsme si povídali s jejím jednatelem Vladimírem Fišerem.

Luka Koper vloni pokračoval v rozsáhlých investicích

Slovinský přístav Koper je regionálním lídrem v překladu kontejnerů, automobilů i dílů pro automobilový průmysl. Klíčovým prvkem pro udržení konkurenceschop­nosti je proto rozšíření kapacity kontejnerového terminálu. V rozhovoru pro Dopravní noviny to nezapomněl zmínit Ivan Perić, nový zástupce přístavu Luka Koperu pro ČR a Slovensko se sídlem v Praze.

Přístav Hamburk: loni pokles, letos optimismus

Celkově bylo na terminálech přístavu Hamburk v loňském roce přeloženo 126,3 milionu tun zboží, což představuje pokles o ‑7,6 procenta ve srovnání s dobrými výsledky roku 2019. Také překlad kusového zboží (87,8 milionu tun) zaznamenal pokles o ‑7,9%, stejně jako překlad hromadného zboží (38,5 milionu tun). Ten se snížil o ‑6,7%. V segmentu kontejnerů bylo loni zmanipulováno celkem 8,5 milionu TEU, tedy o 7,9% méně než v roce 2019. Přístavní správa zveřejnila výsledky minulý týden.

Jak to vidí Martin Hubeňák, zástupce pro střední a východní Evropu, přístav Antverpy

Města Antverpy a Bruggy se nedávno rozhodla sloučit své přístavy. Transakce podléhá řadě obvyklých schvalovacích procesů včetně potřeby získat souhlas od příslušných protimonopolních úřadů. Poté bude následovat integrační proces, který se obě strany budou snažit dokončit v průběhu letošního roku. Zatím se tedy pro zákazníky nic nemění.

Studie EK zjistila, že vozidla se stále nevracejí domů

Společné zastoupení spedičních a logistických svazů BGL (Německo), FNTR (Francie) a NLA (Skandinávie) uvítalo závěry studie, kterou v únoru zveřejnila Evropská komise: povinný návrat nákladních vozidel do země usazení každých osm týdnů zůstává důležitým prvkem balíčku mobility.

ČESMAD Bohemia: Boj o podobu silničního balíčku není ještě u konce

„Různí čtenáři čtou studii Evropské komise různě, respektive si ji vykládají různě. Čtyři západoevropské svazy studii vítají, protože podle nich obsahuje důkazy o tom, že liberalizace trhu v silniční dopravě způsobila, že dopravci některých ´nových´ členských států získali výraznou převahu i na přepravním trhu ´starých´ členských států. A že je tím odůvodněn schválený silniční balíček s omezeními, která zavedl,“ uvedl v reakci na studii Evropské komise zástupce generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Ing. Jan Medveď.

spinner