ČESMAD Bohemia: Boj o podobu silničního balíčku není ještě u konce

ČESMAD Bohemia: Boj o podobu silničního balíčku není ještě u konce

„Různí čtenáři čtou studii Evropské komise různě, respektive si ji vykládají různě. Čtyři západoevropské svazy studii vítají, protože podle nich obsahuje důkazy o tom, že liberalizace trhu v silniční dopravě způsobila, že dopravci některých ´nových´ členských států získali výraznou převahu i na přepravním trhu ´starých´ členských států. A že je tím odůvodněn schválený silniční balíček s omezeními, která zavedl,“ uvedl v reakci na studii Evropské komise zástupce generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Ing. Jan Medveď.

Objektivní pozorovatel a hodnotitel silničního balíčku však podle něj musí konstatovat, že silniční balíček byl vítězstvím liberalizace a že nesplnil to, co od něj západní dopravci na začátku očekávali.

„Na druhou stranu dopravci právě těch některých ´nových´ členských států si studii vykládají tak, že studie potvrzuje, že nařízený povinný návrat vozidel jednou za 8 týdnů je v rozporu s aktuální zelenou politikou EU a že je proto potřeba povinný návrat vozidla zrušit,“ řekl Jan Medveď.

„Je to politická otázka, která se bude řešit, a těžko odhadovat, který výklad, respektive přání zvítězí. Pozice Sdružení ČESMAD Bohemia je více méně neutrální. Za klíčové u silničního balíčku jsme považovali a stále považujeme to, aby řidiči při většině přeprav nepodléhali vysílání, tzn. minimálním mzdám v jiných státech. To se povedlo prosadit a navíc, v balíčku se podařilo doplnit i zpružnění v dobách řízení a odpočinku řidičů. Návrat vozidel byl z naší strany ústupek k dosažení kompromisu. Naprostá většina našich dopravců nemá zásadní problém auta jednou za osm týdnů do ČR vrátit,“ přiblížil situaci českých dopravců Jan Medveď.

Dopad na české firmy

„Ať zvítězí jedna či druhá strana, na české dopravce to i tak bude ale zřejmě mít vliv bude. Pokud vyhraje názor západní a vozidla se budou muset vracet do státu registrace dopravce, dá se očekávat větší problém našich dopravců se zajištěním importů, protože vracející se rumunská a bulharská auta budou zakázku ubírat, aby nejela prázdná. Na druhou stranu, pokud se návraty vozidel zruší, dá se očekávat snaha ´západu´ o takové změny, které budou komplikovat fungování i našich dopravců, například změnou směrnice o vysílání, a tím pádem návratu o pět let zpět nebo důsledné kontroly trávení týdenních odpočinků mimo vozidlo. Odrazit by se to mohlo i při připravované úpravě pravidel pro autobusovou dopravu,“ upozornil Jan Medveď.

Kombinovanou dopravu ČESMAD Bohemia podporuje

„Současně se prováděla i studie dopadu balíčku na kombinovanou dopravu, u které ale ČESMAD Bohemia se závěry souhlasí a bude je podporovat. Ze studie totiž vyplývá, že silničním balíčkem omezené možnosti svozu a rozvozu na území jiného členského státu by vrátily část přeprav z kombinované dopravy zpět na silnici, a to považujeme za škodlivé. ČESMAD Bohemia je odpůrce nuceného přesunu zboží na železnici, ale kombinovanou dopravu podporuje, proto i souhlasí s tím, aby připravovaná novelizace směrnice 106/92 i nadále umožňovala svozy a rozvozy nad rámec kabotážních omezení,“ zdůraznil Jan Medveď.

(jm)

Foto: ČESMAD Bohemia

spinner