16. října 2020, Milan Frydryšek
Společnost ČD Cargo Slovakia, s. r. o., dceřiná společnost ČD Cargo, a. s., byla založena v roce 2008 s cílem poskytovat obchodní a spediční služby v oblasti železniční nákladní přepravy. A letos v červnu uskutečnila první přepravu na vlastní licenci. O současné situaci i plánech společnosti jsme hovořili s jejím jednatelem Ing. Danielem Zajkem.
Jak založení ČD Cargo Slovakia a získání licence na provoz na Slovensku probíhalo?
Firma ČD Cargo Slovakia je na trhu etablovaná již od roku 2008. Původní záměr byl orientovat se na obchodování a poskytování spedičních služeb v oblasti železniční nákladní přepravy. Postupně se vyvíjela natolik, že jsme začali uvažovat i provozování dopravy na slovenské infrastruktuře. Původně jsme licenci získali již v roce 2016, ale protože jsme tutov činnost nevykonávali, ztratila časem platnost. Obnovili jsme ji letos – v dubnu nám byla přidělena včetně bezpečnostního osvědčení a od té doby jsme se připravovali na provoz. A první vlak vyjel letos v létě.
Na jaké přepravy a zákazníky se hodláte zaměřovat? Vzhledem k dalším zahraničním dceřiným společnostem se nabízí jistě i možnost působit na více trzích…
Skupina ČD Cargo se chce rozvíjet a působit ve více evropských teritoriích, přinejmenším v těch, které sousedí s Českou republikou. ČD Cargo Slovakia má primárně zabezpečovat dopravní služby na Slovensku a sekundárně má obhospodařovat také zákazníky, kteří jsou v širším obvodu, tzn. na jihovýchod Evropy směrem od Slovenska. Základem činnosti však má být zajišťování provozu na slovenském území. Ostatně i licence je platná pro slovenské území a slovenskou infrastrukturu.
Co se týče vazeb na zahraničí, zabezpečujeme především tranzity nebo dovozy z Česka, což územně znamená, že se v tuto chvíli soustřeďujeme hlavně na západní Slovensko. Zákazníci by tedy od nás neměli očekávat, že ihned po spuštění dopravního provozu je budeme umět obsluhovat i někde na východním Slovensku v koncových stanicích.
Dokladem rozšiřování působnosti ČD Cargo Slovakia je právě probíhající proces směřující k získání licence pro Maďarsko…
Maďarsko je čerstvý projekt z druhé poloviny roku 2020. Společnost ČD Cargo Hungary je dceřiná společnost společnosti ČD Cargo Slovakia, která celý projekt manažersky kontroluje. Licenci na provoz v Maďarsku získá ČD Cargo Hungary a předpokládáme, že do konce září bychom všechna potřebná povolení měli mít. Nyní v Maďarsku nabíráme provozní pracovníky a zhruba od začátku října by firma mohla reálně jezdit s vlaky po maďarské infrastruktuře.
Strategii Skupiny ČD Cargo expandovat na evropské trhy vnímám velice pozitivně. Ne všechny velké dopravní společnosti jsou toho v takové míře schopny. Jsem přesvědčený, že expanze je správná cesta, jak uspět, jak si udržet objemy přeprav a obrat v celoevropském rozsahu. A ČD Cargo s touto strategií přišlo ve správnou dobu a nezaváhalo při získávání licencí. Dnes již vlastní zahraniční licence pro Slovensko, Polsko, Německo, Rakousko a zakrátko k nim přibude Maďarsko, možná výhledově i oblast Balkánu.
Jak je společnost ČD Cargo Slovakia velká?
Začátkem září jsme měli kolem dvaceti zaměstnanců, ale tento počet se bude měnit. Momentálně se snažíme budovat provozní část a najímáme strojvůdce a dispečery i pracovníky na některé sekundární pozice.
Z těch dvaceti zaměstnanců se zhruba polovina věnuje obchodování, tedy styku se zákazníky, zhruba čtvrtina ekonomice, fakturaci a administrativě a zbytek jsou provozní zaměstnanci. Samozřejmě, na první pohled se to může zdát málo, ale je to dáno tím, že vše je nyní ve vývoji.
Provozní zaměstnanci, strojvůdci a dispečeři, patří k nedostatkovým profesím…
Ano, jedná se o profese, kde je dlouhodobě nedostatek kvalifikovaných pracovníků, ale pomohla nám i situace s koronavirem. Konkurenční firmy ztratily některé přepravy, objem přeprav šel celkově dolů, takže i benefity zaměstnanců v jiných firmách se zmenšily a oni sami mají zájem o práci u jiných zaměstnavatelů. A ČD Cargo Slovakia, které má za sebou mateřskou firmu ČD Cargo, je na trhu pojmem, takže lidé o práci u nás mají zájem. Tudíž jakmile bude podnikatelský plán připraven a promítnut do počtu pracovníků, měli bychom být schopni potřebný stav naplnit.
Jakým vozovým parkem ČD Cargo Slovakia disponuje?
Jako samostatná firma provozujeme čtyři lokomotivy a 150 vagónů. Lokomotivy jsou řady 230, tedy elektrické střídavé, železničářsky řečeno laminátky, a všechny vagóny jsou řady EAS, uhláky. Tento pool vozů využíváme především pro vlastní přepravy do Rumunska nebo Polska. A samozřejmě je zde i, co se techniky týče, propojenost s mateřskou ČD Cargo. Při využívání vozů existují různá řešení, záleží i na typu přeprav.
Podnikání v železniční nákladní dopravě v České republice je velkou měrou limitováno kapacitou tratí a upřednostňováním osobní dopravy. Jaká je v tomto směru situace na Slovensku?
Na Slovensku je situace významně lepší, protože nemáme taková úzká místa, jako jsou v České republice. Ano, i u nás jsou místa s horší propustností, kde také dochází ke kolizím a nákladní doprava je vtlačována do doby, kdy osobní dopravci jezdí méně. Ale velký dopad to na nás nemá.
ČD Cargo Slovakia zatím působí především v západní části Slovenska, jinými slovy zajišťuje hlavně tranzity z Česka do Maďarska v relacích Kúty-Štúrovo nebo Kúty-Rajka. To jsou tratě, které zatím kapacitně dostačují.
Železniční dopravci během pandemie Covid-19 převzali některé přepravy, které původně realizovali silniční dopravci. Myslíte, že se vám podaří tyto zakázky udržet i do budoucna?
Viděli jsme to na některých konkrétních přepravách. Zabezpečujeme například přepravy výrobků Pepsi-Cola z České republiky na maďarský trh. V minulosti to byly čistě sezonní přepravy v létě. Během pandemie, kdy kamiony měly problém přecházet přes hranice a situace se komplikovala i kvůli řidičům ze zahraničí, se však zákazník ihned obrátil na železniční dopravce, kteří tyto potíže neměli. Vzhledem k tomu, že se jedná o přepravy, které jsou dlouhodobě na vážkách rozhodování mezi silnicí a železnicí, a zákazník už přešel na železnici, tak nepředpokládáme, že by svou koncepci opět změnil a vrátil se na kamiony.
Když to shrnu, tak ano, Covid-19 přinesl železnici určitou konkurenční výhodu, my jsme se snažili využít ji naplno a předpokládáme, že konkrétní obchody, které jsme získali po dobu krize, se nám podaří i nadále udržet.
Během pandemie jsme měli i tu výhodu, že portfolio zákazníků máme rozložené do vícero sfér. A když některé přepravy vypadly, další nadále fungovaly. Některé přepravy, například export kůrovcového dřeva z Česka, který jsme spedičně zabezpečovali až do Rumunska, sekundárně i do Maďarska, běžely naplno. Věřím, že tento trend bude pokračovat i v budoucnu a i kdyby přišla druhá vlna krize, opět ji zvládneme.
Milan Frydryšek
Foto: ČD Cargo Slovakia