V okolí Mníšku pod Brdy bude kraj testovat deset vodíkových autobusů

V okolí Mníšku pod Brdy bude kraj testovat deset vodíkových autobusů

12.5. - Středočeský kraj plánuje v okolí Mníšku pod Brdy u Prahy testování deseti autobusů s vodíkovým pohonem. Cestující by měly začít vozit v roce 2024. Náklady na zavedení jejich provozu budou kolem 240 milionů korun, většinu částky by měly pokrýt evropské dotace. Krajští radní dnes schválili memorandum o tomto projektu, zapojí se do něj organizátor středočeské dopravy IDSK, společnost ČEZ a dopravní firma MARTIN UHER bus, uvedl dnes v tiskové zprávě mluvčí hejtmanství David Šíma.

Memorandum ještě budou projednávat krajští zastupitelé. V případě, že se podaří plán uskutečnit, bude středočeský region jedním z prvních v ČR, kde začnou vodíkové autobusy jezdit. "Autobusy chceme nasadit do oblasti Mníšku pod Brdy, kde je možné je otestovat v kopcovitém terénu a meziměstském terénu. Při výběru lokality jsme hleděli i na to, že obec podporuje bezemisní dopravu a výstavbu plničky s elektrolyzérem," uvedl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.

Podle něj je jedním z důvodů, proč hejtmanství spolupracuje v tomto případě se společností ČEZ, skutečnost, že je schopna nabídnout trvalou a stabilní výrobu zeleného vodíku z elektřiny produkované ve vodní elektrárně Vraný nad Vltavou, kde je výroba elektřiny bez emisí.

Nevýhodou autobusů s pohonem na vodík je jejich čtyřnásobně vyšší cena než v případě vozů s dieslovým pohonem, kdy jeden dieslový bus vyjde na pět milionů korun. Je třeba také postavit plničky a zatím chybí i dostatek dodavatelů vodíku. Výhodou jsou dotace na pořízení vodíkových autobusů, rychlé doplňování paliva, dlouhý dojezd, nízká hlučnost a vysoká životnost palivových článků.

Středočeský kraj chce jejich pořízením reagovat na změny klimatu a podporuje Zelenou dohodu pro Evropu, neboli Green Deal, která má mimo jiné zajistit účinnější využívání zdrojů. "Současně usilujeme o to, aby, když už k této transformaci ekonomiky dochází, na ní vývojově participovali i čeští výrobci a Česko tak nebylo pouze kupujícím těchto technologií, ale též jejich vývojářem," doplnil Petr Borecký.

(čtk)

Ilustrační foto: Solaris

spinner