Varianta rychlodráhy severně od Roudnice podle projektantů nejméně ovlivní okolí

Varianta rychlodráhy severně od Roudnice podle projektantů nejméně ovlivní okolí

25.1. - Ze tří navržených variant vedení rychlodráhy přes Ústecký kraj má podle projektantů nejmenší vliv na okolí trasa od Roudnice nad Labem severním směrem. Výsledky posouzení tras navržených Správou železnic (SŽ) představili dnes při veřejném projednání návrhu aktualizace zásad územního rozvoje Ústeckého kraje. V zaplněném sálu krajského úřadu na projednání přišli i zástupci obcí, které mají výhrady k vedení trati. Konečnou variantu budou schvalovat zastupitelé Ústeckého kraje.

Plánovaná rychlostní trať propojí Prahu přes Ústí nad Labem s Drážďany. Cesta z Prahy do Ústí se zkrátí na půl hodiny. Počítá se s terminály v Ústí a Roudnici a tunely v Českém středohoří a pod Krušnými horami. Zahájení stavby plánují železničáři na rok 2027.

Původní koridor vymezený v zásadách územního rozvoje nepočítal se zastávkou rychlodráhy v krajském městě. SŽ proto navrhla tři nové varianty. Ateliér Cihlář-Svoboda posuzoval na základě zadání od Ústeckého kraje tři varianty i původní koridor. Po porovnání dopravně-technickém a enviromentálním nejlépe podle Jana Cihláře z ateliéru vyšla varianta A, nejhůře původní koridor. Trasy se od sebe mírně liší od Roudnice nad Labem do Ústí nad Labem. Jediná je pak už varianta trasy od Ústí přes Krušné hory po hranici s Německem.

V doporučené variantě koridor vstupuje na území Ústeckého kraje po východní straně dálnice D8 v její těsné blízkosti. Mezi obcí Kleneč a Roudnicí nad Labem se počítá s terminálem. V blízkosti Roudnice bude koridor napojen trať směrem na Lovosice. Pak se pokračuje přes Mrchový kopec a trať překonává řeku Labe, následně ústí do Středohorského tunelu, který končí v Ústí nad Labem. S terminálem se počítá na území současného západního nádraží. Mezi Ústím a Chabařovicemi se trať rozšíří, před Chlumcem se zanoří do Krušnohorského tunelu, kterým povede až ke státní hranici.

Projektanti hodnotili varianty bodováním, z toho vyšlo pořadí variant. "Jako nejpříznivější se jevila varianta A, hned v závěsu s variantou C a B," uvedl Cihlář. Jako riziko u varianty A vyhodnotili odborníci blízkost muničního skladu v Travčicích. "Nás postihují všechny tři varianty. Varianta A nám oddělí místní část Rohatce a jde zhruba 300 metrů od stávající zástavby. Pro nás je ideální ta původní varianta, která byla vyloučena," řekla novinářům starostka obce Hrobce Kateřina Hlaváčová. "Budeme dávat připomínky, chceme zpochybnit i celé vyhodnocení," řekla.

Proti navržené trase už několik let protestuje pětitisícový Chlumec. Městu vadí, že se bude stavět několik let v jeho sousedství. "Máme připraveny námitky a připomínky, jsme připraveni i na řešení soudní cestou," uvedla starostka Veronika Srnková. Krušnohorský tunel bude s délkou až 31 kilometrů nejdelší podobnou stavbou ve střední Evropě. Kromě osobních vlaků bude sloužit také nákladní dopravě.

Správa železnic pokračuje v přípravě vysokorychlostní trati. "Budeme pokračovat v projednání s veřejností a s starosty a budeme dál vysvětlovat a předkládat argumenty," uvedl Martin Švehlík ze Správy železnic. Projektově se připravuje úsek do Roudnice nad Labem, kde se počítá jen s jednou variantou.

(čtk)

Vizualizace: Správa železnic - vítězný návrh terminálu VRT Roudnice nad Labem

spinner