​Středočeský kraj a Praha připraví soutěž na železniční dopravce za 60 miliardy korun

​Středočeský kraj a Praha připraví soutěž na železniční dopravce za 60 miliardy korun

24.5. - Středočeský kraj připraví spolu s Prahou soutěž na nové železniční dopravce. Půjde o největší tendr týkající se dopravní obslužnosti mezi kraji. Hodnota zakázky by měla být kolem 60 miliard korun, nový kontrakt bude uzavřen na 15 let. Dosavadní smlouva s Českými drahami (ČD) o zajištění drážní obslužnosti v kraji vyprší v roce 2029. Soutěž na nové dopravce má být vyhlášena už příští rok na jaře, aby se jí mohlo zúčastnit co nejvíc výrobců i dopravců, řekl včera novinářům středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.

"Předpokládáme, že by výběrové řízení mělo trvat zhruba rok, to znamená do jara 2025. Pak necháme nějaký časový prostor pro případné námitky, odvolání a dotazy uchazečů a podobně, aby nejpozději od roku 2026 dopravce věděl, že roku 2029 vyjíždí a měl dostatek času spolu s vybraným výrobcem dotáhnout svůj kontrakt tak, aby nová vozidla měl od roku 2029 k dispozici," uvedl Borecký. Vítězem může být jeden nebo více dopravců, soutěžit se bude podobně jako v případě nynějšího tendru na autobusové dopravce po jednotlivých oblastech.

Kvůli soutěži vzniká expertní tým, o jeho členech hejtmanství jedná s hlavním městem. Hlavním zadavatelem bude Středočeský kraj. Koncem měsíce bude také vybrán administrátor veřejné zakázky, což by měla být firma s kvalifikačními předpoklady na výběrová řízení v dopravě.

Soutěž se bude týkat hlavních koridorových tratí, kde budou nasazovány soupravy EMU 400, případně tam budou jezdit nynější soupravy CityElefant. Kromě toho kraj počítá s novými soutěžemi pro 20 procent výkonů na neelektrifikovaných tratích střední velikosti, což mu umožňuje dosavadní desetiletá smlouva s ČD. Jsou to třeba tratě Praha-Vrané nad Vltavou-Čerčany, Praha-Neratovice-Mladá Boleslav nebo Praha-Hostivice-Rudná.

"Tyto tratě jsou intenzitou provozu někde mezi lokálkami a hlavními koridorovými tratěmi a víme o nich, že do roku 2029 nebudou elektrifikovány. To znamená, že nemá smysl tam soutěžit elektrická vozidla, ale zároveň nemá smysl tam nasazovat malé regionální vlaky - jsou to tratě střední velikosti," řekl Borecký. Noví dopravci by na nich měli jezdit od roku 2025 nebo nejpozději od roku 2026 po dobu deseti let, hodnota tohoto kontraktu bude kolem čtyř až pěti miliard korun.

V rámci smlouvy s ČD má být také pořízeno 22 nových třívozových elektrických jednotek RegioPanter a deset nových dvouvozových motorových jednotek RegioFox. Jednotky RegioPanter by měly vyjet příští rok na trať z Prahy do Ústí nad Labem a do Čáslavi přes Kolín a RegioFox z Prahy přes Rudnou do Berouna a z Berouna do Rakovníka. Podle Boreckého je obnova vozového parku nezbytností. "Chceme se začít pomalu loučit s prvními jednotkami 471 či již muzeálními motoráky řady 810," dodal radní.

(čtk)

Ilustrační foto: LAN

spinner