​Skupina PKP Cargo představila revizi své strategie

​Skupina PKP Cargo představila revizi své strategie

5.2. - Předseda představenstva společnosti PKP Cargo Dariusz Seliga představil tento týden na tiskové konferenci revizi strategie skupiny PKP Cargo na období 2019 - 2023. Informoval, že strategickým cílem skupiny zůstává stát se v roce 2023 jedničkou v oblasti Trojmoří a na trasách Nové hedvábné stezky v rámci Evropské unie z hlediska přepravní práce a hmotnosti a v následujících letech tuto pozici posílit. Dalším cílem je dosáhnout do roku 2027 50% podílu na polském trhu, pokud jde o nákladní dopravu.

Změny strategie byly podle něj opodstatněné, protože nejprve pandemie covid-19 a poté ruská agrese proti Ukrajině a pokračující válka v této zemi dramaticky změnily makroekonomické prostředí, ve kterém skupina PKP Cargo působí. „Jsme si vědomi toho, že rok 2023 je poznamenán vážnými výzvami souvisejícími s hospodářským zpomalením v Evropě, energetickou krizí a destabilizací dodavatelských řetězců na světovém trhu,“ uvedl Dariusz Seliga.

Vize, poslání a cíle

Předseda zdůraznil, že vize zakotvená ve strategii se nemění: Skupina PKP Cargo bude usilovat o posílení své role středoevropského lídra v železniční nákladní dopravě získáním dominantního postavení v oblasti Trojmoří a na Nové hedvábné stezce. Stejné je podle něj i poslání skupiny PKP Cargo: poskytovat komplexní logistické služby na trhu železniční nákladní dopravy a intermodálních služeb a získat pozici dodavatele první volby.

„Našimi hlavními strategickými cíli je především být v roce 2023 jedničkou v oblasti Trojmoří a na trasách Nové hedvábné stezky v rámci Evropské unie z hlediska přepravní práce a hmotnosti a v následujících letech tuto pozici posílit. A za druhé, dosáhnout do roku 2027 50% podílu na polském trhu, pokud jde o nákladní dopravu,“ zdůraznil Dariusz Seliga a poukázal na to, že silnou stránkou skupiny PKP Cargo a jejími tržními příležitostmi jsou „silná pozice na polském trhu a silná značka, efektivní vnitřní struktury, velké personální a vozové zdroje a také geografická poloha Polska.“

Klíčová opatření, která společnosti PKP Cargo umožní dosáhnout strategických cílů, zahrnují vysokou prodejní aktivitu, neustálé zlepšování prodejního procesu a služeb zákazníkům a zlepšování procesů přepravy a údržby. Realizace určených opatření bude probíhat v rámci jednotlivých strategických iniciativ:

– organický růst na domácím trhu;

– zajištění zdrojů kolejových vozidel;

– efektivita logistiky;

– řízení lidských zdrojů;

– digitalizace a informatizace;

– správa majetku.

Akvizice pouze pozastaveny

Novináři a analytici se předsedy PKP Cargo mimo jiné ptali, zda společnost upouští od akvizičních plánů na polském a zahraničním trhu.

„Důležitým prvkem a pilířem strategického rozvoje skupiny zůstávají akvizice na domácím i zahraničním trhu. Řada probíhajících procesů byla v předchozích letech pozastavena z důvodu pandemických omezení. V současné době již pozorujeme výrazné oživení na kapitálových trzích. Jako společnost aktivně sledujeme a analyzujeme potenciální akviziční cíle. V první řadě musíme PKP Cargo ekonomicky posílit, protože teprve v roce 2022 začala skupina generovat kladné finanční výsledky – čistý výsledek společnosti za tři čtvrtletí roku 2022 byl -5 milionů zlotých, ale za třetí čtvrtletí již +38 milionů zlotých – a musí nějakou dobu trvat, než budeme mít finanční možnosti umožňující domácí nebo zahraniční akvizice,“ řekl Dariusz Seliga.

Účastníci konference se také zajímali o dopad výrazného zvýšení nákladů na energie a zvýšení mezd zavedených ve společnosti na plnění úkolů obsažených ve strategii. „Rád bych ovšem zdůraznil, že významná část našich aktivit je zaměřena na kompenzaci nárůstu nákladů na energie pomocí zlepšených procesů řízení dopravy. Naším cílem je udržet výhodnou a konkurenceschopnou nabídku pro naše zákazníky. Je pro nás důležité, aby naši zákazníci pocítili dopady zvýšení cen energií v co nejmenší míře,“ uvedl předseda PKP Cargo.

V souvislosti s otázkou zvyšování platů Dariusz Seliga potvrdil dobré vztahy se zástupci zaměstnanců a to, že zvýšení platů zaměstnanců je prvkem, který si představenstvo přeje. „Hodnotou pro nás je udržitelný rozvoj organizace a další rozvoj skupiny založený na základech atraktivního zaměstnavatele,“ uvedl Seliga a připomněl, že od dubna loňského roku, kdy stanul v čele představenstva společnosti PKP CARGO, se jedná již o čtvrtou v širším slova smyslu regulaci platů zaměstnanců.

PKP Cargo a Ukrajina

Provádění strategie v tomto a následujících letech bude jistě ovlivněno situací na Ukrajině. Předseda zdůraznil, že společnost PKP Cargo se jako národní nákladní dopravce aktivně podílí na přepravě zboží mezi Polskem a Ukrajinou. „Jako skupina jsme se významně zapojili do přepravy obilí, petrochemických produktů, rostlinných olejů a dalších průmyslových výrobků, jejichž předchozí přepravní trasy byly v důsledku ruské agrese přerušeny. Věříme, že se skupina PKP Cargo nakonec aktivně zapojí do procesu obnovy ukrajinské infrastruktury po válečných škodách. Výborné vztahy, které jsme si vytvořili se zákazníky a ukrajinskými železnicemi, se nám v příštích letech určitě vyplatí. Jsme přesvědčeni, že Polsko bude klíčovou tranzitní zemí v procesu odbavování ukrajinského obchodu,“ vysvětlil Dariusz Seliga.

Válka rozpoutaná Ruskem vyvolala reakci Západu, který zavedl sankce proti Rusku a Bělorusku. Sankce však vedly k omezení přepravy po Nové hedvábné stezce a společnost PKP Cargo stála před úkolem, jak tyto ztráty kompenzovat. „V oblasti Trojmoří budeme ještě aktivnější, zejména proto, že přeprava intermodálního nákladu mezi přístavy a terminály je mnohem větší než přepravní potenciál Nové hedvábné stezky. Více než 95 % veškerého kontejnerového nákladu se do Evropy přepravuje po moři. Abychom tuto příležitost využili, investujeme do nákupu moderních kolejových vozidel a naši pozici v oblasti Trojmoří posílí nový multimodální terminál ve Zduńska Wola Karsznice. V tomto procesu vidím velkou roli naší dceřiné společnosti PKP Cargo InternationalL, která je v jadranském regionu stále aktivnější,“ řekl Dariusz Seliga.

Sankce EU rovněž vedly k pozastavení dovozu ruského uhlí a tato surovina byla nahrazena uhlím z jiných kontinentů, které společnost PKP Cargo přepravuje z přístavů k zákazníkům po celé zemi. To znamenalo obrat ve směru přepravy, protože dříve byla přeprava z přístavů poměrně nízká. Společnost tak stála před nelehkým úkolem, který však zvládla. Důležité je, že tak učinila za tržních podmínek, aniž by sáhla po finanční pomoci, kterou deklaroval premiér Mateusz Morawiecki. „PKP Cargo je budoucnost. Dokázali jsme se prosadit v nejdůležitějším okamžiku. Silněji se rozšiřujeme v Evropě. Mým osobním snem je, abychom se stali nejsilnějším dopravcem v Evropské unii, abychom mohli konkurovat především německé DB a vyhrát tuto soutěž,“ shrnul  Dariusz Seliga.

Šéf PKP Cargo oznámil, že ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku dojde i na seznámení s Dlouhodobým plánem rozvoje skupiny PKP Cargo na roky 2024 až 2028.

(lan)

Foto: PKP Cargo

spinner