11. září 2003
Skupina více než dvou desítek převážně německých podniků a institucí v současné době společně pracuje na výzkumném projektu INVENT (Intelligenter Verkehr und Nutzergerechte Technik), jehož cílem je vyvinout inteligentní systémy a technologie pro bezpečnější a plynulejší dopravu. Iniciativu podporuje i spolkové ministerstvo pro vzdělání a výzkum.
INVENT se dělí na řadu dílčích projektů, jejichž těžištěm je další vývoj inteligentních asistenčních systémů, které snižují zátěž kladenou na řidiče v hustém silničním provozu.
Dosavadní výsledky představily spolupracující firmy v červnu v Bonnu.
Například divize užitkových vozidel automobilky MAN v rámci projektu zkoumá možnosti využití asistenčních sstémů při prevenci nehod při jízdě v koloně a při předjíždění. Potřebná data získává elektronický „pomocník“ přímo z vozidla a jeho bezprostředního okolí. MAN vybavil testovacívozy nejrůznějšími senzory, které sledují aktuální dopravní situaci a údaje předávají palubnímu počítači k vyhodnocení. „Pomocník při předjíždění“ informuje řidiče o tom, zda je změna jízdního pruhu bezpečná, čímž výrazně snižuje riziko nehody. „Pomocník při jízdě v koloně“ zase usnadňuje popojíždění a udržování jízdní dráhy. Nákladní vozidlo nese optický snímač jízdního pásu, radarové senzory a automatický systém pro korekci řízení a pohonu.
Pro bezpečnou a plynulou jízdu v koloně je nutné dodržovat přiměřenou vzdálenost a rychlost mezi vozidly, neboť náhlé brzdění představuje velké riziko. Skupina odborníků v rámci projektu INVENT v této souvislosti zkoumá i možnosti sdílení dat mezi jednotlivými účastníky silničního provozu.
n
INVENT je německá výzkumná iniciativa pro bezpečnější a efektivnější provoz na silnicích. Čtyřletý projekt, který bude ukončen v roce 2005, podporuje spolkové ministerstvo pro vzdělání a výzkum. Na projektu spolupracuje 23 firem a institucí: Audi, BMW, DaimlerChrysler, Německé centrum pro letectví a kosmonautiku, Ericsson, Výzkumný ústav silniční dopravy v Cáchách, Ford, Hella, Hermes Versand Service, IBM, Institut automatizace a komunikace Magdeburk, MAN Nutzfahrzeuge, Navigation Technologies, Opel, PTV,
Siemens, Siemens Restraint Systems,
Siemens VDO, Transver, Stanice technické kontroly (TÜV), Univerzita Kolín nad Rýnem a Volkswagen. Dílčí projekty zpracovávají univerzitní ústavy, výzkumná centra a řada malých a středně velkých firem. Investicemi do dopravního výzkumu usiluje Německo o zvýšení bezpečnosti provozu, snížení ekologické zátěže silniční dopravy a v neposlední řadě také o posílení konkurenceschopnosti domácích podniků.