Renault Trucks

Renault dále pokračuje v obměně modelové řady

Jeden z předních světových výrobců užitkových vozidel – francouzský Renault Trucks – připravuje další investice ve Francii a ve Španělsku. Po zprovoznění nového závodu v Limoges letos chystá otevření továrny na výrobu motorů v lyonském předměstí Vénissieux, další nové kapacity včetně kataforézní linky dobudovává v severofrancou­zském Blainville. Investice v celkové výši 100 miliónů € uhradí z vlastních zdrojů.¨

Na své první letošní evropské tiskové konferenci to minulý týden v Praze řekl prezident a předseda představenstva Renault Trucks Stefano Chmielewski.

Stefano Chmielewski připomenul, že koncern se sídlem v Lyonu a od roku 2000 součást skupiny Volvo se definuje jako „multispecialista“, který chce těžit z nabídky co nejširší palety produktů a z těsného sepětí se zákazníky z jednotlivých oborů činnosti. Evropská síť soukromých koncesionářů značky zahrnuje 1350 prodejních a servisních míst (z toho 400 ve Francii), která nabízejí ucelenou řadu produktů a služeb pro kamiónovou dopravu, rozvoz balíkových zásilek a dopravu pod kontrolovanou teplotou. Vedle klasických vozidel jsou v jejich nabídce i cisterny, sila, stavební a komunální technika, vojenské, lesnické a speciální automobily.

Letošní cíl: dobýt zpět ztracené tržní podíly

V loňském roce se odbyt Renaultu v západní Evropě snížil asi o deset procent (s výjimkou Španělska, kde vykázal nárůst o šest procent). Naopak v zámoří zaznamenal nárůst o čtyři procenta a na trzích zemí střední a východní Evropy posílil dokonce o deset procent. „Naše volba investovat v těchto zemích byla vítězná a jsme přesvědčeni o tom, že expanze na těchto trzích bude dále pokračovat,“ řekl v této souvislosti Stefano Chmielewski. Výjimku loni představovaly jen Maďarsko a ČR – v České republice se odbyt značky meziročně snížil o sedm procent.

Letos a v dalších letech by měl Renaultu ztracené pozice pomoci dobýt zpět velkorysý program obnovy celého výrobního sortimentu značky. „Na vývoj nových modelů ročně vynakládáme asi 150 miliónů €. Věříme, že díky zahájenému pro-gramu úplné obnovy našeho sortimentu se nám opět podaří získat zpět podíly na trhu, o které jsme loni přišli,“ řekl. Inovovaná řada vychází podle Stefana Chmielewského vstříc nejen posledním legislativním změnám, ale hlavně novým požadavkům zákazníků. Jako první nový model Renault loni v Amsterdamu představil furgon Master (viz DN 31/03). Další premiéru Stefano Chmielewski ohlásil na polovinu letošního roku, a ačkoli to výslovně neuvedl, naznačil, že by se mohlo jednat o nové vozidlo lehké řady Mascott. Po něm by do roku 2006 měly následovat premiéry nejtěžšího tahače Magnum, vozu pro rozvážku i dálkovou dopravu Premium, vozidla pro stavebnictví Kerax a nakonec i modelu Midlum.

Nové služby pro ČR

O výsledcích francouzské značky na českém a slovenském trhu informoval ředitel Renault Trucks ČR Yves de Thomasson. Uvedl, že loni si Renault v České republice i přes mírný pokles udržel pozici třetí nejprodávanější značky (stejně jako v Polsku a v Maďarsku) s podílem na trhu kolem 15,7 procenta. Na Slovensku s 14,1 procenta obsadil čtvrtou příčku. Dohromady v obou zemích prodal 1277 nových vozidel. Pokles v České republice (o 7 procent – nejvíce v nejtěžší kategorii) do jisté míry vyvážil nárůst prodeje na Slovensku (o 9 procent – v nejvyšší kategorii dokonce až o 20 procent).

Letos hodlá Renault Trucks podle svého ředitele dále rozvíjet těsné vztahy se zákazníky prostřednictvím deseti koncesionářů v ČR a pěti na Slovensku. Ke spokojenosti zákazníků by mělo přispět i zavedení nových finančních služeb a rozšíření možností pronájmu a servisu infom@x. Pro své koncesionáře Renault Trucks zase připravuje zlepšení služby Parts Line, díky níž se loni ve Francii zvýšila dostupnost náhradních dílů až na 90 procent.

Globální strategie

Stefano Chmielewski se v Praze vyslovil i na téma strategie značky na světových trzích. Renault Trucks nemá zájem vstoupit na trh USA, to přenechává partnerskému Volvo Trucks, naopak však hodlá plně využít mohutného potenciálu čínského trhu, řekl. Plán na transfer technologií do Číny zahrnuje letošní zprovoznění filiálky na výrobu motorů v Číně a upevnění obchodních aktivit a integraci značky na čínský trh. Po vytvoření silné vazby s lokálními partnery hodlá Renault později přikročit k zahájení výroby vozidel přizpůsobených požadavkům čínského trhu přímo na místě. „V tomto směru již stojíme před ukončením rozhovorů,“ řekl Stefano Chmielewski s tím, že za rozvoj čínských aktivit je zodpovědný někdejší ředitel Renault Trucks ČR Emmanuel Levacher. Výroba v Číně by doplnila již provozované kapacity Renault Trucks v Malajsii, Iránu, Egyptě a Súdánu, Maroku a Uruguayi.

Luboš Spálovský

www.renaulttrucks.cz

spinner