9. května 2003
Italský výrobce užitkových vozidel Iveco v dubnu na testovacím okruhu Balocco Proving Ground motoristickým novinářům poprvé představil nové modely Stralis Active Time a Active Day. Řada Stralis s kabinou Active Space, určená pro mezinárodní dálkovou dopravu, se díky nim rozrostla i o vozidla koncipovaná pro distribuční, vnitrostátní a dálkovou dopravu.
Iveco Stralis Active Space, držitel titulu Truck of the Year 2003, tak dostal mladší sourozence.Uvedením nových vozidel na trh Iveco rozšiřuje nabídku dopravních prostředků i v nižších kategoriích, a to při zachování výhod vysokého standardu – dopravci si mohou nyní vybrat mezi nejvyšší třídou a jednodušším vozidlem. Modely Stralis Active Time a Active Day využívají maximum společných prvků s vozidlem Stralis s kabinou Active Space a „jednodušší“ vybavení je dáno jejich předpokládaným určením.
Koncept kabin Active Time a Active Day zohledňuje skutečnost, že pracovní podmínky řidičů ve vnitrostátní a mezinárodní kamiónové dopravě se v mnohém výrazně liší. Řidiči vozidel, která zajišťují distribuci zboží ve městech, například nastupují do kabiny mnohem častěji, pohybují se více v aglomeracích s vysokou hustotou provozu a naopak ve svém vozidle většinou nenocují. Z tohoto důvodu konstruktéři a designéři navrhli pro nové modely kabiny o 20 centimetrů užší než kabina Active Space, která má šířku 2,48 metru. Rovněž podlaha je nižší, a to o 15 centimetrů. Při plně naloženém vozidle s pneumatikami o rozměru 315/80 R 22,5 je tak podlaha kabiny pouhých 1,24 metru nad zemí, což přispívá k menší únavě řidičů, kteří pracují například při zásobování a jsou nuceni během pracovní doby vozidlo často opouštět.
Shodné a odlišné prvky
Zvnějšku jsou si kabiny na pohled dosti podobné, avšak jsou zde patrné některé odlišnosti. Například kabina Active Space má na roštu čelní masky tři lišty, zatímco nové modely pouze dvě. Boční deflektory, které odvádějí vzduch kolem vozidla a brání tak ušpinění bočních oken, zpětných zrcátek a klik dveří během jízdy, nedosahují u kabin Active Time a Active Day až k čelnímu sklu a jsou více „zapuštěny“ do obrysové struktury vozidla. Také boční schůdky jsou koncipovány jinak, právě s ohledem na odlišné provozní podmínky. Naopak identické jsou například nárazníky. Jejich spodní rohová část, která bývá při běžném provozu často poškozena, je vyměnitelná a plast má černou barvu. Ukrývají také od podzimu nezbytnou přední zábranu proti podjetí.
Unifikace prvků exteriéru a interiéru kabiny vedla k jednotnému vzhledu pracoviště za volantem ve všech kabinách, a to především na základě využití ergonomických poznatků pro umožnění úplného ovládání vozidla s oběma rukama na volantu. Stejná je například pozice řidiče, obdobně jsou koncipovány dveře a boční panely. Na interiéru je patrné propojení funkčnosti a komfortu. Při jeho vývoji, který se mimo jiné opíral o zkušenosti z většiny evropských zemí, byl kladen důraz na zlepšení pracovních podmínek a bezpečnosti řidiče. Výsledky vývoje následně při klientských testech ověřovali jak samotní řidiči, tak majitelé dopravních firem.
Pracoviště řidiče
Vlastní pracoviště řidiče je obdobné jako u kabiny Active Space. Řidič má k dispozici pohodlné, vzduchem odpružené sedadlo. Na výškově a polohově nastavitelném volantu je umístěna řada ovládacích prvků – například pro rádio, CD přehrávač, palubní počítač či přepínání zobrazovaných funkcí na pětipalcovém monitoru, který se nachází uprostřed přístrojové desky před volantem.
Přístrojový panel je dobře vidět při jakémkoli nastavení volantu. Kromě tradičních kontrolek a přístrojů je vybaven monitorem, v jehož horní části se znázorňuje například zapnutý cruise control, omezovač rychlosti či zařazený rychlostní stupeň. Ve střední části se při nastartování motoru prověřují jeho jednotlivé funkce. Během jízdy má řidič k dispozici například funkční parametry motoru nebo informace týkající se trasy a způsobu jízdy – údaje o průměrné i aktuální spotřebě paliva mohou výrazně přispět k ekonomičtější jízdě.
Kabiny Aktive |Day a Active Time
Kabina Active Day je určena pro jízdu ve dne, má délku 1,66 metru a nabízí prostor pro dvě až tři osoby. Kabina Active Time je vybavena jedním nebo dvěma lůžky a její délka činí 2,15 metru. Prostor pod lůžkem je rozdělen na tři části, z nichž každá může být samostatně odkryta. Pod nimi se nacházejí prostory, například pro nezávislé topení. Své místo zde mají i vařič, lednička či izotermický box. Další úložné prostory jsou k dispozici nad čelním sklem, kde je také umístěn elektronický tachograf, rádio a odkládací schránky. Právě požadavek na verze vozidel se spací kabinou a s nízkou střechou vedl k velkorysému dimenzování úložných prostor pod lůžkem.
Kabina Active Time s vysokou střechou má vnitřní výšku uprostřed budky 1,82 metru. Střecha je ve tvaru, který zvnějšku kabiny plní funkci spoileru a uvnitř umožňuje zachovat stejnou konfiguraci odkládacích skříněk, jako má „velký“ Stralis. Je-li vybavena jedním standardním lůžkem, prostor nad matrací má výšku 1,3 metru. Odklopné horní lůžko nabízí přespání i druhému řidiči. Ovládání prvků kabiny z lůžek má také „bed module“ pro otevírání bočních oken, střešního okénka a ovládání rádia s CD přehrávačem.
Použití nových vozidel
Vozidla s kabinami Active Day a Active Time mají širokou škálu využití. Kromě typické soupravy tahače s návěsem mohou být používána například pro dopravu mezi sklady či mezi skladem a supermarkety; v těchto případech jsou vybavena standardními nebo chladírenskými nástavbami, curtainsidery atd. Využití naleznou i jako podvozky pro cisterny a speciální nástavby včetně stavebních. U modelové řady Active Time a Active Day byl kladen důraz na jejich manévrovatelnost a zrychlení manipulačních časů. Proto je k dispozici více variant rozvorů i konfigurací pérování – tak, aby byly zohledněny například požadavky na dopravu mostních betonových překladů na jedné straně a pro rozvoz broušeného skla na straně druhé. Nová třetí řiditelná zadní náprava vyzkoušená na „Cursorech“ přispívá velkou měrou k prodloužení životnosti pneumatik. Nabídka méně výkonných agregátů vede ke zvýšení nosnosti vozidla a k optimalizaci spotřeby paliva v podmínkách regionálního provozu.
Motorizace a převodovky
Vozidla s kabinami Active Day a Active Time jsou osazena motory Cursor 8 s nejnižším výkonem 200 kW až po nejvýkonnější Cursor 10 s výkonem 316 kW. Všechny motory (viz tabulka) jsou v provedení Euro 3 a jsou homologovány pro pět ekobodů, na přání i pro čtyři, a jsou vybaveny výkonnou dekompresní brzdou ITB využívající řízené turbodmychadlo.
Modely pro distribuční nasazení mají devítistupňovou převodovku
9 S 109 nebo na přání hydromechanický automat Allison. Vozidla určená pro soupravy se dodávají se šestnáctistupňovou převodovkou ServoShift. Všechny verze Active Time a Active Day mohou být vybaveny i dvanáctistupňovou automatizovanou převodovkou EuroTronic II. Řidič si v tomto případě může zvolit polo- nebo plně automatizovaný režim. V poloautomatickém módu používá řazení joystickem s přeskakováním stupňů, při plně automatickém se o zařazení správného rychlostního stupně stará řídicí jednotka.
Výhodou je, že EuroTronic II přispívá k hospodárnějšímu provozu flotily vozidel a zvyšuje bezpečnost jízdy, a to jak na dlouhých tratích, kde snižuje únavu řidiče, tak ve městě, kde řidič není rozptylován řazením a může se plně věnovat provozu. K dalším přednostem patří výrazně vyšší životnost spojky a zvýšení užitečné hmotnosti vozidla – EuroTronic II je totiž o 65 kilogramů lehčí než převodovka 16 S 181 a o 49 kg než 16 S 151. Milan Frydryšek