ČESMAD Bohemia

Příznivý vývoj ekonomiky vedl k většímu nedostatku řidičů

Příznivý vývoj ekonomiky vedl k většímu nedostatku řidičů

Na konci května se v Praze uskutečnilo plenární zasedání Sdružení ČESMAD Bohemia, na kterém dopravci mimo jiné hodnotili uplynulé období. Například posílení ekonomiky se podle nich sice příznivě promítlo do nárůstu poptávky po dopravě, ale mělo zároveň nepříznivý dopad na nedostatek řidičů. Právě na tuto problematiku v úvodu svého vystoupení upozornil prezident sdružení Vladimír Starosta. Velkou komplikací pro dopravce podle něj byla také řada legislativních změn a personální obměny v resortu dopravy, včetně další výměny ministra dopravy. A další změny se vyskytly i v mezinárodním měřítku a vedly k posílení protekcionismu a komplikacím na dopravním trhu řady západních zemí.

Příkladem podle něj může být daňový systém EKAER v Maďarsku, zavedení ekologických plaket v Rakousku, zákazy vykonávání týdenního a čtrnáctidenního odpočinku v Belgii a Francii a exemplární ukázkou pak je zavedení minimální mzdy (tzv. MiLog) v Německu. Nepříjemný pro dopravce je rovněž konflikt na Ukrajině, možný odchod některých členů z Evropské unie nebo aktuálně eskalující problém s imigranty z třetích zemí. „Řešením těchto problémů však nemůže být politika ochranářství nebo ohýbání zákonů,“ řekl Vladimír Starosta v narážce na MiLog. „Verdikt komise je samozřejmě povzbudivý, ale naše práce v tomto samozřejmě nekončí,“ dodal.

Problematika mýtného

Jako pozitivní označil Vladimír Starosta skutečnost, že při vyjednávání o sazbách mýtného se podařilo udržet preferenci nejmodernější techniky. To je podle něj klíčové pro to, aby obor silniční dopravy byl v ČR v budoucnu konkurenceschopný. Bohužel se však nepodařilo zafixovat na delší období současné sazby, což je cíl sdružení pro další období. Ministr dopravy už podle něj avizoval, že se chce o sazbách bavit, a dopravci jsou na tuto diskusi připraveni. Stále aktuálnější je i téma výběru provozovatele mýtného systému. Vladimír Starosta v podstatě zopakoval požadavky dopravců, které na systém mají, především aby byl uživatelsky komfortní a byl ekonomicky přínosný. Nemá podle něj smysl hrát si s pomocí mýtného na nějaké řízení dopravy, protože v České republice de facto neexistují alternativy dopravních cest. „Byly by to jen vyhozené peníze a jejich přesun do kapes technologických firem,“ dodal.

Potřeba kontrol zahraničních povolení

Dalším z důležitých témat, kterými se dopravci loni zabývali, byl výkon státního odborného dozoru. „Pro nás je velice důležitá kontrola zahraničních vstupních povolení, především u řidičů přijíždějících z Běloruska, Ukrajiny a dalších zemí, s nimiž máme ještě pořád mezivládní dohody. Vyžadujeme, aby k nám tamní dopravci nejezdili bez platných povolení. Takže chceme především po celní správě, aby dělala preventivní kontroly povolení, a to nejen na celních úřadech, kde dnes už probíhá minimální počet projednání celních případů, ale aby tuto pravomoc, respektive povinnost kontrolovat či registrovat čísla povolení přenesla i na schválené odesílatele,“ řekl generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř. „Co se týče elektronického mýtného, přivítali jsme, že se zkrátil termín pro oznámení výše slevy za předchozí rok do konce května (dříve to bylo do konce června), což komplikovalo sestavování daňového přiznání. Jako další klad vidím to, že se zlidštil výpočet nedoplatků na mýtném,“ dodal.

Chybí přes tisíc odpočívek

Sdružení ČESMAD Bohemia si v loňském roce také nechalo zpracovat studii, která mapovala stávající odpočívky a porovnávala je s reálnou potřebou. „Dlouhodobý nedostatek míst pro odstavení kamionů na českých komunikacích je jedním z velkých problémů, který komplikuje řidičům jejich práci, přispívá k jejich vyčerpání a vystavuje je riziku postihu za překročení dob řízení, protože nemají kde včas odstavit své vozidlo,“ řekl Vojtěch Hromíř. Studie podle něj ukázala, že obrovský nedostatek odpočívek je především na dálnici D1 a na Pražském okruhu. Na trase Rozvadov – Břeclav chybí několik set odpočívek a celkově se jich na hlavních trasách nedostává více než tisíc. „Této problematice se budeme věnovat i nadále a přivítali jsme, že na tuto situaci zareagovalo i ŘSD a požádalo o financování na revitalizaci první odpočívky z Fondu pro propojování Evropy (CEF). A budeme rádi, když nezůstane jen u ní,“ dodal Vojtěch Hromíř.

Chybějí páteřní trasy pro těžkou a nadměrnou dopravu

Nedostatek parkovacích míst pro kamiony však není jediným problémem na infrastruktuře. Komplikace dopravcům působí například i stav mnoha mostů, který činí Českou republiku prakticky neprůjezdnou pro těžkou a nadměrnou dopravu. „Podporujeme proto iniciativu Sdružení dopravců těžkých a nadměrných nákladů, kteří se snaží prosadit vytvoření páteřních tras, jež by měly takové parametry, že by umožňovaly tento druh dopravy i bez úprav na infrastruktuře,“ řekl Vojtěch Hromíř. Rekonstrukce má přinést zlepšení, ne zhoršení. Sdružení ČESMAD Bohemia se loni také zaměřilo na to, jakým způsobem probíhají na jižní Moravě rekonstrukce silnic nižších tříd. „Naši členové, kteří provozují linkovou autobusovou dopravu, upozorňují na to, že při rekonstrukcích silnic se sice opraví povrch vozovky, ale často se její profil oproti původnímu stavu zúží a autobusy pak mají potíže třeba při vyhýbání se jiným vozidlům,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Je třeba podpořit neutrální terminály KD

Dopravci rovněž přivítali schválení operačního programu OPD2. „Když pominu samotné investice do silniční infrastruktury, které jsou důležité, vidíme v něm pro silniční dopravce především příležitost v oblasti kombinované dopravy. Naše sdružení rozumnou kombinovanou dopravu samozřejmě podporuje a chce, aby ji silniční dopravci mohli využívat ve větší míře. Je již připraven program podpory budování a rozšiřování terminálů kombinované dopravy. Nám jde o to, aby tato podpora byla poskytována jen do veřejných a nediskriminačních terminálů, jejichž provozovatelé nejsou zároveň operátory, a kde silniční dopravce, který tam přijede se svou zásilkou, nemusí mít strach, že mu operátor zákazníka přebere. Vidíme asi dvě vhodné lokality, kde by nové terminály mohly být vybudovány,“ řekl Vojtěch Hromíř. Druhým programem, s kterým v rámci OPD2 přichází samotné sdružení, je podle něj Program podpory pořizování speciálních jednotek pro kontinentální kombinovanou dopravu, tedy speciálních návěsů nebo jiných vhodných přepravních jednotek. „To by mohlo odstranit bariéru, která je na straně silničních dopravců, tedy nedostatek vhodné techniky,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Rozvoji KD nejvíce brání nespolehlivost železnice

Největší problém však podle něj spočívá jinde. „Největší bariérou v rozvoji kombinované dopravy je současná nespolehlivost železniční dopravy. A to ať již se jedná o provozně-technologické příčiny nebo třeba nyní o stávky, které můžeme vidět speciálně u DB v Německu. To může nakonec kombinovanou dopravu silně zdiskreditovat a odradit od jejího využívání,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

Získávání nových řidičů

V loňském roce Sdružení ČESMAD Bohemia spustilo kampaň, která byla vstupním krokem k řešení problematiky nedostatku nových řidičů. Prvním z výsledků celého projektu byla podle Vojtěcha Hromíře skutečnost, že došlo ke zlepšení podpory přípravy řidičů ze strany úřadů práce. Malým zlepšením je též to, že se mohou pravidelně školit i ti řidiči, kteří aktuálně nemají řidičské oprávnění, například ti, kteří byli vybodovaní. A hodně si sdružení slibuje od komplexního programu, který bude pilotně ve středních Čechách brzy slavnostně představen. Může se stát do budoucna účinným prostředkem pro řešení této problematiky.

Výběrová řízení na dopravní obslužnost

Výběrová řízení na dopravní obslužnost podle Sdružení ČESMAD Bohemia trpí tím, že jediným hlavním kritériem je cena. To vede často ke snižování mezd řidičů a dopravci jsou tlačeni do podmínek, které nerespektují provozní režimy, doby řízení apod. „Rozhodně nás také nepotěšilo, že ministr dopravy odsouhlasil prodloužení poskytování finanční podpory krajům jen na drážní obslužnost. Byli bychom rádi, kdyby kraje ty peníze dostaly, ale na celkovou obslužnost, ne jen na drážní. Aby je mohly volně vynaložit na to, co pro ně bude efektivnější,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Spedice nadále bez odborné způsobilosti

„Bohužel se nám loni nepodařilo prosadit, aby také pro spedice byla zavedena určitá odborná způsobilost, podobně jako u dopravců. Je nezbytné, aby i všechny spedice dokázaly odborně pracovat se zakázkou a na trhu nepůsobily některé neseriózní firmy, které komplikují situaci všem ostatním. Pro ty normální spedice, které jsou na trhu, by to nebyl problém, ale chceme o tom ještě dále s kolegy speditéry diskutovat,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Přínosná by byla metodika pro vážení stavebních vozidel

Nadále podle něj přetrvávají i problémy při dopravě sypkých materiálů, kde u některých typů přeprav řidič nemůže stoprocentně zajistit rovnoměrné rozložení hmotnosti nákladu na ložné ploše a dochází k překročením při vážení na nápravách. „Byli bychom rádi, aby k tomu vznikla nějaká metodika, která tuto skutečnost zohlední,“ dodal Vojtěch Hromíř.

Milan Frydryšek

spinner