Sdružení ČESMAD Bohemia

„Musíme politiky přesvědčovat o významu silniční dopravy“

„Během následujících dvou let se budeme snažit přesvědčovat politiky o významu silniční dopravy,“ řekl minulý týden prezident Sdružení ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta.

Na tiskové konferenci sdružení věnované elektronickému mýtu a dalším aktuálním otázkám silniční dopravy uvedl, že žádná z vlád v předchozích čtrnácti letech nepokládala dopravu, a už vůbec ne dopravu silniční, za svou prioritu. Skutečnost, že z výnosů ze silniční dopravy se křížově financují i jiné činnosti, tak nadále představuje velký problém. Sdružení ČESMAD Bohemia bude prostřednictvím zvyšování informovanosti veřejnosti usilovat o zlepšení této situace, přislíbil Vladimír Starosta.

Mýto problémy s infrastrukturou nevyřeší

Čeští dopravci podle Vladimíra Starosty chápou nezbytnost přechodu na výkonové zpoplatnění dálnic. Obávají se však, že skutečný čistý výnos z elektronického mýta nebude určen na řešení problémů silniční infrastruktury, nýbrž že by se mohlo jednat pouze o další formu zdanění. Podle generálního tajemníka sdružení Martina Špryňara prostředky získané zavedením elektronického mýta, odhadované na čtyři až deset miliard Kč, v žádném případě nevyřeší katastrofální podfinancování výstavby a údržby silniční infrastruktury. Pro zlepšení tohoto neudržitelného stavu podle něj bude nutno změnit financování Státního fondu dopravní infrastruktury, který v současné době hospodaří s pouhými 20 procenty výnosů spotřební daně z uhlovodíkových paliv. Podle názoru členů sdružení by bylo vhodné tento podíl zvýšit na 40 až 50 procent.

Martin Špryňar dále poznamenal, že vládní návrh počítá se zpoplatněním 3000 kilometrů infrastruktury včetně silnic první třídy. To však současná evropská legislativa neumožňuje a není nikterak jisté, jak a kdy bude upravena, uvedl. Sdružení požaduje záruky, že veškeré prostředky získané prostřednictvím elektronického mýta stát investuje zpět do silniční sítě. Kromě toho musí zvolit takový systém výběru elektronického mýta, jehož provozní náklady při zachování nejvyšší možné míry spolehlivosti nesníží rentabilitu celého systému.

Podle sdružení bude rovněž nezbytné, aby začal plnit svou funkci státní odborný dozor. Následné narovnání trhu silniční dopravy by totiž umožnilo přenést zvýšené náklady dopravců do cen za přepravu.V oblasti osobní dopravy viceprezident sdružení Jaroslav Hanák kladně ocenil skutečnost, že Česká republika se po devíti letech opět vrací k žákovskému jízdnému. Žákovské jízdné by však podle něj mělo být dostupné na všech linkách, a nikoli jen na těch, které jsou zahrnuty do základní dopravní obslužnosti. Byla by také chyba, kdyby akce skončila kvůli nedostatečné informovanosti, dodal. Jaroslav Hanák upozornil na skutečnost, že Sdružení ČESMAD Bohemia bude nyní, po rozšíření Evropské unie, muset v Bruselu hlídat přijímání nové evropské legislativy týkající se dopravy.

Představitelé sdružení na tiskové konferenci zopakovali své stanovisko k přísnějšímu postihování profesionálních řidičů (viz DN 26/04) a odmítli návrh poslance Jaroslava Plachého z ODS na zákaz předjíždění pro kamiony na silnicích s dvěma jízdními pruhy. Tento návrh je podle dopravců v přímém rozporu s požadavkem na bezpečnost silničního provozu; pokud je na některých úsecích skutečně opodstatněný, lze po-dle nich situaci na místě vyřešit dopravní značkou.

(lan)

spinner