​Mercedes-Benz Trucks získává s modelem eActros 600 zápis v Guinnessově knize rekordů

​Mercedes-Benz Trucks získává s modelem eActros 600 zápis v Guinnessově knize rekordů

12.6. – Mercedes-Benz Trucks stanovil nový titul v Guinnessově knize rekordů se svým bateriově-elektrickým dálkovým nákladním vozem eActros 600 s návěsem. Couváním soupravy na vzdálenost 124,7 kilometru byl překonán předchozí světový rekord v nepřetržitém couvání s nákladním vozem o přibližně 36 kilometrů. Dřívější světový rekord o délce přibližně 89 kilometrů byl stanoven v USA v roce 2020 s dieselovým nákladním vozem. Rekordní jízda couváním se uskutečnila na závodní dráze Motorsport Arena Oschersleben v Sasku-Anhaltsku v Německu. Trvala přibližně 6 hodin a 22 minut, což odpovídá průměrné rychlosti kolem 20 kilometrů za hodinu. Se svými 14 ostrými zatáčkami, určenými pro osobní automobily, je okruh extrémně náročný – přesto však nabízí méně nepředvídatelných rizik s nutností zastavit a tím přerušit pokus o rekord než veřejné komunikace.

Nezávisle na světovém rekordu plánuje divize Mercedes-Benz Trucks couvat dalších zhruba 30 kilometrů po veřejných komunikacích. Cílová páska bude v centru Daimler Truck Global Parts Center v Halberstadtu, rovněž v Sasku-Anhaltsku. Nová lokace bude oficiálně otevřena 10. července.Od letošního roku postupně převezme celosvětové dodávky náhradních dílů pro nákladní vozidla Mercedes-Benz. Mercedes-Benz Trucks chce využít této neobvyklé cesty pozpátku k upozornění na témata relevantní pro dopravní sektor a společnost obecně: elektrifikace, bezpečnost silničního provozu a image řidičů nákladních vozidel.

Marco Hellgrewe (50) od Berlína, důstojník německých ozbrojených sil a nadšenec do nákladních vozů, zahájil pokus o rekord v plně elektrickém vozidle a sám řídil eActros 600, aby rekord překonal. Hellgrewe vytvořil svůj první rekord v jízdě pozpátku v roce 2008. Tehdy v dieselovém nákladním voze ujel vzdálenost 64 kilometrů. Hellgrewe má v úmyslu také couvat s eActrosem 600 na úseku do Halberstadtu. Řidič si před zahájením této cesty, která bude doprovázena policejním doprovodem, odpočine.

Marco Hellgrewe, iniciátor pokusu o elektrický rekord a řidič eActrosu 600, řekl: „Jsem nesmírně hrdý na to, že jsme společně s Mercedes-Benz Trucks přivezli rekord zpět do Německa – zejména proto, že se jednalo o světovou premiéru s plně elektrickým pohonem. Tím jsme vyslali silný signál pro budoucnost alternativních pohonů. Jsem přesvědčen, že jsme také upozornili na témata bezpečnosti silničního provozu a image řidičů, která jsou pro mě jakožto zkoušejícího řidičů kamionů, kteří jsou obvykle mladší, obzvláště důležitá. O této aktivitě se mnou hovořilo mnoho lidí ze všech společenských vrstev, včetně mnoha zkušených řidičů kamionů i řidičů, kteří mi dali velmi pozitivní zpětnou vazbu.“

„Velmi dlouhá cesta s celkem 476 zatáčkami si vyžádala obrovské úsilí – už jen z tohoto důvodu bylo velkou pomocí, že eActros 600 a jeho asistenční systémy řízení tolik usnadňují. Děkuji společnosti Mercedes-Benz Trucks za vynikající podporu, která umožnila nový rekord. Nyní se těším na další velkou výzvu dne: couvání s eActrosem 600 po veřejných komunikacích do nového Globálního centra náhradních dílů Daimler Truck v Halberstadtu,“ dodal Hellgrewe.

Rainer Müller-Finkeldei, vedoucí produktového inženýrství společnosti Mercedes-Benz Trucks, uvedl: „Srdečně blahopřejeme Marcovi Hellgrewemu k jeho úspěšnému překonání světového rekordu a vyjadřujeme mu poděkování za jeho skvělý řidičský výkon. Jsme obzvláště potěšeni, že nový rekord stanovil s naším plně elektrickým vozem Mercedes-Benz eActros 600. Neobvyklá cesta Marca Hellgreweho ve službách transformace na alternativní pohony bude mít jistě určitý signál pro toto odvětví i pro společnost. V dialogu se všemi zúčastněnými stranami, zejména z oblasti politiky a dodávek energie, hodláme i nadále prosazovat ještě větší angažovanost ve vytváření silnějších pobídek pro naše zákazníky k nákupům a podporovat rozvoj nabíjecí infrastruktury.“

Müller-Finkeldei dodal: „Couvání je ústřední součástí každodenní práce řidičů kamionů a Marco Hellgrewe více než jasně ukázal celému světu, že je k tomu zapotřebí velké soustředění a schopností. Řidiči kamionů každý den plní velké úkoly pro společnost, a i to je třeba odpovídajícím způsobem ocenit – zejména s ohledem na rostoucí nedostatek řidičů. Rádi bychom vyjádřili poděkování našemu partnerovi PROFI – Pro Fahrer-Image eV za podporu naší aktivity a jejich závazek k většímu ocenění řízení jako profese. Inovativní technologie, jako je náš systém kamerových zpětných zrcátek MirrorCam, sehrály roli v dosažení rekordu. S jejich pomocí chceme dosáhnout situace, kdy budou řidiči a ostatní účastníci silničního provozu bezpečnější, když jsou v pohybu. Kromě toho je také nutné zvýšit povědomí mezi účastníky silničního provozu. Děkujeme našemu partnerovi, společnosti Blicki eV, za jejich příspěvek k aktivitě a za neúnavné úsilí o vzdělávání dětí o nebezpečích silničního provozu. Jsme rádi, že můžeme využít rozsahu dvou cest couváním k tomu, abychom oběma organizacím nabídli platformu, která ukazuje, že je nutné propagovat důležitá témata pro budoucnost. Také poskytujeme oběma finanční podporu.“

Gratulace od partnerů PROFI – Pro Fahrer-Image eV a Blicki eV

Prof. Dr. Dirk Engelhardt, předseda představenstva společnosti PROFI – Pro Fahrer-Image eV, se k rekordní jízdě vzad vyjádřil takto: „Upřímně blahopřejeme Marcovi Hellgrewemu a společnosti Mercedes-Benz Trucks k novému rekordu. S radostí jsme tento projekt podpořili, protože zvyšuje povědomí o roli, kterou hrají profesionální řidiči v naší společnosti. Rekord poskytuje vynikající platformu pro zvýšení uznání tohoto povolání. Tato aktivita také ukazuje, jak mohou inovativní technologie pozitivně přispět k budoucnosti dopravy.“

Dirk Hendler, generální ředitel společnosti Blicki eV, řekl: „Velmi gratulujeme Marcovi Hellgrewemu a společnosti Mercedes-Benz Trucks k novému rekordu! Tento projekt je skvělou příležitostí ke zvýšení povědomí o bezpečnosti silničního provozu mezi dětmi a rodinami. Jsme nadšeni, že můžeme být součástí tohoto projektu a šířit naše poselství tímto způsobem. Prostřednictvím našich celostátních workshopů, financovaných německým spolkovým ministerstvem dopravy a s podporou ambasadorů Blicki, jako je Hildegard Müller, prezidentka VDA, jsme již proškolili více než 80 000 dětí na základních školách v interakci s velkými vozidly.“

O eActrosu 600

Společnost Mercedes-Benz Trucks oslavila koncem listopadu loňského roku v závodě Mercedes-Benz ve Wörthu uvedení modelu eActros 600 do sériové výroby. Dodávky zákazníkům začaly v prosinci 2024. Elektrická vlajková loď divize Mercedes-Benz Trucks již několikrát prokázala své schopnosti v reálných podmínkách: v praxi u zákazníků a v rámci „eActros 600 European Testing Tour 2024“, 15 000 kilometrů dlouhé plně elektrické vývojové cesty celkem 22 zeměmi a „European Testing Tour Winter 2025“ na přibližně 6 500 kilometrech severní Evropou, přičemž každá z nich měla celkovou hmotnost soupravy 40 tun. Kromě toho byl elektromobil zvolen „Mezinárodním nákladním vozem roku 2025“. Toto ocenění je nejvýznamnějším oceněním v oboru a každoročně jej uděluje organizace International Truck of the Year (IToY), kterou tvoří 24 novinářů specializujících se na užitková vozidla z Evropy.

Vysoká kapacita baterie přes 600 kilowatthodin – odtud označení modelu 600 – a nová, obzvláště účinná elektrická hnací náprava vyvinutá interně umožňují modelu eActros 600 dosáhnout dojezdu 500 kilometrů bez mezidobí. Tohoto dojezdu je dosaženo za velmi realistických a praktických podmínek s celkovou hmotností soupravy 40 tun, kterou lze v závislosti na stylu jízdy a trase výrazně překročit. eActros 600 je schopen ujet dokonce více než 1000 kilometrů denně. Mezidobíjení během zákonných přestávek řidiče to umožňuje, pokud jsou k dispozici možnosti nabíjení.
eActros 600 má tři bateriové bloky, každý s kapacitou 207 kWh. Ty nabízejí celkovou instalovanou kapacitu 621 kWh. Baterie jsou založeny na technologii lithium-železitophosfátových článků (LFP) a vyznačují se dlouhou životností. Vývojoví inženýři společnosti Mercedes-Benz Trucks navrhli eActros 600 tak, aby splňoval stejné požadavky na odolnost vozidel a komponentů jako srovnatelný konvenční těžký Actros pro dálkovou dopravu. To znamená až 1,2 milionu kilometrů za deset let provozu. Po této době používání by měl být stav baterie stále nad 80 procenty. Na rozdíl od jiných technologií bateriových článků lze s technologií LFP využít více než 95 procent instalované kapacity. To umožňuje vyšší dojezd se stejnou instalovanou kapacitou baterie. Vozidlo je technicky navrženo pro celkovou hmotnost soupravy až 44 tun. Se standardním návěsem má eActros 600 v EU užitečné zatížení přibližně 22 tun. Mohou existovat případy, kdy národní právní předpisy povolují vyšší užitečné zatížení.

O potřebě nabíjecí infrastruktury a aktivitách společnosti Daimler Truck

Pro co nejrychlejší náběh lokálně CO2 neutrální silniční nákladní dopravy s bateriově elektrickými nákladními vozidly je nabíjecí infrastruktura jedním z klíčových bodů. Stále je však třeba dohnat zameškané. V současné době je v Evropě méně než 1 000 nabíjecích stanic pro těžká užitková vozidla. Aby se alespoň částečně vyrovnal stávající deficit, oznámila společnost Daimler Truck v březnu letošního roku koncept vlastní poloveřejné nabíjecí sítě. Do roku 2030 se plánuje její rozšíření na více než 3 000 rychlonabíjecích stanic v Evropě, čímž se stane největší sítí v Evropě. Nová možnost poloveřejného nabíjení pro elektrická nákladní vozidla, jako řešení poskytované značkou TruckCharge divize Daimler Truck, má umožnit depům otevřít svou nabíjecí infrastrukturu pro placené užívání třetími stranami. Toto řešení má být doplňkem k veřejným nabíjecím službám nabízeným mimo jiné společností Milence. Společnost Milence byla založena v červenci 2022 jako společný podnik společností Daimler Truck, TRATON GROUP a Volvo GROUP a stanovila si cíl do roku 2027 zřídit a provozovat v Evropě 1700 vysoce výkonných veřejných nabíjecích stanic.

O novém globálním centru náhradních dílů společnosti Daimler Truck

Od oficiálního položení základního kamene na podzim roku 2023 se Daimler Truck Global Parts Center rychle rozrostlo na pozemku o rozloze přibližně 900 000 metrů čtverečních v průmyslové zóně „Industriepark Ost“ v německém Halberstadtu. Nová budova bude mít zastavěnou hrubou podlahovou plochu přibližně 270 000 metrů čtverečních a bude v rámci třístupňového logistického procesu obsluhovat přibližně 20 regionálních logistických center po celém světě – například v různých evropských zemích, Turecku, Spojených arabských emirátech, Brazílii nebo Číně. Ti budou následně zásobovat regionální prodejce náhradními díly. Halberstadt se tak stane srdcem celosvětového dodavatelského řetězce náhradních dílů společnosti Mercedes-Benz Trucks.

O používání elektronických pomocníků k ochraně účastníků silničního provozu

Jedním z vysokých standardů společnosti Mercedes-Benz Trucks je bezpečnost řidičů a ostatních účastníků silničního provozu. Asistenční systémy dostupné v různých modelových řadách proto pomáhají řidičům včas rozpoznat nebezpečí, včas zabrzdit a udržet si přehled o dopravní situaci. Elektroničtí asistenti mohou zejména pomoci minimalizovat důsledky momentů nepozornosti, například v důsledku únavy, stresu nebo rozptýlení, pro všechny zúčastněné. Ať už se jedná například o aktivního brzdového asistenta 6, aktivního asistenta odbočování 2, asistenta pro jízdu vpředu, aktivního asistenta jízdy 3, asistenta rozpoznávání dopravních značek nebo asistenta pozornosti: s takovými bezpečnostními prvky si výrobce upevňuje pozici jednoho z průkopníků v oboru.

U všech asistenčních systémů sleduje společnost Mercedes-Benz Trucks cíl podporovat řidiče v co nejlepším řízení vozidla v rámci možností systému. Řidiči však v souladu se zákonem vždy zůstávají plně zodpovědní za bezpečný provoz vozidla.

MirrorCam, systém kamerových zrcátek, vyvinutý společností Mercedes-Benz Trucks, který sehrál důležitou roli při couvání, může přispět k ještě bezpečnějšímu a bezstresovějšímu zvládnutí situací, jako je předjíždění, manévrování, jízda za špatné viditelnosti a ve tmě, zatáčení a projíždění úzkými prostory. Dalšími užitečnými funkcemi jsou širokoúhlý režim při couvání, čáry na displeji pro lepší odhad vzdálenosti k objektům za jedoucím vozidlem, otáčení obrazu kamery při zatáčení nebo sledování okolí vozidla během přestávek. Interakce MirrorCam s asistentem odbočování Sideguard Assist od společnosti Mercedes-Benz Trucks, zejména ve složitých dopravních situacích a nepřehledných křižovatkách, může také pomoci snížit závažnost nebezpečných situací. Asistent odbočování Sideguard Assist využívá displej MirrorCam pro vizuální varování.

O Blickim

Podle organizace Blicki se v Německu každých 20 minut stane dítě účastníkem dopravní nehody. Blicki eV se zavázala k zvýšení bezpečnosti dětí. S maskotem klokanem Blicki a s podporou ambasadorů Blicki, jako je Hildegard Müller, prezidentka VDA, tato nezisková organizace již vzdělávala více než 80 000 dětí na základních školách po celém Německu v tom, jak se orientovat v silničním provozu. Podporuje ji široká aliance partnerů: www.blicki-blickts.de/support

O PROFI

PROFI působí jako ambasador řidičů. Asociace zlepšuje image profese, podporuje mladé talenty a bojuje za lepší pracovní podmínky. Jako spojnice mezi politikou, podnikáním a řidiči zvyšuje viditelnost, uznání a bezpečnost. PROFI je přítomna na důležitých oborových a pracovních veletrzích a využívá digitální kanály ke zvyšování povědomí o pracovním a životním prostředí řidičů – pro silnou budoucnost řidičské profese!

(red)

Foto: Daimler Truck

spinner