4. července 2015

Letos v srpnu oslaví užitkový vůz Ford Transit již padesát let. U příležitosti tohoto významného výročí přijeli před dvěma týdny na letiště v Hořovicích-Tlusticích současnému Fordu Transit pogratulovat i někteří jeho předchůdci a k vidění zde byla i flotila „zlatých transitů“, která v současné době křižuje Českou republiku. Od zahájení výroby prvního transitu v britském Langley dne 9. srpna 1965 vzniklo již více než osm milionů vozidel Transitu a Transitu Custom. Postupem času se původně jediný model vyvinul v kompletní řadu lehkých užitkových vozidel, která se prodávají v mnoha zemích světa.
Letos v prvním čtvrtletí byl Ford podle českých zástupců značky na dvaceti hlavních evropských trzích (včetně České republiky) nejprodávanější značkou lehkých užitkových vozů v Evropě a ve srovnání s loňskem prodeje modelu Transit narostly o 42 procent. S rostoucí popularitou transitu stoupal také počet vyrobených kusů. První milion byl překonán v roce 1976, další milionové mety následovaly v letech 1985, 1994, 2000, 2005, 2010 a 2013. Po započítání menších modelů Transit Connect a Transit Courier by počet všech vyrobených transitů měl překonat devítimilionovou hranici ještě během roku 2015.
S Fordem Transit přišla do segmentu lehkých užitkových vozidel od samého počátku řada technických inovací: od bočních dveří, radiálních pneumatik a halogenových světlometů až po vznětové motory s přímým vstřikováním, bezpečnostní zámky nebo sériově montovaný protiblokovací systém ABS. Nejnovější transity mohou být vybaveny i moderními technologiemi typu adaptivního tempomatu či upozornění řidiče na vyjetí z pruhu.
Transit se dnes vyrábí nejen v Evropě, ale také například i v čínském Nan-čchangu, kde vzniká ve spolupráci se strategickým partnerem Jiangling Motors Corp (JMC). Významným pokrokem v globální expanzi transitu bylo i jeho uvedení na severoamerický trh v polovině roku 2014. Transit pro Severní Ameriku se vyrábí v Kansas City. V současné době je tak transit aktuálně k dostání na 118 trzích po celém světě.
(lan)
Pár zajímavostí z historie transitu
Transit měl být původně „řadou V“
Prvním vozem značky Ford nesoucím jméno Transit byla dodávka FK vyráběná v Německu od roku 1953. V roce 1960 nesla označení Ford Taunus Transit. Nebýt Billa Battyho, jenž se později stal šéfem britského zastoupení Fordu a sirem Williamem Battym, nazýval by se nový model přichystaný Fordem ke vstupu na britský trh v roce 1965 „řada V“. Jen několik tý-dnů před oficiálním oznámením si však Batty chtěl prohlédnout prototyp nového modelu a čirou náhodou mu do britské centrály Fordu poslali německý vůz s volantem vlevo a označením „Transit“. Battyho název okamžitě zaujal, takže ještě před oficiálním uvedením na evropský trh nechal jméno změnit.
Oblíbený mezi policií i popovými hvězdami
Spolehlivost se stala hlavní předností transitu pro mnoho nadcházejících let. Proto byl oblíbeným autem policistů, hasičů i zdravotníků, asistenčních služeb a bezpečnostních firem, pro které by porucha vozu mohla být fatální. Brzy zaujal také poprvé zpěváky, zpěvačky i skupiny. Jeho odolnost mu vydobyla post nejoblíbenějšího auta na koncertní šňůry, během nichž se popové stálice i vycházející hvězdy přesouvaly z jedné štace na druhou, často v nočních hodinách. Nový Transit za 542 liber
Nejlevnější transit s krátkým rozvorem náprav, zážehovým motorem a nosností 610 kg stál při uvedení na britský trh v říjnu 1965 rovných 542 liber. Nejdražším transitem v ceníku tehdy byl patnáctimístný minibus, který vyšel na 997 liber, k čemuž však bylo třeba připočítat 159 liber daně z přidané hodnoty.
Nejhledanější dodávka v Británii
Stín na dobré jméno tranzitu však v roce 1972 vrhla Londýnská metropolitní policie, když jej nazvala „nejhledanější dodávkou v Británii“. Mluvčí Scotland Yardu tehdy uvedl: „Ford Transit používají lupiči v 95 procentech přepadení bank. Je to dokonalý vůz pro únik z místa činu. Má výkon jako osobní auto, a navíc se do něj ve-jde 1,75 tuny ukradených peněz…“
Zakopejte transit pro příští generace
Profesor Reyner Banham napsal v roce 1970 do časopisu New Society: „Zakopejte transit pro příští generace! Myslím to vážně. Pokud antropologové a archeologové posuzují úroveň civilizací podle dochovaných artefaktů, zasloužíme si zapsat se do historie právě díky Fordu Transit – tomuto neuvěřitelnému hybateli našich životů.“
Neobvyklá stížnost
Řidič transitu Radek Němec z Plzně přišel za místním prodejcem Fordu s neobvyklou stížností. Vadilo mu, že počítadlo kilometrů na přístrojovém panelu jeho transitu se vznětovým motorem se zastavilo na údaji 999 999 km. Počítadlo bohužel není sedmimístné, transit s milionem ujetých kilometrů ale jezdil bez problémů a zákazník potřeboval nějakým způsobem počítat ujeté kilometry nadále. Nejjednodušším řešením se nakonec ukázalo pořízení počítadla z druhé ruky, které cesty transitu do Nizozemska a Německa bylo schopno registrovat i po zdolání milionové mety. A je to už jeho druhý transit, který ujel víc než milion kilometrů.