Intenzita mezinárodní kamionové dopravy od vstupu do EU stoupla o 45 procent

Intenzita mezinárodní kamionové dopravy od vstupu do EU stoupla o 45 procent

2.4. - Objem mezinárodní silniční dopravy v Česku za posledních 20 let po vstupu do EU narostl o 45 procent na 54,7 milionu tun. Vnitrostátní doprava naopak ve stejném období klesla o 11 procent na 379 milionů tun. Vyplývá to z informací ministerstva dopravy.

"Po vstupu do EU to naše silniční doprava využila a zažila velký boom, kdy převzala většinu vzájemné výměny zboží mezi námi a západními zeměmi. K rozvoji také přispělo znásobení vzájemné výměny zboží. Postupem času se do podobné pozice dostávají země z východní Evropy a jsou pro naše dopravce čím dál větší konkurencí," řekl mluvčí sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix.

V současnosti má v Česku eurolicenci na provozování mezinárodní dopravy více než 70.000 nákladních aut. V roce 2004 bylo v Česku registrovaných zhruba 24.000 silničních tahačů, které tvoří největší část mezinárodní kamionové dopravy.

Samotný vstup Česka do unie odboural byrokratické bariéry v podobě mezinárodních vstupních povolení i bariéry v podobě několikadenních čekacích dob na hranicích nebo omezení 200 litrů nafty v pevně zabudovaných nádržích při překročení hranice tehdejší EU.

Česko nebo Polsko v době vstupu do EU měly podíl na objemu přepraveného zboží v EU okolo tří procent. Dominovalo Německo s více než pětinovým podílem a dále Francie, Belgie a Nizozemsko. To se podle Felixe výrazně změnilo a v současnosti má samotné Polsko 30 procent trhu. "Co třeba v Polsku trvá dva týdny, u nás půl roku. Se zpřísňující se evropskou legislativou je čím dál více znát ztráta konkurenceschopnosti našich dopravců vůči mimounijním. Například tachografy druhé generace a především Green Deal," podotkl Martin Felix.

Hlavním problémem pro tuzemské silniční dopravce je podle zástupců sdružení ČESMAD vedle přísných pravidel pro vozidla nedostatek řidičů a problémy při zaměstnávání pracovníků ze třetích zemí. Po vstupu do EU totiž velká část českých řidičů odešla kvůli lepším finančním podmínkám do západní Evropy.

Dopravci z Česka se v blízké budoucnosti zřejmě budou muset vyrovnat se zvažovaným povinným nákupem elektroaut do flotil, vážným problémem budou i emisní povolenky a mnoho dalších povinností, které platí pouze pro dopravce z EU.

(čtk)

Foto: Ministerstvo dopravy

spinner