Historie české námořní plavby (II.)

Historie československé námořní plavby sahá až do 13. Století

V úvodním článku seriálu o historii československé a české námořní plavby (DN 44/01) jsme se zabývali úlohou námořní dopravy a přepravy ve vnějších ekonomických vztazích. V dnešním pokračování se zaměříme na komplexnější přehled historického vývoje námořní plavby v českých zemích, protože na skutečnost, že námořní plavba má na území České republiky a Slovenska mnohaletou tradici, a to nejen po roce 1948, se v minulosti z pochopitelných důvodů často zapomínalo.
První písemně dochovaná zmínka o námořní plavbě na našem území pochází již z roku 1241, kdy se vzpomíná jméno Slováka Marínusa Blažovského z Blažoviec u Turce jako námořního admirála flotily uherského krále Bély IV. (jeho vlajka je dochována v newyorském Metropolitan Museum of Art). Dalším zmiňovaným mořeplavcem a námořním objevitelem je Oldřich Prefát z Vlkanova, který popsal vše, co tehdy souviselo s námořní plavbou (1546). Významným mořeplavcem byl i Móric A. Beňovský, který se vyznamenal například při kolonizaci Madagaskaru a svými plavbami Čínským mořem (1770).
Řada našich pradědů sloužila jako váleční námořníci c. a k. rakousko-uherského námořnictva (asi šest tisíc Čechů a Slováků na čtyřiceti válečných lodích). V této souvislosti lze vzpomenout alespoň jejich povstání v boce Kotorské (únor 1918), které vedl český důstojník František Raš.
Prvním opravdovým českým rejdařem byl již před rokem 1918 Julius Veselý z Prahy, který 12. dubna 1912 v Rotterdamu zakoupil parník Erna (původně Gelderland) postavený roku 1900 v Blythu. Plavidlo o nosnosti 2620 DWT (1539 BRT) poháněl parostroj o výkonu 190 koní.Praha rejstříkovým přístavem od roku 1924. Versailleská smlouva z roku 1919 Československu přiznala svobodné přístavní pásmo v Hamburku a ve Štětíně, a to na dobu 99 let. V tzv. Barcelonské deklaraci z roku 1921 se všechny státy zavázaly uznávat vlajku námořních lodí i pro země, jež nemají přístup k moři. Jejich lodě však musely být zapsány na určitém místě těchto vnitrozemských zemí, které se tak stalo jejich uznávaným tzv. rejstříkovým přístavem. Po ratifikaci této smlouvy v Československu se od roku 1924 stala rejstříkovým přístavem našich námořních lodí Praha. První československý zákon vztahující se k problematice námořní dopravy vyšel roku 1920 a nesl název „Zákon o vlajce a rejstříku lodí námořních“.
První loď ztroskotala dříve, než mohla být zaregistrována. Prvním plavidlem pod československou státní vlajkou se stal v březnu 1920 škuner s pomocným motorem (s původním názvem Kehrwieder – Vrať se zpět); jeho kapitánem byl státní občan ČSR, nám. kpt. Al-fred Konderman, jenž již před první světovou válkou velel řadě záoceánských lodí. Loď však ztroskotala ještě dříve, než mohla být zaregistrována pod svým novým jménem (Rusalka) v československém lodním registru, který vznikl až v roce 1923.
Plavidlem, jež se dostalo jako první československá loď do povědomí obou národů, byla loď Legie – japonská novostavba (původním názvem Tajkaj Maru) na parní pohon s nosností 10 tisíc DWT (5535 BRT). Loď vlastnila Legiobanka, která ji zakoupila roku 1920 za 36 miliónů Kčs. Plavidlo bylo nejprve používáno především k přepravě československých legionářů z Vladivostoku do Evropy. Po letech úspěšné služby byla loď v roce 1933 odprodána řeckému rejdaři a později, roku 1942, ji potopila německá ponorka.
V té době vznikl také zajímavý mezinárodní projekt společného československého rejdařství se známou britskou rejdařskou společností Cunard Line, který se však kvůli vysokým finančním nákladům nakonec nepodařilo realizovat.
První závodovou námořní dopravu provozoval Baťa
V oblasti námořního podnikání se kromě několika rej-dařů (viz rámeček) angažoval také koncern Baťa. Ten v období hospodářské krize levně v Malajsii nakoupil velké množství kaučuku a pro zajištění co nejlevnější dopravy zakoupil roku 1932 od francouzského rejdaře loď Kouroussa (původně osobní parník s nosností 3463 BRT), jejž pak poz-ději přejmenoval na Moravu a v roce 1933 opět prodal. Koncern vlastnil i loď Mona (461 BRT) přepravující kůže z Hamburku do Gdyně (de facto šlo o první československou „závodovou námořní dopravu“), která byla později přejmenována na Little Evy. Na této lodi se plavila výhradně československá posádka. Po srážce v Kielském kanálu byla loď od roku 1934 odstavena a o rok později prodána do Francie.
Lodí Little Evy skončilo v roce 1935 – v období velké hospodářské krize – podnikání československých námořních plavidel na světových mořích a oceánech. Předválečná ekonomika se v oblasti námořní dopravy potýkala s řadou závažných těžkostí. Především šlo o malý objem vlastních námořních přeprav, nedostatek kapitálu a řadu potíží vyplývajících z kontinentální geografické polohy republiky (obtížnost řízení apod.). Ani další – vesměs ojedinělé – pokusy o podnikání v tomto oboru nebyly z těchto důvodů většinou příliš úspěšné.
Období po II. světové válce. V období mezi oběma světovými válkami však na námořních akademiích ve spřátelené Jugoslávii vystudovalo asi osmdesát Čechoslováků, kteří byli po ukončení druhé světové války schopni se ujmout funkcí námořních kapitánů dálkové námořní plavby.
V rámci poválečné pomoci bylo Československu nabídnuto několik námořních plavidel typu Liberty, tehdejší vláda však na tuto výhodnou nabídku nereflektovala. Řada významných vládních představitelů totiž zastávala poněkud prostoduchý názor, že nově obnovená Československá republika nebude námořní dopravu provozovat.
Je objektivní realitou, že rychlý rozvoj československé námořní flotily nastal až v rámci uplatňování tzv. monopolu zahraničního obchodu, jež podstatně zrychlilo budování vlastní námořní dopravy v celé její šíři.
Loď Republika vyplula v roce 1952
Československá námořní doprava byla po II. světové válce obnovena 3. května roku 1952 plavbou lodi Republika (10 865 DWT) na Dálný východ. Tuto loď však tehdy ještě nevlastnila společnost Československá námořní plavba, nýbrž firma Metrans – původně československá akciová společnost s monopolním postavením v oblasti mezinárodního zasilatelství a námořní plavby (včetně provozu), zřízená na konci roku 1948. Loď Republika Metrans zakoupil v roce 1951 jako „second hand“ (původně šlo o řecký parník Evanthia postavený v roce 1921).
V roce 1952 pak byla oblast mezinárodní dopravy svěřena nově vzniklému podniku Čechofracht, který se zabýval jak obstaravatelskou (agenturní a brokerskou), tak i vlastní provozně-dopravní činností. 


Konec druhé části.
JUDr. ing. Radek Novák, CSc.,
katedra logistiky
Vysoké školy ekonomické
v Praze 

spinner