Výstavba koridorů

Základní větev Druhého koridoru dokončena

Výstavbu základní větve Druhého tranzitního železničního koridoru Břeclav – Přerov – Petrovice u Karviné – státní hranice s Polskem na počátku minulého týdne v Olomouci slavnostně zakončila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem modernizačních staveb tranzitních železničních koridorů v České republice. První stavba základní větve Druhého koridoru byla zahájena v říjnu roku 1997 stavbou Hodonín – Moravský Písek, jako poslední byl zprovozněn úsek Hranice na Moravě – Studénka.

„Modernizaci Druhého národního koridoru považuji za jednu z nejvýznamnějších staveb dopravní infrastruktury v České republice za posledních několik let. Její realizací dochází k výraznému zrychlení železniční dopravy ve směru sever – jih, tedy právě tam, kde očekáváme značný nárůst poptávky po kvalitní železniční trase v rámci transevropských koridorů,“ uvedl na tiskové konferenci u příležitosti ukončení výstavby koridoru generální ředitel SŽDC Jan Komárek.

„Tvrdím, že takto náročný projekt byl realizován skutečně rychle. Musíme si uvědomit, že ve fázi přípravy bylo nutno zajistit vypracování přípravné dokumentace pro vydání územního rozhodnutí, následně zpracovat projekty staveb a zajistit vydání stavebních povolení. Na základě veřejných soutěží jsme zajišťovali jak dokumentaci ve všech stupních, tak i výběr zhotovitelů jednotlivých staveb,“ řekl ředitel SŽDC.

V rámci modernizace koridoru byla provedena rekonstrukce železničního spodku a svršku v celém úseku, vybudovala se nová odvodnění, byly postaveny či opraveny desítky železničních mostů, vzniklo několik nových silničních nadjezdů, dále byly přestavěny mnohé napájecí stanice a zrenovovalo se trakční vedení. Na přejezdech, v traťových úsecích a ve stanicích bylo nainstalováno nové zabezpečovací zařízení.

Vybudovala se rovněž nová sdělovací zařízení včetně informačních zařízení pro cestující. Nově vznikly i bezbariérové přístupy pro cestující se sníženou schopností pohybu. Dále byly v místech, kde železniční koridor prochází obytnou zástavbou, postaveny protihlukové stěny, které doplnila i individuální protihluková opatření, například výměna oken v obytných domech a budovách.

Investice z různých zdrojů

Financování Druhého železničního koridoru vycházelo z usnesení vlády České republiky č. 1262 z roku 1999. Investiční zdroje na tento projekt ve výši 36,5 miliardy Kč byly čerpány z garantovaných úvěrů, ze státního rozpočtu, ze Státního fondu dopravní infrastruktury a z prostředků fondu ISPA (stavba Zábřeh – Krasíkov). Od poloviny roku 2000 byly prostředky ze státního rozpočtu poskytovány Českým drahám, v současné době je prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury získává SŽDC. Prostředky jsou pak rozdělovány na jednotlivé stavby. V současnosti je ukončeno financování základní větve Druhého železničního koridoru ve výši 24,9 miliardy Kč a zbývající část prostředků, 11,6 miliardy Kč, připadá na přípojnou větev Přerov – Česká Třebová, která bude dokončena v příštím roce. Zástupcem investora pro přípravu a realizaci Druhého železničního koridoru se stala Stavební správa Olomouc, která je od počátku letošního roku součástí SŽDC.

Pokračuje stavba přípojné větve

Projekční přípravy Druhého železničního koridoru se zúčastnily projekční organizace SUDOP Praha, MCO Olomouc, SUDOP Brno a Metroprojekt Praha. Pro fázi realizace byly vybrány odborné stavební firmy ŽS Brno, Subterra Praha, IPS Praha, Skanska DS, AŽD Praha, Tchas Ostrava, EŽ Praha a SSŽ Hradec Králové, k zajištění kvality zemních prací a zabudovaných materiálů pak poradenská firma SG-Geotechnika.

V současné době se pokračuje ve stavbě přípojné větve Druhého železničního koridoru na úsecích Přerov – Olomouc, Olomouc – Červenka, Zábřeh – Krasíkov a Krasíkov – Česká Třebová. Poslední stavbou na této větvi, která ukončí modernizaci celého Druhého železničního koridoru a přípojné větve, bude úprava úseku Červenka – Zábřeh.

(jet)

spinner