7. září 2025, lan

8.9. - Nový průzkum Mezinárodní unie silniční dopravy IRU poprvé zhodnotil současný stav dekarbonizace a budoucí investiční plány provozovatelů komerční silniční dopravy na celém světě. Přestože provozovatelé stále více integrují dekarbonizaci do svých strategií, klíčové překážky a nejistota blokují pokrok, zejména pro malé a střední podniky. Podobný pohled má i české Sdružení ČESMAD Bohemia.
Nový každoroční průzkum Green Compact IRU zjistil, že společnosti provozující komerční silniční dopravu se zavázaly k dekarbonizaci – zavádění opatření ke zvýšení efektivity a plánování investic do alternativních paliv – ale vysoké náklady na vozidla a energie, omezená infrastruktura a složitá regulace zůstávají významnými překážkami dalšího pokroku.
Nový průzkum se zabýval očekáváními, obavami a plánovanými investicemi v oblasti dekarbonizace ze strany provozovatelů silniční dopravy v Austrálii, Střední Asii, Evropě, Mexiku a Turecku. Vzhledem ke složení odvětví tvořily malé a střední podniky 86 % respondentů.
Generální tajemník IRU Umberto de Pretto uvedl: „Odvětví silniční dopravy se zavázalo k uhlíkové neutralitě, ale tento nový přelomový průzkum ukazuje, že většina provozovatelů se potýká s problémy s vyrovnáváním regulačních a tržních očekávání s vysokými počátečními náklady a nedostatkem infrastruktury.“
„Pokud neodstraníme zejména nákladové a infrastrukturní bariéry, bude pro mnoho společností, zejména pro 85 % provozovatelů na celém světě, což jsou malé a střední podniky, téměř nemožné koupit a provozovat vozidla na alternativní pohon, což ohrozí naše globální závazky v oblasti nulových čistých spotřeb,“ dodal.
Vysoké náklady na vozidla a energie jsou jen polovinou příběhu. Většina provozovatelů uvádí nedostatečnou ochotu svých klientů hradit dodatečné kapitálové a provozní náklady vyššími cenami dopravy (například 67 % v Austrálii a 58 % v Evropě).
Pokroku také brání nedostatek vhodných podmínek. V Turecku 70 % provozovatelů uvádí potíže s instalací nabíjecích stanic v depech, zatímco polovina provozovatelů ve Střední Asii čelí problémům se získáváním nákladních vozidel na alternativní pohon. V Evropě 60 % uvádí nedostatek infrastruktury pro veřejné dobíjecí stanice.
Vzhledem k těmto praktickým obtížím plánuje 90 % provozovatelů v budoucnu stále koupit nová vozidla s naftovým motorem. Pokud jde o alternativy, více z nich uvádí investiční plány do biopaliv než do jakéhokoli jiného alternativního paliva, přičemž elektromobily se umístily na druhém místě z hlediska investiční priority.
„Tato zpráva dokazuje něco, o čem už dlouho mluvíme: bez vhodných podpůrných podmínek si miliony provozovatelů silniční dopravy po celém světě nebudou moci koupit ani provozovat vozidla na alternativní pohon,“ uvedl Umberto de Pretto.
„Vlády musí jednat nyní a poskytovat investiční pobídky, snižovat rizika a zlepšovat infrastrukturu, aby provozovatelé mohli činit nejlepší dlouhodobá investiční rozhodnutí pro efektivní dekarbonizaci a zároveň zachovat provoz důležitých silničních dopravních služeb,“ dodal.
Průzkum rovněž hodnotil efektivitu řidičů, vozidel a logistických sítí a stav hromadné osobní dopravy. Kompletní 90stránková zpráva o výsledcích průzkumu obsahuje části o současných regulačních přístupech a nastiňuje podmínky, které toto odvětví podporují.
Průzkum potvrzuje to, jak na dekarbonizaci silniční dopravy pohlížejí i naši dopravci a v jaké fázi skutečně dnes jsme. Ta dost zaostává za představami evropských politiků. Vyšší obavy dopravců z Evropy ve srovnání se světem ze způsobu, jak je dekarbonizace prosazována, ukazuje, že dílčí kroky a možná i cíle Green Dealu neodpovídají stavu dostupné techniky, infrastruktury a tržního prostředí. Chce to trochu opravit. Nefungují penalizace a hrozby, zákazníci nejsou ochotni platit významně vyšší ceny a incentivy nejsou dostatečné. Moc nechápu, že Evropská komise do takové situace chce na podzim přijít navíc s návrhem na povinné pořizování bezemisních vozidel do fleetů soukromých dopravců.
ČESMAD Bohemia: Dílčí kroky a možná i cíle Green Dealu neodpovídají stavu dostupné techniky, infrastruktury a tržního prostředí
Generální tajemník ČESMAD Bohemia a člen prezidia IRU Vojtěch Hromíř k tomu uvedl: „Průzkum potvrzuje to, jak na dekarbonizaci silniční dopravy pohlížejí i naši dopravci a v jaké fázi skutečně dnes jsme. Ta dost zaostává za představami evropských politiků. Vyšší obavy dopravců z Evropy ve srovnání se světem ze způsobu, jak je dekarbonizace prosazována, ukazuje, že dílčí kroky a možná i cíle Green Dealu neodpovídají stavu dostupné techniky, infrastruktury a tržního prostředí. Chce to trochu opravit. Nefungují penalizace a hrozby, zákazníci nejsou ochotni platit významně vyšší ceny a incentivy nejsou dostatečné. Moc nechápu, že Evropská komise do takové situace chce na podzim přijít navíc s návrhem na povinné pořizování bezemisních vozidel do fleetů soukromých dopravců.“
(lan)
Ilustrační foto: LAN
V příloze jsou grafy znázorňující očekávání a obavy dopravců v souvislosti s dekarbonizací (zdroj IRU).