​Testování nákladních vozů Daimler Truck s palivovými články bylo úspěšně dokončeno

​Testování nákladních vozů Daimler Truck s palivovými články bylo úspěšně dokončeno

8.9. - Společnost Daimler Truck se ohlíží za úspěšným rokem prvních zákaznických zkoušek svého nákladního vozu Mercedes-Benz GenH2. V červenci 2024 společnost zahájila zkušební provoz nasazením pěti nákladních vozidel Mercedes-Benz GenH2 společně se společnostmi Air Products, Amazon, Holcim, INEOS Inovyn a Wiedmann & Winz do běžných logistických operací. Cílem bylo otestovat spolehlivost a účinnost vozidel v reálných podmínkách a dát těmto zákazníkům včasnou příležitost získat praktické zkušenosti s přepravou zboží pomocí nákladních vozidel s palivovými články. Celkem pět prototypů v provozu u zákazníků najelo více než 225 000 kilometrů. Tato vzdálenost odpovídá přibližně pěti cestám kolem Země podél rovníku. Na stejnou celkovou vzdálenost by srovnatelný dieselový nákladní automobil s celkovou hmotností soupravy 25,6 tuny musel natankovat přibližně 58 000 litrů nafty, což by vyprodukovalo přibližně 154 tun CO2 *).

Během téměř ročního nasazení prototypy nákladního vozu Mercedes-Benz GenH2 Truck zaujaly vysokou účinností palivového článku, který vyvíjí a vyrábí společnost cellcentric, společný podnik společností Daimler Truck a Volvo Group. Během celkového ujeté vzdálenosti se průměrná spotřeba vodíku pohybovala mezi 5,6 kg/100 km a 8 kg/100 km v závislosti na použití, s průměrnou celkovou hmotností soupravy mezi 16 tunami a 34 tunami.

Michael Scheib, vedoucí vývoje kompletních vozidel ve společnosti Mercedes-Benz Trucks, řekl: „Počáteční zákaznické zkoušky jsou pro další vývoj našich nákladních vozidel s palivovými články nesmírně cenné. Nasazením nákladních vozidel GenH2 v reálných logistických operacích jsme byli schopni prokázat jejich výkon, spolehlivost a efektivitu v různých dopravních aplikacích a získat důležité poznatky. To nám umožňuje zdokonalovat technologii a vozidla podle specifických potřeb našich zákazníků až k sériové výrobě. Intenzivní využívání čerpacích stanic na kapalný vodík během zkoušek navíc umožňuje další optimalizaci procesu tankování. Všechny tyto praktické zkušenosti nám také pomáhají optimálně připravit náš prodej a servis na nasazení vodíkových nákladních vozidel pro naše zákazníky.“

Nasazení u zákazníků potvrzuje praktičnost

Pět nákladních vozidel GenH2 Truck bylo během zkušební doby nasazeno zákazníky na specifických trasách v Německu a plnilo různé přepravní úkoly. Například dopravní partner společnosti Amazon používal nákladní vozidlo Mercedes-Benz GenH2 Truck v rámci logistické sítě Amazonu na vyhrazené trase mezi distribučním centrem ve Frankenthalu (Porýní-Falc) a dodací stanicí v Sindelfingenu (Bádensko-Württembersko). Společnost Air Products používala nákladní vozidlo Mercedes-Benz GenH2 Truck pro přepravu plynů v lahvích ze svého plnicího závodu v Hattingenu na řece Porúří a odtud zásobovala plynárenské stanice a zákazníky. Společnost Wiedmann & Winz nasadila vodíkový vůz v tzv. „kombinované přepravě“, kdy nákladní vozidla přebírají část přepravního úkolu v kombinaci s jinými druhy dopravy. Nákladní vozidlo Mercedes-Benz GenH2 Truck tak přepravovalo námořní kontejnery průmyslovým a komerčním zákazníkům pro mezinárodního poskytovatele logistických služeb DP World. Společnost Holcim nasadila nákladní vozidlo s palivovými články pro svou logistiku stavebních materiálů k přepravě dodávek cementu ze svých závodů v Porúří ke svým zákazníkům v západním Německu a Nizozemsku. Společnost VERVAEKE – logistický partner společnosti INEOS Inovyn – používala nákladní vůz GenH2 pro přepravu PVC a vinylu. Během počáteční fáze zákaznických zkoušek zůstaly prototypy pod přímým dohledem a odpovědností výrobce.

Přímá zpětná vazba od zákazníků ohledně zkoušek potvrzuje, že se vozidla spolehlivě a hladce integrovala do každodenních logistických operací. Zákazníci zdůrazňovali zejména praktičnost podobnou dnešním dieselovým nákladním vozům, mimo jiné díky dlouhému dojezdu 1 000 kilometrů a více, a také krátké době tankování 10 až 15 minut. Díky tomu je nákladní vůz GenH2 obzvláště vhodný pro dálkovou přepravu, flexibilní trasy a neplánované nasazení. Řidiči si také pochvalovali dynamický přenos výkonu, plynulou a pohodlnou jízdu a nízkou hladinu hluku – to vše jsou výhody, které může nákladní vůz Mercedes-Benz GenH2 využít pro situační výkonové špičky. Elektricky poháněné vozidlo využívající vodík jako zdroj energie disponuje výkonem palivových článků 300 kW a baterií o kapacitě 70 kWh. Celkově zpětná vazba zákazníků zdůrazňuje spolehlivý provoz a praktické využití nákladních vozidel s palivovými články na vodík.

Thomas Hollad, manažer dopravy a aktiv pro severní kontinent ve společnosti Air Products, uvedl: „Vozidlo fungovalo po celou dobu zkušebního provozu spolehlivě a reakční doba a technická podpora týmu Daimler Truck byly cenné při rychlém a profesionálním řešení drobných problémů. Jsme rádi, že se můžeme k těmto testům připojit – jak jako zákazník, tak i dodávkami vodíku na naši čerpací stanici v Duisburgu.“

Fabian Duex, ředitel pro provoz povrchové dopravy v EU, Amazon Transportation Services řekl,: „ Nákladní vůz GenH2 si u našeho přepravního partnera vedl dobře a prokázal solidní spolehlivost a úspornost. Během zkušebního provozu dosahoval dojezdu přes 1000 kilometrů na jednu nádrž a vůz plynule fungoval v pětidenním provozu. Na základě zkušeností našeho partnera s předsériovými vozidly vykazuje nákladní vůz GenH2 slibnou vyspělost.“

Roger Haschka, globální manažer kategorie nákladních vozidel a návěsů, Holcim Technology Ltd., řekl: „ Nákladní vůz Mercedes-Benz GenH2 dokazuje, že vodíkový pohon je životaschopnou technologií budoucnosti. Užitečné zatížení a dojezd splňují naše požadavky.

Pro udržitelnou dekarbonizaci našeho Scope 3 – kromě používání bateriově elektrických nákladních vozidel – je klíčovou výzvou pro toto odvětví vytvořit ekonomický obchodní plán, založený na celkových nákladech na vlastnictví (TCO), který umožní provoz vozidla bez nákladových nevýhod.“

Fritz Ehlers, Gerdes + Landwehr, partner skupiny Holcim, uvedl: „Ve skupině Gerdes a Landwehr jsme nesmírně potěšeni, že se můžeme společně se společností Holcim Technology Ltd. podílet na tomto projektu a získat cenné poznatky o budoucích technologiích již v rané fázi. Jízdní komfort, zejména z hlediska emisí hluku, a také výkon, který vozidlo na silnici poskytuje, již nyní těší naše řidiče. Nadšení ze sériové verze roste již dnes.“

Frédéric Derumeaux, generální ředitel společnosti VERVAEKE, řekl: „Od samého začátku jsme se těšili vynikající podpoře od technických a zákaznických týmů Mercedes-Benz GenH2 Truck. Veškeré počáteční potíže byly řešeny velmi rychle a kompetentně. Společně s naším zákazníkem INEOS Inovyn jsme byli schopni dosáhnout vysokého provozního výkonu, což bylo možné pouze díky flexibilitě a koordinaci všech zúčastněných. Řidiči, kteří používali Mercedes-Benz GenH2 Truck, si jej v provozu zamilovali a oceňují jak jeho vysoký výkon, tak i pohodlí.“

Micha Lege, generální ředitel společnosti Wiedmann & Winz, uvedl: „Nákladní vůz Mercedes-Benz GenH2 se v mnoha ohledech vyrovná naftovému Actrosu – to ho pro nás dělá tak cenným. Díky dlouhému dojezdu a krátkým dobám tankování můžeme nákladní vůz GenH2 nasadit jako naftový nákladní vůz. Nemůžeme si dovolit spoléhat se pouze na jednu technologii. Aby revoluce v pohonných systémech fungovala, potřebujeme technologickou kombinaci bateriově elektrických a vodíkových nákladních vozidel. U palivových článků od společnosti cellcentric používáme nejmodernější technologii vyrobenou v Německu.“

Jens Langer, výkonný ředitel DP World Intermodal, řekl: „Nákladní vůz Mercedes-Benz GenH2 dokazuje, že vodíkový pohon a každodenní praktičnost jdou ruku v ruce. Díky silnému výkonu, vysokému jízdnímu komfortu a bezproblémové souhře mezi inženýrstvím, řízením a servisem nastavuje nové standardy pro budoucí a klimaticky šetrnou logistiku.“

Velkou výzvou na cestě k sériové výrobě nákladních vozidel s palivovými články zůstává přetrvávající nedostatek komplexní sítě vodíkových čerpacích stanic, zejména pro kapalný vodík. Do roku 2030 je nutné rozšířit síť v celé Evropě na celkem 2 000 vodíkových čerpacích stanic, aby bylo možné v praxi nasadit nákladní vozidla s palivovými články ve velkém počtu.

Zákazníci také poznamenali, že pozitivní pohled na celkové náklady na vlastnictví (TCO), tj. celkové provozní náklady nákladních vozidel s palivovými články ve srovnání s dieselovými nákladními vozidly, není v současné době možný, a to jednak kvůli současné vysoké ceně vodíku, ale také kvůli vysokým nákladům na pojištění vozidel.

Tankování kapalným vodíkem

Vozidla tankovali řidiči na čerpacích stanicích s kapalným vodíkem (sLH2) ve Woerth am Rhein (Porýní-Falc) a v oblasti Duisburgu (Severní Porýní-Vestfálsko). V rámci zákaznických zkoušek bylo provedeno celkem 285 tankování s celkovým množstvím přibližně 15 tun kapalného vodíku. Při vývoji technologií pohonu na bázi vodíku dává Daimler Truck přednost kapalnému vodíku. V tomto stavu má nosič energie výrazně vyšší energetickou hustotu. Díky tomu lze do dvou nádrží, každé s kapacitou 40 kg, přidat více vodíku, což výrazně zvyšuje dojezd a umožňuje srovnatelný výkon vozidla s konvenčním dieselovým nákladním vozem. Kapalný vodík se také mnohem snadněji přepravuje a nádrže na kapalný vodík nabízejí výhody z hlediska nákladů a hmotnosti ve srovnání s nádržemi na stlačený plynný vodík. Použití kapalného vodíku tak umožňuje vyšší užitečné zatížení – důležité kritérium ve flexibilní a náročné dálkové dopravě.

Komplexní servisní podpora pro nákladní vozy Mercedes-Benz GenH2 v Německu

Během zkoušek poskytovala společnost Daimler Truck úzkou podporu vozidlům i zákazníkům. Servis vodíkových nákladních vozidel nevyžadoval pouze nové technické znalosti, ale také vyžadovalo přizpůsobené procesy a pracovní postupy v poprodejním servisu. Během celého zkušebního období bylo pět nákladních vozidel s palivovými články podporováno manažery pro klíčové zákazníky v rámci prodejní organizace Mercedes-Benz Trucks. Tím bylo zajištěno, že každý zákazník měl vyhrazené jediné kontaktní místo, které mu poskytovalo nepřetržitou kompletní podporu, včetně technické pomoci. Tým pro klíčové zákazníky byl k dispozici nepřetržitě pro technické dotazy a v případě potřeby mohl zákazníky odkázat na pobočky Mercedes-Benz Trucks se speciálně vyškoleným personálem. Pro zákaznické testování byly speciálně vyškoleny a certifikovány pro nákladní vůz GenH2 pobočky v Haanu (Severní Porýní-Vestfálsko) a Stuttgartu-Feuerbachu (Bádensko-Württembersko). Vysoce kvalifikovaný servisní personál se staral o pravidelné kontroly, běžnou údržbu a v případě potřeby i opravy.

Projektově orientovaná, efektivní a přímá spolupráce mezi vývojovým týmem a odborníky na poprodejní služby zajistila optimální výměnu informací a v konečném důsledku poskytla nejlepší možnou zákaznickou podporu pro provoz vozidel. Zákazníci během těchto prvních zákaznických zkoušek rozpoznali úzkou koordinaci mezi řidiči, inženýry a zákaznickým servisem jako klíčový faktor úspěchu.

Na základě těchto zkušeností se připravují další poprodejní místa pro manipulaci s nákladními vozidly s palivovými články, aby se optimálně podpořilo plánovaných 100 malosériových vozidel nové generace nákladního vozu Mercedes-Benz GenH2.

Výhled: Druhá zkušební fáze a další vývoj nákladního vozu Mercedes-Benz GenH2

Jak bylo plánováno, Daimler Truck bude pokračovat druhým kolem testů se stejnými vozy Mercedes-Benz GenH2 Trucks a pěti dalšími zákazníky, počínaje čtvrtým čtvrtletím roku 2025. Cílem je shromáždit další zkušenosti s další sadou případů použití v reálném provozu a optimálně připravit nákladní vozy s palivovými články pro sériovou výrobu na základě požadavků zákazníků.

Společnost Daimler Truck již paralelně zahájila fázi vývoje nové generace nákladních vozidel s palivovými články. V závodě Mercedes-Benz ve Woerthu se plánuje montáž celkem 100 nákladních vozidel s palivovými články nové generace v rámci malosériové výroby, která budou od konce roku 2026 nasazena u různých zákazníků.

Pokud jde o dekarbonizaci dopravy, Daimler Truck sleduje duální strategii s vozidly poháněnými bateriemi a vodíkem. Pokrok ve výstavbě vodíkových čerpacích stanic je však mnohem pomalejší, než se očekávalo. V důsledku toho nebudou zákazníci v příštích několika letech moci provozovat vodíkové nákladní vozy ve velkém počtu. Proto je rozsáhlá industrializace palivových článků a plánovaná sériová výroba vodíkových nákladních vozidel se zaměřením na Evropu plánována na začátek 30. let 21. století.

*) Hodnota VECTO srovnatelného dieselového nákladního vozu s celkovým počtem najetých kilometrů přibližně 225 000 km a celkovou hmotností soupravy 25,6 tun (-> celkový počet najetých kilometrů a Ø celkové hmotnosti soupravy vozového parku zákazníka GenH2 Truck).

(red)

Foto: Daimler Truck

spinner