Správa železnic připravila pro dopravce školení na evropský zabezpečovač ETCS

Správa železnic připravila pro dopravce školení na evropský zabezpečovač ETCS

25.4. - Správa železnic (SŽ) připravila pro dopravce školení zaměřené na provozní chování jednotného evropského zabezpečovače vlaků ETCS. První akce se uskutečnila v pondělí, další budou 10. května v Praze a v Olomouci. Správce tratí o tom informoval v tiskové zprávě. Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Výhradní provoz pod jeho dohledem má být v ČR spuštěný od 1. ledna 2025 na 903 kilometrech tratí na prvním a druhém koridoru. 

Školení je podle SŽ určené zástupcům dopravců, kteří vytváří interní předpisy a školení pro strojvedoucí. Na školení se dozví základní principy fungování systému a seznámí se s technickými specifikacemi součinnosti tohoto systému s dalšími. Naučí se také testovat kompatibilitu mobilní a traťové části ETCS a seznámí se s provozními předpisy SŽ a řešením možných dopravních situací včetně případných poruch.

Systém má infrastrukturní část a mobilní část, která se instaluje na vozidla. Infrastrukturní traťovou část vypisuje nebo instaluje SŽ. Podle dřívějšího vyjádření Drážního úřadu (DÚ) už bylo v polovině února zprovozněných 1016 kilometrů tratí s fungující traťovou částí ETCS, tedy více než podle plánu. Čeští železniční dopravci ale možná do konce roku nestihnou vybavit všechny své vlaky mobilní částí ETCS, řekl v únoru Zdeněk Chrdle, generální ředitel firmy AŽD Praha, která je součástí pracovní skupiny DÚ, jež se zaváděním ETCS zabývá.

Drážní úřad testuje výhradní provoz ETCS už více než rok na trati Olomouc - Uničov. Na trati docházelo k chybným zastavením vlaků a tím také ke zpožďování spojů. Následně pracovní skupina svolaná DÚ upravila vozidla a přenosovou síť i pozici antén na vlacích, čímž se snížilo množství výpadků v komunikaci mezi oběma částmi systému. Po úpravách v posledním lednovém týdnu už systém fungoval stoprocentně.

Česko systém zabezpečení otestovalo také v polovině ledna v simulovaném provozu na trati Staré Město u Uherského Hradiště - Břeclav. Šlo o první zátěžový test mimo trať Olomouc - Uničov. Další testování se uskutečnilo na začátku března mezi Berounem a Ejpovicemi na Plzeňsku, při kterém se nevyskytla žádná chyba. Do června úřad plánuje dalších pět zkoušek.

Zavádění ETCS po Česku požaduje Evropská unie. Má sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých státech EU. Podle ministra dopravy Martina Kupky jde o jeden z nejvýznamnějších projektů na české železnici. Náklady se budou pohybovat v desítkách miliard korun.

(čtk)

Foto: Správa železnic

spinner