21. dubna 2011

Tři státem kontrolované železniční společnosti na Slovensku propustí do roku 2014 zhruba pět tisíc ze současných celkem 31,5 tisíce zaměstnanců. Snížení zaměstnanosti je součástí balíku ozdravných opatření zadlužených podniků, který v polovině března schválila slovenská vláda. Kabinet Ivety Radičové počítá také s prodejem kontrolního balíku akcií nákladního železničního dopravce ZSSK Cargo Slovakia a rušením části lokálních vlakových spojů.
Osobní dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), správce železniční infrastruktury ŽSR, ale i ZSSK Cargo se potýkají se ztrátovým hospodařením a dluhy. Nákladního železničního dopravce a ŽSR minulá vláda zachraňovala půjčkou 235,9 milionu € (5,75 miliardy Kč), kterou však nyní podniky nedokážou splácet.
Ozdravný plán počítá s tím, že hlavní část plánovaného propouštění se uskuteční letos a v příštím roce, necelé tři stovky zaměstnanců by měly opustit železniční dopravu i v letech 2013 a 2014. „Je potřebné snížit zaměstnanost. Jde o záchranu 27 tisíc pracovních míst,“ řekl po jednání vlády ministr dopravy Ján Figeľ. Stát se na oplátku mimo jiné zavázal, že na rekvalifikaci nadbytečných zaměstnanců vynaloží s pomocí eurofondů sedm milionů € a ZSSK uhradí nekrytou ztrátu v osobní dopravě. Osobní vlaková doprava se na veřejné dopravě v zemi podílí asi 20 procenty.
Pro cargo se bude hledat nový partner
Vláda pravého středu rovněž oživila plány na prodej nákladního železničního dopravce, který po propuknutí světové hospodářské krize zaznamenal propad výkonů o čtvrtinu. Stát už v minulosti plánoval ZSSK Cargo prodat, tendru se zúčastnily i České dráhy. Privatizace se však kvůli předčasným volbám v roce 2006 nedokončila. Z příjmů z chystaného prodeje nejméně 66 procent akcií ZSSK Cargo, který se očekává do poloviny příštího roku, by se měla uhradit půjčka 166 milionů € , kterou ZSSK Cargo poskytl stát, a další závazky společnosti ve výši 100 milionů €. Ministerstvo dopravy uvedlo, že hodnota společnosti je kvůli její špatné kondici nízká. Pomoci by jí mělo například snížení poplatků za použití železniční infrastruktury na začátku roku. Železniční doprava má na Slovensku na trhu nákladní přepravy zhruba pětinový podíl.
Úsporným opatřením se nevyhnuly ani České dráhy, které se loni poprvé od oddělení nákladní dopravy před třemi lety přehouply do zisku. Společnost však loni snížila počet pracovníků o zhruba dva tisíce na 26 tisíc lidí. Letos by vedle odchodu 9500 pracovníků do Správy železniční dopravní cesty měly dopravce opustit řádově stovky pracovníků.
(čtk)