NEDOSTATEK VAGONŮ VÁŽNĚ OMEZÍ LIBERALIZACI DRAH

EVROPSKÁ UNIE

Liberalizace železniční nákladní dopravy v Evropské unii od 1. ledna příštího roku přinese otevření trhu konkurenci pouze z třiceti procent. Na počátku srpna to prohlásil předseda německého zájmového sdružení železničních speditérů IBS Olaf Krüger. Hlavní problém pro nové železniční podniky podle jeho názoru bude představovat nedostatek vagonů, s nimiž by mohly konkurovat bývalým a současným státním železničním společnostem. „Největší překážkou plné liberalizaci trhu je nedostatečná vybavenost menších podniků nákladními vagony. Ty jsou přitom zásadním předpokladem pro vytvoření dostatečně široké přepravní nabídky,“ uvedl Olaf Krüger. „Tento aspekt byl při celoevropských debatách o oddělení infrastruktury a provozu značně podceněn. V konečném důsledku však nutně povede k tomu, že na trhu se objeví méně nových subjektů, než se původně zamýšlelo,“ dodal. Podle Olafa Krügera se omezený stav projeví na nabídce ucelených vlaků i systému přeprav celovozových zásilek. V případě ucelených vlaků patří soukromým provozovatelům jen třetina vagonů. Dostatečný počet vozů je na trhu pouze v segmentu speciálních vagonů. U celovozových zásilek organizovaných přes seřaďovací nádraží (na celkovém objemu evropské železniční nákladní přepravy se podílejí plnými čtyřiceti procenty) je volný přístup na síť pro soukromé podniky skutečně jen teoretický, zdůraznil Olaf Krüger. „Je zcela iluzorní, že by se v připravovaném rámci mohly na trhu objevit a udržet nové nabídky. Postavení státních drah je v této oblasti naprosto dominantní,“ dodal. Podle předsedy IBS budoucnost soukromých železničních podniků v segmentu celovozových přeprav spočívá v propojování regionálních nabídek v konsolidačních uzlech, tzv. Railports.

spinner