​Sedm technologií, které aktuálně mění fungování logistiky a moderních skladů

​Sedm technologií, které aktuálně mění fungování logistiky a moderních skladů

5.7. - Sklady dnes čelí enormnímu tlaku na rychlost, přesnost, bezpečnost a flexibilitu. Aby firmy udržely krok s rostoucími nároky zákazníků i trhu práce, čím dál častěji investují do technologií, které posouvají jejich provoz na novou úroveň. A nejde zdaleka jen o automatizaci – zásadní roli hraje i to, jak týmy spolupracují, komunikují a jaká data mají v reálném čase k dispozici. Vybrali jsme sedm technologií, které zásadně ovlivňují provoz skladů.

1. Digitální tabule a vizualizace provozních dat

„Velkoplošné obrazovky a interaktivní panely umožňují zobrazování aktuálních KPI, provozních stavů nebo bezpečnostních upozornění přímo na pracovišti. V reálném čase tak mají zaměstnanci přehled o aktuální situaci – například o plnění denních cílů, stavu objednávek nebo změnách směn. Díky této vizualizaci se snižuje potřeba verbální komunikace a zvyšuje se samostatnost pracovníků. Systémy bývají často napojeny na WMS nebo ERP a aktualizují se bez zásahu člověka, čímž se minimalizuje riziko dezinformací,“ řekl Michal Černý ze společnosti Audiopro.

2. RTLS systémy pro sledování pohybu zboží i lidí

Real-Time Location Systems (RTLS) využívají technologii RFID, UWB nebo Bluetooth k přesnému sledování pohybu osob, strojů i materiálu v reálném čase. Ve skladu to znamená například možnost automatického monitorování toku zboží od příjmu po expedici, nebo okamžitou lokalizaci volného pracovníka pro urgentní úkol.

RTLS přinášejí i významné bezpečnostní výhody – v případě nehod či vstupu do zakázaných zón lze automaticky spustit alarm nebo vyslat výstrahu na odpovědnou osobu. Firmy tak zvyšují kontrolu nad provozem a snižují riziko nehod způsobených lidskou chybou.

3. Efektivnější interní komunikace přes chatovací platformy

V některých logistických provozech se osvědčily také interní chatovací aplikace (např. Slack, MS Teams), které umožňují týmům organizovaně sdílet provozní informace. Specifické kanály pro různé části skladu, například příjem, expedice či údržba, zaručují, že se důležité zprávy dostanou jen k těm, koho se týkají. „Napojení těchto platforem na další systémy, například upozornění na zdržení v dodávce nebo technické závady, zefektivňuje řízení provozu a pomáhá eliminovat zpoždění či přerušení práce,“ řekl Michal Černý.

4. Digitální checklisty a reportovací nástroje

Namísto papírových formulářů se stále častěji používají digitální checklisty v mobilních aplikacích či tabletech. Pracovníci tak mohou jednoduše a rychle potvrzovat splnění úkolů, zaznamenávat kontrolní body nebo hlásit závady v reálném čase. „Tyto nástroje pomáhají udržovat vysokou úroveň kvality i bezpečnosti. Automatické archivování a možnost zpětné kontroly záznamů zjednodušují auditní procesy a zajišťují transparentnost operací napříč směnami,“ řekla Kristýna Rusňáková z e-shopu Trenýrkárna.cz.

5. Komunikace pomocí Zello: okamžitá asistence i bez pohybu po skladu

Zello je nové profesionální Push-to-Talk (PTT) řešení, které umožňuje okamžitou hlasovou komunikaci mezi zaměstnanci skladů a logistických center. Pracuje podobně jako vysílačka – uživatel stiskne tlačítko a hovoří přímo ke kolegům nebo celému týmu. Výrazně tím zkracuje čas potřebný na koordinaci, řešení provozních problémů nebo přivolání pomoci.

„Ve skladech se osvědčuje například při obsluze manipulační techniky, při kontrole zboží nebo v případech, kdy je třeba urychleně řešit nesrovnalosti v dodávkách. Výhodou je i možnost integrace do zákaznických kiosků či připojení přes mobilní zařízení – i pracovníci na vzdálených pozicích jsou tak stále ve spojení,“ řekl Petr Malevič ze společnosti Audiopro.

6. Automatizovaná analýza rizik a prediktivní bezpečnostní modely

Díky kombinaci dat ze senzorů, WMS, kamerových systémů a IoT prvků mohou moderní bezpečnostní systémy ve skladech a logistických centrech identifikovat potenciálně rizikové situace ještě předtím, než skutečně nastanou. Typickým příkladem je predikce kolizní trajektorie mezi vysokozdvižným vozíkem a pracovníkem nebo automatická detekce neobvyklého pohybu v zónách s omezeným přístupem.

„Na základě těchto dat systémy v reálném čase aktivují výstražné signály, přesměrují provoz, nebo okamžitě upozorní zodpovědné osoby. Významný přínos mají tyto technologie také v případě autonomních strojů, které se pohybují ve společném prostoru s lidmi – například při automatizovaném úklidu nebo přepravě zboží. Prediktivní modely jim pomáhají vyhnout se kolizím, přizpůsobit trasu aktuálnímu dění a zajistit, že jejich provoz neohrozí bezpečnost personálu. Díky tomu lze tyto autonomní prvky efektivně integrovat do běžného provozu i v rušných logistických centrech,“ řekl Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.

7. Solární panely a bateriové úložiště: vlastní energie pro efektivní provoz

Logistické areály často disponují rozsáhlými střešními plochami, které přímo vybízejí k instalaci fotovoltaických panelů. Díky nim si sklad může vyrábět vlastní elektřinu, čímž snižuje závislost na distribuční síti a reaguje na nestálé ceny energií. Aby byla solární energie využita co nejefektivněji, je řešením chytré bateriové úložiště. „To ukládá přebytky vyrobené během dne a v době špičky je dodává zpět do provozu – například pro dobíjení techniky nebo jako záložní zdroj. Řídicí systém pracuje automaticky, sleduje aktuální spotřebu i předpovědi a optimalizuje využití energie v reálném čase. Nejmodernější bateriová úložiště pomáhají stabilizovat energetické toky ve skladu, zvyšují soběstačnost a umožňují hladký provoz i při výpadcích nebo výkyvech v dodávkách elektřiny,“ řekl Pavel Bursa ze společnosti Resacs a dodal: „Součástí řešení je také AI Rebox, který pomocí umělé inteligence přesně predikuje spotřebu a výrobu energie a optimalizuje řízení bateriového úložiště v reálném čase. Díky tomu se maximalizuje využití vlastní elektřiny a minimalizují náklady na energii z distribuční sítě.“

(red)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner