​IRU vítá novelu Eurovignette, ale naléhá na zlepšení v novém návrhu

​IRU vítá novelu Eurovignette, ale naléhá na zlepšení v novém návrhu

10.10 - Hlasování Evropského parlamentu o novele směrnice o eurovinětě je jasným krokem správným směrem. Na novém návrhu je však třeba dále pracovat, aby byla zajištěna spravedlivá a účinná cesta k dekarbonizaci. Uvedla to Mezinárodní unie silniční dopravy IRU. Sdružení ČESMAD Bohemia v této souvislosti upozornilo, že českým dopravcům by pomohlo, kdyby stát měnil sazby nejvýše jednou za rok a měl by za povinnost vyhlásit je šest měsíců předem.

Evropský parlament podle IRU znovu potvrdil svůj postoj ke směrnici o eurovinětě a schválil pozměňovací návrh, který prodlužuje osvobození čistých vozidel od mýtného od 31. prosince 2025 do 30. června 2031. Hlasování potvrzuje dřívější postoj Parlamentu a přichází jen několik dní poté, co Evropská komise představila svůj nový návrh na revizi rámce Eurovignette.

IRU vítá tento výsledek jako důležitý krok k udržení dynamiky směrem k dekarbonizaci silniční nákladní a osobní dopravy. Současný systém dobrovolných výjimek, který je ponechán na uvážení členských států, však nebude stačit k tomu, aby vedl k širokému přijetí ekologičtějších vozidel.

Ředitelka sekce IRU při EU Raluca Marian uvedla: "Potvrzením tohoto pozměňovacího návrhu Evropský parlament vysílá jasný a konzistentní signál. Evropa musí i nadále motivovat k používání vozidel s nulovými emisemi. Toto hlasování dává provozovatelům větší právní jistotu v kritické době. Pokud však členským státům umožníme, aby se individuálně rozhodly, zda výjimky uplatní, může dojít k roztříštěnosti a zpomalení pokroku."

"Vzhledem k tomu, že Evropská komise má nyní na stole nový návrh týkající se euroviněty, existuje jasná příležitost posunout se nad rámec dobrovolných opatření. Potřebujeme spravedlivý a koordinovaný rámec, který podpoří všechny schůdné cesty k dekarbonizaci a poskytne skutečné pobídky pro čistší dopravu v celé Evropě," dodala.

Jak bylo zdůrazněno v dřívějším prohlášení, IRU již stanovila podrobná doporučení pro efektivnější rámec mýtného. Patří mezi ně širší uznání CO₂ neutrálních paliv, vyčlenění příjmů souvisejících s CO₂ na dekarbonizaci, zamezení dvojímu zdanění v rámci ETS II a zjednodušení administrativních postupů.

Nový návrh komise podle IRU sice slaďuje mýtné s aktualizovanými normami CO₂ pro nákladní automobily, přívěsy a návěsy, avšak důležité otázky zůstávají nevyřešeny, zejména zacházení s přípojnými vozidly v rámci systému VECTO a reinvestování příjmů z mýtného souvisejících s CO₂.

"Směrnice o eurovinětě musí být spravedlivá, orientovaná na budoucnost a praktická pro provozovatele, kteří udržují Evropu v pohybu," řekla Raluca Marian.

ČESMAD Bohemia: Dopravci potřebují znát nové sazby půl roku předem

Vojtěch Hromíř, generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia a člen prezidia IRU, k tomu uvedl: „Pokud chce EU dekarbonizovat, povinné osvobození od mýtného by usnadnilo kalkulace dopravcům zvažujícím pořízení bezemisních vozidel. Otevřenou otázkou je, zda by to mělo platit i v dalších letech, kdy takových vozidel už bude v provozu větší množství. My bychom také rádi viděli ustanovení, že kdyby stát chtěl měnit sazby, mohl by to udělat nejvýše jednou za rok, nejlépe k 1. lednu a měl by povinnost nové sazby vyhlásit 6 měsíců předem. Pak se na ně mohou dopravci i zákazníci nachystat.“

(lan)

Ilustrační foto: LAN

spinner