13. října 2025, red

14.10. - Společnost Schenker, která je součástí skupiny DSV, 8. října na svém terminálu v Rudné u Prahy převzala od zástupců společnosti Daimler Truck Česká republika čtyři elektrická vozidla Mercedes eActros. Nové vozy doplní elektrickou flotilu logistické společnosti, která je využije jak pro pravidelné svozy, tak na přepravy mezi logistickými terminály pro konkrétní zákazníky.
„Zavázali jsme se investovat do moderních technologií, které přinášejí výhody jak našim zákazníkům, tak životnímu prostředí. Elektromobilita pro nás představuje klíčový krok směrem k udržitelnější a modernější logistice,“ řekla Petra Sůvová, Head of Direct Operations v Schenkeru, a dodala: „Díky více než dvouletým zkušenostem s provozem elektrických kamionů máme ověřeno, že tato technologie dokáže nahradit konvenční řešení i v náročných podmínkách. Nové Mercedes-Benz eActrosy dokonale splňují naše požadavky na nosnost i dojezd a umožňují nám poskytovat našim zákazníkům přepravy s nižší uhlíkovou stopou – bez kompromisů v kvalitě nebo spolehlivosti.“
Čtyři nováčci s logem Mercedes jsou různého provedení. „Jedná se o jeden tahač návěsů Mercedes-Benz eActros 600 LS/4x2. Další předané vozidlo je Mercedes-Benz eActros 600 L/6x2, třínápravový podvozek, který je osazen rámem pro přepravu výměnných nástaveb a je určen pro provoz v soupravě s přívěsem. Pro rozvážku na kratší vzdálenosti bude Schenker a DSV využívat dvě vozidla Mercedes-Benz eActros 300/4x2 se skříňovými nástavbami z produkce českého výrobce nástaveb, firmy Montex. Nástavby jsou osazeny hydraulickými zvedacími plošinami,“ řekl Martin Šudřich, vedoucí prodeje ve společnosti Daimler Truck Česká republika.
Mercedes-Benz eActros používá lithium-železo-fosfátové baterie (LFP). Vozidlo je připraveno i na megawattový nabíjecí standard, díky kterému lze z 20 % na 80 % nabít za méně než hodinu. Při běžném nabíjení vysokovýkonnou nabíječkou o výkonu 300 kW trvá plné nabití přibližně dvě hodiny. Díky dojezdu až 500 kilometrů na jedno nabití dokáže eActros 600 pokrýt běžné denní dálkové trasy. Tichý provoz a nulové emise při jízdě jsou ideální pro městské prostředí, kde najde využití model eActros 300 s dojezdem okolo 300 km. Baterie mají od výrobce deklarovanou životnost minimálně 1,2 milionu kilometrů a předpokládá se, že po dobu životnosti vozidla je nebude potřeba měnit.
Využití a budoucnost elektrických nákladních vozidel
Strategické terminály Schenker jsou vybaveny několika nabíjecími AC/DC Wallboxy, ale i velkokapacitními nabíječkami pro elektrokamiony (v Praze 200 kW, v Brně 400 kW), obecně se infrastruktura pro elektromobilitu rozšiřuje, přesto je nutné trasy těchto vozidel pečlivě plánovat, právě s ohledem na jejich dojezd. Proto se elektrická vozidla s bateriovým pohonem obvykle nasazují na pevně dané, předvídatelné trasy, typicky na opakované přepravy mezi dvěma nebo více body. „Máme k dispozici výpočetní nástroj „e-Truck Ready“, který umí na konkrétní zadání spočítat, zda je elektrické vozidlo na danou přepravu a trasu vhodné,“ řekl David Chleboun, Head of Product Management and Marketing Daimler Truck Česká republika.
V letošním roce v Česku eActrosy řady 600 najely v testovacím provozu u různých zákazníků přes 58 tisíc kilometrů. „Jeden ze zákazníků využíval vůz jako roadtrain na trase Praha – Prostějov – Praha a za srpen s ním najel 18 188 kilometrů. Efektivitu provozu zvýšil díky tomu, že vůz nabíjel v průběhu nakládky a vykládky. Průměrná spotřeba se přitom dostala na hodnotu 91,4 kWh/100 km, což je hodnota, která odpovídá energetickému obsahu méně než 10 litrů nafty,“ dodal David Chleboun.
Více kroků k ekologičtější logistice
Schenker nasadil Mercedes_Benz eActros poprvé v Německu v roce 2022, v České republice byly tyto vozy několikrát na hostování a nyní již budou pevnou součástí zdejší flotily. Kromě elektromobility se společnost dlouhodobě orientuje na využívání alternativních paliv, jako je HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil), které má potenciál snížit emise CO2 až o 90 procent. V její české vnitrostátní síti už více než polovina ujetých kilometrů připadá na vozidla využívající udržitelná biopaliva.
Logistika budoucnosti není jen o ekologických vozidlech. DSV x Schenker investuje do digitálních řešení a optimalizace přepravních sítí, což pomáhá snižovat prázdné kilometry a zlepšovat efektivitu. Inteligentní systémy pro řízení flotily a optimalizaci tras dokážou snížit emise o až 15 %.
(red)
Foto: Daimler Truck