​Kateřina Hájková (GEFCO): Udržitelnost stojí na odpovědnosti každého pracovníka

​Kateřina Hájková (GEFCO): Udržitelnost stojí na odpovědnosti každého pracovníka

10.5. - Společnost GEFCO letos obdržela zlaté ocenění EcoVadis právě za politiku udržitelnosti, které ji z hlediska společenské odpovědnosti (CSR) řadí mezi top pět procent firem v podnikatelském sektoru. O tom, jak společnost GEFCO k udržitelnosti přistupuje, jsme hovořili s její manažerkou kvality a PMO pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko Kateřinou Hájkovou.

Co v tuto chvíli považujete za prvořadé pro udržitelnost podnikání ve vašem oboru?

Pro mne osobně je udržitelnost širší pojem než jen ekologie. Udržitelnost vnímám jako celkový přístup v logistice a odpovědný přístup k zákazníkům. Jde v podstatě o to, že my jim umožňujeme, aby se plně soustředili pouze na své podnikání, a to, co se děje při balení zboží a za branami firmy, předali s důvěrou nám.

Důležitá je zde dlouhodobost takové spolupráce. Abychom mohli zákazníkovi doporučit nějakou optimalizaci v rámci komplexní služby a společně pracovat na co nejefektivnějším řešení, musíme zákazníka dobře znát. K udržitelnosti je tedy třeba odpovědnosti, partnerství a dlouhodobé spolupráce.

Různé případové studie sice vypadají impozantně, ale jde především o každodenní práci. Ta je možná jen díky motivaci samotných zaměstnanců vylepšovat poskytnovaný servis.

To asi souvisí i s finanční stránkou věci...

Udržitelnost by nebyla možná, kdyby pro firmu neměla zpětný efekt. Udržitelnost a ekonomika jdou často ruku v ruce a vůbec nepokládám za špatné, když prvotním motivem pro udržitelnost je právě třeba snaha o vyšší efektivitu a úsporu financí.

U nás ve firmě máme interní program STIM na předkládání a hodnocení zlepšovacích návrhů našich zaměstnanců. Takových nápadů hodnotíme třeba dvě stě ročně a posuzujeme je podle kritérií jako jsou kvalita, čas, prostředí, bezpečnost práce, image a tým. Pokud konkrétní nápad realizujeme, přináší obvykle ekonomický efekt. Může se změnit struktura toku zboží nebo zvolíme dopravní prostředky s vyhovující přepravní kapacitou. To má pak samozřejmě dopad i na produkci emisí. Jsou to tedy spojené nádoby.

Můžete uvést příklady udržitelnosti z nabídky vašich služeb?

Pokud to objemy dovolí, snažíme se co nejvíce využívat železnici, která oproti silniční přepravě produkuje pouze jednu pětinu CO2 . Jistě, musíme to ale vždy pečlivě zvážit. Tedy jestli jsou pro takové řešení dostatečné objemy přeprav a pak také, zda je k dispozici vhodná infrastruktura, protože nemůžeme zákazníka ohrozit delšími dodacím lhůtami.

Dalším příkladem jsou naše vratné obaly. GEFCO tento systém nabízí zákazníkům již přes třicet let. GEFFBOXY byly vyvinuty pro klienty z automobilového průmyslu, dnes je ale využíváme i pro další segmenty. Denně přepravíme 130 000 těchto boxů. Zajišťujeme celé jejich toky, včetně mytí a tato služba přináší zákazníkům v souhrnu výraznou úsporu oproti používání jednorázových obalů.

Vedle toho máme spoustu příkladů, kdy kolegové naleznou ve stávajícím projektu možnost pro nějakou optimalizaci. Například zjistí, že původní přepravní kapacity byly naddimenzované a pokud se upraví podle reálné potřeby, může to nakonec přinést i snížení emisí o desítky procent ročně.

A máme také řadu příkladů, které se týkají primárně nás interně. Třeba v naší největší české pobočce v Kolíně, kde máme parkoviště pro šest tisíc vozidel, jsme zavedli LED osvětlení a roční úspora činí 78, tedy 420 tun CO2 . Abych to přirovnala, odpovídá to produkci ze 161 zpátečních letům z Paříže do New Yorku, nebo 415 000 km silniční nákladní přepravy. To nám potom dovoluje pracovat na úspornějších řešeních také pro zákazníky, neboť tuto technologii již máme ověřenou z vlastního provozu.

Jak se pandemie dotkla vaší činnosti a změnila nějak očekávání zákazníků?

Pandemie otřásla stávajícím světem. Když však odhlédnu od osobní roviny, myslím si, že pro logistiku přinesla velké výzvy, které se nám daří zvládat. Máme zpětné reakce zákazníků, kteří si nás velice váží za to, že jsme jim místo předem stanovených měsíčních objemů poskytli flexibilitu a dovolili jim upravovat objednávky přeprav ze dne na den. Ano, byla to šoková terapie, ale i v této době se nám podařilo prokázat, že naše heslo Partners, Unlimited stále platí.

Každé dva roky provádíme průzkum spokojenosti zákazníků. Loni jsme se výsledků hodně obávali, ale nakonec jsme od zákazníků dostali skvělou zpětnou vazbu. Uváděli, že si našich služeb cení a někdy i zmiňovali konkrétní kolegy z dispečinku, kteří jim v kritických situacích pomáhali. Což jsme těmto lidem ihned sdělili. Takže jak jsem už řekla, cítím velkou hrdost, že pracuji právě s takovými kolegy.

A mám pocit, že jsou dnes i zákazníci více otevřeni novým řešením a zajímají se, zda flexibilitu, kterou jsme jim nabídli, můžeme nastavit i do budoucna. Zde mám úplně čerstvý příklad, kdy náš klient poprvé po letité spolupráci poptal možnost digitalizace průvodních dokumentů, ačkoliv doposud trval na jejich listinné podobě.

Mimochodem, zhruba 150 zákazníkům poskytujeme pravidelně i reporty emisí CO2 , které pak využívají pro vlastní zprávy o tom, jak svým podnikáním ovlivňují životní prostředí.

Vaše společnost letos obdržela zlaté ocenění EcoVadis. Co to pro vás znamená?

Na tuto úroveň dokáže v celosvětovém měřítku dosáhnout jen pět procent firem. Hodnocení probíhá podle kritérií CSR, tedy s ohledem na ekologii, etiku a porovnává se to s výsledky firmy. Jde tedy skutečně velice významné ocenění naší snahy o udržitelný rozvoj.

A je patrné, že toto téma je hodně blízké mladé generaci. Mladí lidé mají o ekologii zájem a jsou hrdí na to, že mohou pracovat ve společnosti, která k životnímu prostředí přistupuje ohleduplně.

(PR)

Foto: GEFCO

Na snímku Kateřina Hájková, manažerka kvality a PMO pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko

spinner