dálnice D47

Housing & Construction předložila ministerstvu návrh dodatku ke smlouvě o D47

Společnost Housing & Construction předložila na konci minulého týdne ministerstvu dopravy návrh dodatku k realizační dohodě na výstavbu dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou přes Ostravu k státní hranici. Vláda měla o projektu D47 definitivně rozhodnout tento týden v pondělí, v době uzávěrky tohoto čísla DN však žádné aktuální informace ještě nebyly k dispozici.

„Pokud bude dodatek k realizační dohodě schválen a podepsán, nabídla společnost H&C, že ustoupí od svého požadavku na výplatu 3,5 miliónu € na bezprostřední financování nákladů společnosti. V případě, že si české orgány budou přát pokračovat v jednání i po 31. březnu, bude však úhrada této částky a podpis protokolu o projednávání nevyhnutelný,“ řekl na konci minulého týdne Michal Donath z agentury Donath-Burson–Marsteller, která společnost mediálně zastupuje.

Podle nedávného vyjádření ministra dopravy Milana Šimonovského se upravená realizační dohoda nebude příliš lišit od původní smlouvy a bude obsahovat jen formálně právní změny, které by mohly uspokojit obavy z nejednotného výkladu v budoucnosti. Nedaří se ani naplnit základní požadavek státu, aby se zcela vyloučilo, že cena projektu dálnice D47 přesáhne maximální hranici, stanovenou předchozí vládou na 125 miliard Kč.

H&C: Riziko překročení částky 125 miliard se snížilo

Naopak podle představitelů společnosti k největším ústupkům H&C českému státu patří vyloučení rizik plynoucích z výkupu pozemků tím, že společnost přistoupila na realizaci výstavby na základě částečných stavebních povolení. H&C souhlasila s úpravou harmonogramu výstavby podle nového časového rozvrhu výkupu pozemků. „Toto významné snížení rizikového profilu znamená pro českou stranu dramatické snížení nebo téměř absolutní vyloučení finančních rizik způsobených pozdním předáním pozemků pro výstavbu,“ uvedl Michal Donath. H&C souhlasila rovněž s tím, že bude výstavbu úseku 4708 (obchvat Ostravy) realizovat v souladu se státem upravenou projektovou dokumentací bez dodatečných nákladů pro českou stranu, a také s tím, že se s kontaminací Černého potoka v úseku 4708 vypořádá na vlastní náklady. Podle předsedy dozorčí rady H&C Jiřího Šedivého z těchto a dalších změn vyplývá, že riziko překročení maximální částky 125 miliard Kč se „výrazně snížilo či téměř pominulo“.

„Stávající realizační dohoda představuje vyváženou smlouvu, která je v plném souladu s jinými velkými infrastrukturními projekty realizovanými soukromým kapitálem,“ řekl ředitel H&C Amir Ronen. „I přesto, že stávající realizační dohoda je právně závazná, souhlasila H&C s jejím doplněním tak, aby reagovala na téměř veškeré výhrady státních orgánů. Tento postup však nelze chápat jako známku naší slabosti, ale jako důkaz vůle společnosti H&C realizovat projekt D47 a spolupracovat přitom i nadále se státem, naším současným partnerem,“ uvedl Amir Ronen. Pokud by rozhodnutí vlády bylo negativní, byla by podle něj společnost H&C nucena zvážit své právo ukončit protokol o projednávání, získat náhradu vynaložených nákladů a umožnit státu nalézt pro realizaci projektu D47 jiné řešení. „To však není výsledek, který bychom si přáli. Ale čím déle budeme diskutovat nad dokumentací, o to později bude výstavba zahájena a o to vyšší budou náklady a rizika pro obě strany,“ řekl Amir Ronen.

Alternativní řešení, které by respektovalo harmonogram dokončení dálnice do roku 2009 i maximální cenu, již ministerstvo dopravy také připravilo.

(mna, čtk)

spinner