29. července 2004
Olympijské hry v Aténách začínají již za dva týdny. Největší obavy pořadatelů vyvolává vedle možnosti útoku teroristů hrozící kolaps dopravy ve více než čtyřmilionové metropoli. Ke zvládnutí mimořádných požadavků na městský dopravní systém přispějí nejen nově zprovozněné linky metra a tramvajové tratě, ale také stovky nových městských autobusů z produkce holdingu Irisbus. Přípravy na olympijské hry probíhají v typicky řeckém stylu – poklidné tempo se teprve za minutu dvanáct mění v hektický spěch. Ač to zahraničním hostům připadá téměř vyloučené, většina Řeků – přestože se k hrám v Aténách staví spíše zdrženlivě – je přesvědčena o tom, že město vše stihne včas.
Pokud jde o městskou hromadnou dopravu, mohli by mít i pravdu. Veřejná soutěž, kterou aténský dopravní podnik vypsal na rozsáhlou dodávku nových městských autobusů již v červenci 2002, se sice táhla téměř dva roky, ale nakonec se ji podařilo uzavřít včas. Po sérii sedmnácti soudních jednání a desítkách odvolání výběrová komise letos v dubnu rozhodla o tom, že nové autobusy pro olympijské město dodá koncern Irisbus, součást italské skupiny IVECO.
Irisbus se stal dokonce jediným vítězem rozsáhlého tendru – uspěl v případě autobusů se vznětovým motorem i autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Další části soutěže – na dlouhé autobusy a na minibusy – byly nakonec úplně zrušeny.
Irisbus Aténám na základě kontraktu dodá celkem 404 autobusů Agora (na českém trhu je česká součást koncernu – Karosa – nabízí pod názvem City bus) – 283 s klasickým vznětovým motorem a 121 s pohonem na zemní plyn. Celkový počet ekologických CNG autobusů provozovaných v Aténách se tak zvýší na 416 (295 CNG autobusů již v Aténách jezdí) a řecké hlavní město bude díky finanční podpoře ze strany Evropské unie i řecké vlády co do počtu provozovaných městských autobusů na zemní plyn na třetím místě na světě – více jich podle údajů koncernu Irisbus jezdí již jen v Pekingu a San Francisku.
Celková hodnota kontraktu se pohybuje kolem 100 milionů €. Výrobce se zavázal k rekordně rychlému dodání – již v červnu se první autobusy s motivem olivových listů a logem olympijských her začaly vyloďovat v přístavu Pireus. Do konce července jich na plný výkon pracující závody ve francouzském Annonay dodaly kolem 150 kusů. Řada z nich je již nasazena v běžném provozu a v průběhu her bude sloužit k přepravě atletů, kterých by mělo do Athén přiletět na šestnáct tisíc. Průtahům se ovšem nevyhnulo ani přejímání nových autobusů. Po březnových volbách, v nichž po třech volebních obdobích hnutí PASOK od moci odstavila pravicová Nová demokracie, se totiž personálně obměnilo i vedení aténského dopravního podniku. První zásilky tak musely několik dní čekat v přístavu, protože v době personálních změn neměl kdo schválit platbu DPH za nové autobusy.
Až 2,5 milionu cestujících denně
Podle posledních dostupných statistických údajů odbavil sys-tém veřejné hromadné dopravy v Aténách v roce 2002 celkem 691 milionů cestujících (a obstaral tak 45 procent všech cest motorovým vozidlem). Dopravu na celém území větších Atén zajišťuje aténský městský dopravní podnik OASA, který řídí tři podřízené podniky – provozovatele autobusů ETHEL, trolejbusů ILPAP a první historické linky metra ISAP. Mimo něj stojí zřizovatel a provozovatel dvou nových linek metra Attiko Metro. ETHEL, který zaměstnává na šest tisíc pracovníků, obsluhuje tři sta dvacet autobusových linek 1800 nízkopodlažními a klimatizovanými autobusy soustředěnými v sedmi depech. Každý den přepraví kolem 1,3 milionu cestujících. V době konání olympijských her však musí podle požadavku pořadatelů zajistit celkovou denní kapacitu 2,5 milionu cestujících denně včetně speciálních olympijských linek, které budou v provozu nonstop. Aby dokázal splnit tak náročný úkol, musel vybavit většinu autobusů i nejmodernější telematikou.
Obměna zastaralého parku
Autobusy Agora s motorem o výkonu 195 kW splňujícím normu Euro 3 nabízejí 26 (+1) míst k sezení a 59 míst k stání. Do jejich devíti tlakových lahví z lehčených kompozitních materiálů se vejde celkem 1125 litrů stlačeného plynu. Autobusy, které jsou z hlediska bezpečnosti a telematiky vybaveny nadstandardně, budou postupně obměňovat vozový park dopravního podniku. I když v posledních několika letech díky podpoře ze strany Evropské unie i řecké vlády jeho flotila prošla výraznou modernizací, stále je poměrně zastaralá. Podpora vlády se při obnově autobusového parku pohybuje mezi 20 až 25 procenty pořizovací ceny. Novým nařízením navíc vláda omezila maximální dobu životnosti autobusů na 23 let.
Irisbus investuje do budoucnosti
Nová dodávka představuje další upevnění pozice značky Irisbus na řeckém trhu. Výrobce pro řeckou metropoli již dříve vyrobil 295 autobusů Agora s plynovým pohonem. Snadno rozpoznatelné autobusy s ekologickým motivem bublinek kyslíku (o jejich nápaditý design se postaral známý řecký designér) již několik let zlepšují ovzduší v metropoli nechvalně známé smogovým příkrovem. Polovinu nákladů na jejich pořízení tehdy uhradila Evropská unie.
Vítězství v tendru vyhlášeném
v roce 1999 si ovšem Irisbus musel pojistit nabídkou mimořádných investic do zajištění bezpečnosti v depu, dodávkou čisticího zařízení, opravárenské a diagnostické techniky. Aby řecké partnery přesvědčil o výhodnosti nové a v Řecku dosud nevyzkoušené technologie, současně v rámci kontraktu zdarma proškolil i stovky řeckých řidičů a mechaniků přímo ve Francii. Investice se mu podle generálního zástupce značky Irisbus v Řecku Michela Caraiannise vyplatila. „Jen díky investicím do depa a 28 měsíců dlouhé záruční lhůtě, která byla součástí nadstandardní poprodejní péče, dokázala značka letos opět prorazit na vysoce germanofilním trhu, který vytrvale upřednostňuje německé výrobky,“ řekl.
„Irisbus podniku poskytoval maximální podporu již od samého začátku a naši zaměstnanci prošli komplexním školením již před příjezdem prvního autobusu. Nic takového jsme do té doby neviděli,“ uvedli mechanici jednoho z nejmodernějších dep podniku v městské části Ano Liossia a ukázali špičkové automatické zařízení na detekci úniku plynu v servisním stání. „Zařízení prochází pravidelnými zkušebními testy, v praxi však zatím ještě nikdy únik plynu nehlásilo,“ dodali.
Spyros Arethas, manažer divize Iveco společnosti Paul Condelis, jediného dealera autobusů Irisbus v Řecku, však stále nepovažuje povědomí řeckého trhu o značce Irisbus za dostatečné. „Dodávka celkem 770 městských autobusů v průběhu necelých pěti let, díky níž jsme v tomto segmentu ovládli 95 procent trhu, by to mohla na trhu městských autobusů definitivně změnit. Navíc jsme nedávno uspěli i s dodávkou 48 autobusů třídy City class z produkce italské součásti koncernu Irisbus do Soluně,“ řekl.
Podstatně obtížnější však bude pro renomovanou společnost s 41 pracovišti po celém území Řecka prosazení na trhu dálkových autobusů. V tomto segmentu řeckému trhu dominují ojeté autobusy dovážené především z Německa. „Do konce roku bychom chtěli prodat sto autokarů, ale v tomto případě jsme teprve na počátku cesty,“ řekl Spyros Arethas. Příklad pro ČR? Stejně jako v jiných zemích byla i v Řecku při volbě dražších autobusů s ekologickým plynovým pohonem rozhodující podpora ze strany Evropské unie a řecké vlády. A to je také důvod, proč v České republice dosud žádné město City bus s pohonem na CNG neprovozuje. Naopak autobusů tohoto typu na naftový pohon je již v provozu několik stovek. Asi největší zkušenosti s nimi má Dopravní podnik Praha – celkem v Praze jezdí 304 autobusů tohoto typu (271 o délce 12 metrů, 33 kloubových). Dva z nich jsou vybaveny CRT filtry na filtraci pevných částic (a v tomto bodě splňují normu Euro 4).
(spa)