1. prosince 2005
Minulý týden o tom informovala mluvčí ČSA Jitka Novotná. ČSA podezírají Řízení letového provozu, které poplatky stanoví, ze zneužití dominantního postavení. ŘLP to však vylučuje. „ČSA považují postup ŘLP při stanovování cen za zcela netransparentní, neboť společnost výši poplatků ČSA a dalším odběratelům jednostranně diktuje,“ uvedla Jitka Novotná. „Ceny těchto poplatků (na letišti v Ruzyni) jsou bezkonkurenčně nejvyšší v Evropě,“ dodala. Podle mluvčího ŘLP Richarda Klímy však státní podnik dodržuje veškerá pravidla pro stanovování cen a může svůj postup doložit. Mluvčí ministerstva Marcela Žižková uvedla, že úřad nemá nic proti podání podnětu k ÚOHS. Současně upozornila, že poplatky na různých letištích není možné vždy přímo porovnávat. ČSA za poplatky vynakládají ročně celkem kolem půl miliardy Kč. Jejich snížení by se pozitivně odrazilo na hospodaření dopravce, který letos očekává ztrátu 350 milionů Kč. Zatímco poplatky za přelet letadla v českém vzdušném prostoru hodlá ŘLP příští rok zvýšit o 31,5 pro- centa na 34,79 € (zhruba 1014 Kč), přibližovací poplatky za vzlety a přistání hodlá zachovat na letošních 205 Kč za tunu maximální vzletové hmotnosti letadla. Z hlediska přibližovacích poplatků je druhé nejdražší evropské letiště v Amsterdamu, kde se platí asi 174 Kč. Ve Frankfurtu dopravci za jednu tunu platí 74 Kč a ve Varšavě dokonce jen 38 Kč. Poplatek za přelet nad ČR, který tvoří hlavní příjem ŘLP, je naopak jedním z nejnižších v Evropě. (čtk)