12. listopadu 2025, red
13.11. – Umělá inteligence letos poprvé ve větší míře vstoupí i do předvánočních akcí českých e-shopů. On-line prodejci musejí pracovat s novými AI nástroji a pokud je do svého marketingu nezařadili doposud, tak už vánoční sezónu nezachrání. Předvánoční tržby e-shopů přitom budou umírněné a porostou tempem o 3-6 %. Zákazníci se přitom budou rozhodovat nejen podle ceny, ale i podle dopravy zdarma či dostupnosti a rychlosti doručení.
Z pohledu e-shopů je nejzajímavějším trendem předvánoční nabídky, že letos poprvé vidíme skutečně masivní nasazení AI nástrojů – od generování popisů po predikci poptávky nebo práci s e-mailingem. Kdo má data v pořádku, dokáže s AI ušetřit desítky hodin, a hlavně reagovat rychleji na poptávku,“ přiblížil očekávání od letošní vánoční sezóny Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, jednoho z lídrů on-line marketingu v České republice.
Podle něj marketingovou práci e-shopů v letošním roce výrazně ovlivnil i vstup AI do vyhledávačů. Nástroje jako AI-SEO nebo optimaliza pro Google AI Overviews řadě e-shopů pořád chybí. „Kvůli tomu nejsou vidět tak, jak byli zvyklí v minulosti. Letošní sezónu už nedoženou a pokud se nezačnou chystat hned teď, tak budou pozadu i v příští sezóně,“ dodal Tomáš Čupr s tím, že v marketingu je jednoznačně tlak na výkon a dobrou práci s daty. „Kdo si jen zapne plošnou kampaň bez práce s daty, ten letos prohraje,“ řekl.
Tržby e-shopů podle něj porostou jen zvolna, tržby podle něj porostou o 3-6 %. Většina růstu navíc podle něj půjde na vrub vyšších cen, ne objemu objednávek. „Část spotřebitelů pořád zůstává opatrnější a víc přemýšlí, za utratí. Zdaleka ne každý nákup je impulzivní, nakupující pečlivě porovnávají náklady na dopravu, dostupnost i rychlost doručení,“ dodal Tomáš Čupr.
Pozvolný růst tržeb očekávají i další experti. „Reálné mzdy rostou poměrně rychlým tempem, inflace je stabilní a tržby v maloobchodě jsou taženy především on-line prostředím. S nástupem vánoční sezóny naopak tempo růstu nejspíš ještě zrychlí. Srostoucí průměrnou hodnotou objednávek a zvyšujícím se počtem zásilek se zdá být tempo růstu maloobchodních tržeb až o 8% vaktuální sezóně realistický,“ řekl provozní ředitel skupiny DODO Peter Menky.
Z pohledu zákazníků bude trend podle něj jasný – chtějí osobní nabídku, jistotu doručení a důvěryhodný obchod. Cena je důležitá, ale není rozhodující. Hitem letošních Vánoc budou pravděpodobně doplňky pro zdraví, chytrá zařízení a dárky s lokálním nebo ekologickým přesahem.
On-line nákupy se staly nedílnou součástí životního stylu. Zatímco před 10 lety nakupovalo jen 52 % obyvatel ČR ve věku 16-74 let on-line, nyní je to už 86 % lidí. „České on-line prostředí patří mezi nejrozvinutější v celé Evropě. Je tady vůbec nejvíc e-shopů na počet obyvatel, řada z nich navíc úspěšně expanduje i na zahraniční trhy,“ řekl.
Ještě loni přitom alespoň jeden nákup on-line provedlo jen 78 % lidí. „V posledním roce českým domácnostem slušným tempem rostly reálné mzdy. Lidé mají chuť utrácet a spotřeba domácností je hlavním tahounem ekonomiky. A proto roste i počet lidí nakupujících on-line, právě útraty v e-shopech rostou výrazně vyšším tempem než v kamenných obchodech. A nastávající vánoční sezóna tento trend jen potvrdí,“ dodal Tomáš Čupr.
To potvrzuje i aktuální studie dopravce GLS. „Doby, kdy bylo možné dárky nakoupit jen v přeplněných nákupních centrech plných stresu jsou pryč. Přestože si obchodníci v kamenných obchodech na letošní předvánoční tržby rozhodně stěžovat nebudou, stěžejní aktivita se bude odehrávat on-line,“ uvedl ředitel GLS v ČR Petr Pěcha. Podle aktuálního velkého předvánočního průzkumu GLS totiž 85 % lidí nakoupí dárky převážně on-line. Naopak jen 6 % nakupujících se bez on-line prostředí zcela obejde.
Vánoční sezóna přitom začíná právě v těchto týdnech. Zatímco pouhá 2 % respondentů říkají, že už mají dárky nakoupené, tak 39 % lidí chce mít vše vyřešeno do konce listopadu. Prvním vrcholem sezóny budou slevové akce kolem Black Friday na konci listopadu, chystá se na ně už 68 % lidí – ať už kvůli nákupu vánočních dárků nebo jen kvůli spontánnímu využití slevových akcí.
(red)
Ilustrační foto: Pixabay