9. listopadu 2025, lan
10.11 - Akce na vysoké úrovni konaná dne 5. listopadu 2025 v Kodani, kterou zahájili Flemming Schiller (náměstek stálého státního tajemníka pro dopravu a železnici Dánska), Kristian Schnidt (ředitel pozemní dopravy, GŘ MOVE, Evropská komise) a Oana Gherghinescu (výkonná ředitelka, Agentura Evropské unie pro železnice), se zabývala klíčovými otázkami v evropském železničním odvětví a zaměřila se na harmonizaci předpisů, konkurenceschopnost dodavatelského trhu a nákladovou efektivitu infrastruktury. Pro Evropskou komisi jsou rostoucí náklady a technická roztříštěnost v železničním sektoru negativní spirálou, která brzdí růst železničního sektoru.
Podle Kristiana Schmidta by měl být železniční dodavatelský průmysl posílen, aby se podílel na budoucnosti železnice v Evropě. Kristian Schmidt nabídl železničnímu dodavatelskému průmyslu na začátku konference "dohodu" - zatímco instituce projevují pochopení pro výzvu UNIFE (Evropské sdružení železničního průmyslu) k investicím 3 miliard eur do výzkumu a vývoje a 15 miliard eur do předběžného nasazení, Evropská komise by ráda viděla, jak průmysl výrazně snižuje náklady, a podpořila jej svou ambiciózní vizí realizace jednotného evropského železničního prostoru. Oana Gherghinescu uvedla, že na rozdíl od výtvarného umění je železnice mistrovským dílem, pouze pokud je založena na standardizaci, sleduje průmyslový přístup s úsporami z rozsahu, hladce překračuje hranice jako skutečné evropské řešení, je cenově dostupná a bezpečná a řídí se integrovaným plánem zavádění a financování.
První panel diskutoval o přínosech a výzvách harmonizace železničních pravidel, přičemž se zvažovalo, zda by deregulace nebo další standardizace mohly snížit náklady, zlepšit přeshraniční dopravu, a zabýval se problémy agentury ERA v oblasti zdrojů, zejména pokud jde o povolování vozidel a zavádění systému ERTMS. Zazněla výzva k úsilí o evropský přístup a odstranění vnitrostátních pravidel a ke zvážení udělení větší odpovědnosti provozovatelům a odvětví dodavatelů železniční dopravy v rámci povolování vozidel.
Druhý panel, kterého se zúčastnili Enno Wiebe (generální ředitel, UNIFE), Kevin Cogo (provozní ředitel, Alstom) a Gerhard Greiter (generální ředitel pro region severovýchodní Evropy, Siemens Mobility), se zabýval roztříštěným dodavatelským trhem, který brzdí úspory z rozsahu, zvyšuje náklady a omezuje hospodářskou soutěž, a diskutoval o možných řešeních pro posílení průmyslové kapacity a integrace trhu.
Třetí panel se zabýval vysokými náklady spojenými s rozvojem a údržbou železniční infrastruktury, zejména v souvislosti s modernizací sítí pomocí systému ERTMS, kterou zavedl evropský koordinátor systému ERTMS Matthias Ruete, a hledal strategie pro zlepšení nákladové efektivity při současném zajištění bezpečnosti a výkonnosti. Bylo zdůrazněno, že při zavádění FRMCS by se neměly opakovat předchozí chyby, jako byly národní přístupy.
Joachim Lücking (vedoucí oddělení bezpečnosti a interoperability železnic, DG MOVE, Evropská komise) ve shrnutí seminářů zdůraznil, že řešením pro zvýšení efektivity železnice z hlediska nákladů není samotné snížení regulace, ale spíše další harmonizace, s pečlivým zvážením rozsahu a zjednodušenými postupy povolování vozidel, včetně zvýšení efektivity systému ETCS.
Giorgio Travaini (výkonný ředitel společného podniku Europe's Rail) zdůraznil, že zúčastněné strany jsou odhodlány dosáhnout více s menšími prostředky a podporují evropský přístup ke zvýšení efektivity nákladů. Oana Gherghinescu souhlasila a zdůraznila, že je důležité odstranit přetrvávající vnitrostátní pravidla pro vytvoření stabilního a vyspělého regulačního rámce a zjednodušení administrativních postupů, což ERA uznává jako zásadní kroky vpřed.
Dánské předsednictví Rady Evropské unie ve shrnutí zasedání zdůraznilo zásadní úlohu silného a integrovaného evropského železničního sektoru a zasazovalo se o plnou implementaci 4. železničního balíčku a nařízení TEN-T s cílem posílit přeshraniční interoperabilitu, otevřený přístup a moderní řízení kapacit. Byla zdůrazněna potřeba výrazně snížit technické a administrativní náklady prostřednictvím harmonizace a zavádění, včetně mapování a odstraňování přeshraničních úzkých míst, zajištění stability a inovací v TSI a standardizace systému ERTMS. Kromě toho byla vznesena výzva ke koordinovanému zavádění systému ERTMS na úrovni EU, harmonizovaným řešením údržby, cíleným inovacím, jako je prediktivní údržba, zjednodušeným procesům certifikace vozidel a zvyšování kvalifikace pracovních sil s cílem řešit výzvy v tomto odvětví.
Tyto složky budou sloužit jako základ pro prohlášení, které dánské předsednictví přednese ostatním ministrům a v němž bude zdůrazněna společná oddanost strategii a technologickému vývoji, zejména pokud jde o ETCS a FRMCS, které jsou podporovány Evropskou komisí. Pracovní program ERA, Jednotný programový dokument, nastíní konkrétní opatření a monitory k dosažení těchto cílů a zaručí cenově dostupný, konkurenceschopný a udržitelný evropský železniční systém, který podporuje hospodářský růst, mobilitu a odolnost. Tím se zajistí následná opatření s hmatatelnými výsledky.
O UNIFE
UNIFE sídlí v Bruselu od roku 1992 a je asociací zastupující evropský železniční dodavatelský průmysl na úrovni EU a na mezinárodní úrovni. UNIFE sdružuje více než 120 přímých členů společností – od mnoha malých a středních podniků až po velké průmyslové firmy z celé Evropy – kteří se zabývají návrhem a výrobou kolejových vozidel (tj. vlaků, metra, tramvají, nákladních vozů), jakož i železniční signalizace a vybavení infrastruktury. UNIFE také sdružuje národní asociace železničního průmyslu z 11 evropských členských států.
(lan)
Ilustrační foto: ČD