12. května 2005
Výsledky české letecké dopravy za loňský rok byly velmi dobré. Tempo růstu jejích výkonů bylo vyšší, než by odpovídalo nárůstu ekonomiky České republiky a celosvětovému ekonomickému oživení. Jak se loni v tomto kontextu dařilo českému vlajkovému leteckému dopravci – Českým aeroliniím? Výkony, které v březnu oznámil prezident ČSA Jaroslav Tvrdík – 4,34 milionu přepravených cestujících (meziročně +21 %), průměrné využití sedadlové kapacity na všech letech 70,5 %, nárůst počtu cestujících i tržeb z nepravidelné dopravy o 35 %, nárůst hmotnosti dopraveného nákladu na 22 735 tun a zisk 250 milionů Kč při výnosech z přepravy kolem 17,1 miliardy Kč – jsou v každém případě pozoruhodné. A to zvláště proto, že společnost učinila odvážné rozhodnutí o rozšíření svého letadlového parku o dalších deset na celkem 45 letadel a zahájila provoz do nových destinací. Je cenné, že si i při tomto rozmachu dokázala zachovat postavení „nejlepší letecké společnosti se sídlem ve východní Evropě“. V neposlední řadě je její rozvoj pozoruhodný i tím, že s ohledem na vlastní přepravní potenciál ČR jej společnost musela zajišťovat především v zahraničí.
Nejvyšší nárůst z členů AEA V kontextu členů Asociace evropských leteckých dopravců AEA (třicet evropských síťových pravidelných dopravců provozujících osobní i nákladní dopravu a jen na nákladní dopravu zaměřený lucemburský Cargolux) patří ČSA primát, pokud jde o nárůst počtu přepravených cestujících. Se zvýšením o 19,4 procenta se ČSA umístily před druhým Islandairem (17,5 %) a třetími Turkish Airlines (16,1 %). Mírně naopak zaostaly v ukazateli využití sedadlové kapacity, který byl loni u všech členů AEA v průměru 74,6 procenta. Na celkovém počtu přepravených cestujících všech členů AEA se i přes umístění na 16. až 17. příčce podílely jen asi z 1,3 procenta (na výkonech v osobokilometrech pak dokonce jen z 0,8 %). Srovnání dalších kvalitativních ukazatelů vyznívá pro ČSA docela dobře. Počet nedoručených zavazadel při příletu na 1000 cestujících (85 % těchto zavazadel bývá doručeno do 48 hodin) byl loni u ČSA 11,6 kusu, zatímco v celé AEA 13,9 kusu. V dodržování odletů linek na krátké a střední tratě (odchylka od letového řádu nad 15 minut se počítá jako zpoždění) dosahují ČSA pravidelnosti 84,9 % (průměr AEA 82,7 %) a u dálkových linek ČSA 77,8 % (AEA 72,6 %). Jen pokud jde o přílety letadel ČSA na čas zpět na pražské letiště, zaostávají ČSA za průměrem AEA. Pokud jde o finanční výsledky, AEA za loňský rok pro všechny členské dopravce odhaduje jen mírně kladný přebytek ve výši asi 900 milionů USD, původní optimistická očekávání totiž přibrzdilo kolísání cen leteckého paliva a devizových kurzů. Z tohoto hlediska ČSA zjevně přispějí k celkovému kladnému finančnímu výsledku evropských pravidelných dopravců. Nakolik bude očekávaný zisk ČSA – 250 milionů při celkových výnosech z přepravy 17,1 miliardy Kč (a celkových provozních výnosech 19,7 miliardy Kč) – srovnatelný s výsledky jiných dopravců AEA, na to si budeme muset ještě počkat. Srovnání nicméně potvrdí, do jaké míry byla restrukturalizace ČSA úspěšná.
Domácí srovnání vyznívá nepříznivě Domácí srovnání zatím pro společnost nevyznívají tak jednoznačně pozitivně a naznačují možnost přetrvávajících rezerv využívání přepravních příležitostí. To se týká například srovnání s konkurenčním českým dopravcem Travel Service, který loni zvýšil počet cestujících o plných 77 procent na 1,31 milionu. Také celkový počet cestujících na pražském letišti se zvyšoval výrazněji než počet zákazníků ČSA; vzrostl o 29,9 procenta na téměř 9,7 milionu. Podíl vlajkového českého dopravce na počtu cestujících odbavených v Ruzyni se tak ve srovnání s rokem 2003 snížil z přibližně 48 na necelých 45 procent. Jen díky rozvoji Travel Service se celkový podíl českých dopravců na počtu cestujících odbavených v Ruzyni udržel na hodnotě 58 procent. V nákladní dopravě ČSA loni odbavily 22 735 tun nákladu a na celkových výkonech pražského letiště (52 086 tun) se tak podílely jen ze 43 procent. Ani zdaleka se přitom nepřiblížily svému rekordnímu výkonu z roku 1975 (28 502 tun). A na výkonech nákladní dopravy AEA mají ČSA jen skutečně nepatrný podíl – asi 0,001 procenta. Vladimír Junek