Co přinese fúze LH a LX?

Komentář

Úspěšné a vcelku rychlé ukončení rozhovorů mezi Lufthansou a Swiss o fúzi (viz str. 3) bylo svým způsobem překvapivé, vždyť ještě nedávno si vzájemně projevovaly zájem i Swiss a British Airways. Jde o dopravně-politický tah učiněný po určitě velmi zralé úvaze a událost evropského i světového významu, která potvrzuje trend globalizace a nadnárodního podnikání v letecké dopravě. Bezesporu tak obě společnosti daly odpověď také na nedávnou fúzi Air France–KLM (LH-LX se s loňskými 59 miliony cestujících blíží 64 milionům, které odbavila AF-KL). V neposlední řadě fúze představuje také marketingovou výzvu Star Alliance vůči konkurenční alianci SkyTeam. Fúzí se propojí největší evropský dopravce (co do počtu cestujících – 50 milionů – i přepraveného nákladu – 8000 milionů tkm) s dopravcem na deváté příčce evropského žebříčku (9,2 milionu cestujících a 1,124 milionu tkm nákladu). Oba dopravci poskytují nejkvalitnější – a z hlediska kvality velmi vyrovnané – dopravní služby. Synergie obou společností (s celkem 300 letadly a 250 nalétávanými destinacemi) dále zvýší význam evropské letecké dopravy zvláště vůči nejvýznamnější pětici amerických síťových dopravců American Airlines, United, Delta, Northwest a Continental. Lufthansa přichází do svazku ve vel-mi dobrém stavu, když se jí ztrátu 984 milionů € z roku 2003 podařilo loni zvrátit v čistý zisk ve výši 404 milionů €. Také představa, že Swiss jde do svazku jako finančně ohrožená společnost, je mylná. Swiss prochází velmi úspěšnou restrukturalizací, jejíž průběh si vyžádal personální změny, ale jeho poslední generální ředitel Christoph Franz je mužem na svém místě. Za úspěšnou strategií restrukturalizace společnosti a tím, že vlastníci schválili fúzi Swiss s Lufthansou, bezesporu stojí Holanďan, někdejší generální ředitel KLM Pieter Bouw, který dnes zastává funkci předsedy správní rady Swissu. Swiss finanční ztrátu z roku 2003 (687 milionů CHF) loni snížil na 140 milionů CHF, současně však dokázal profinancovat nákup dvou nových velkokapacitních čtyřmotorových letadel A340. V zájmu dosažení dalších úspor nákladů společnost připravuje další redukci počtu pracovníků až o 10 procent a pokračující zeštíhlování letadlového parku. Lufthansa fúzí získává nejen další letištní hub Curych (v roce 2000 letiště odbavilo 22,5 milionu cestujících; po dezintegraci Swissairu se sice objem přepravy prudce snížil, ale již v roce 2003 se opět vyšplhal na 17 milionů cestujících). I když vzájemná vzdálenost všech tří hubů (Curych – Mnichov 262 kilometrů, Curych – Frankfurt 286 kilometrů) je poměrně malá, jejich infrastrukturní propojení včetně přístupu expresních vlaků do letištních terminálů je neobyčejně cenná. Síla švýcarského leteckého trhu je v politické rovině dána neutralitou Švýcarska, dále jeho silnou ekonomikou a významným bankovnictvím a zaměřením turistiky především na střední a vyšší společenské vrstvy. Kromě toho Swiss Lufthanse usnadní přístup k Ženevě, nejvýznamnějšímu evropskému sídlu organizací systému OSN, což zna-mená lukrativní obchodní a vládní klientelu. Společnost navíc získává i bezprostřednější přístup k části francouzského a italského leteckého trhu. Swiss naopak získá přístup k široké dopravní a prodejní síti Lufthansy (177 destinací) a jeho spolupráce s německým dopravcem mu umožní optimalizaci letového řádu. Počítá se i s řízením rotace letadel a posádek Swissu z logistického hlediska, integrací prodejní sítě a věrnostních programů pro zákazníky. Vladimír Junek

spinner