1. března 2007
Svaz dopravy České republiky (SD) požaduje, aby stát v nejbližších letech na dopravní infrastrukturu zajistil finanční prostředky v ročním objemu nejméně sto miliard Kč. Nedostatečná dopravní infrastruktura je vedle slabé podpory vědy a výzkumu největším nešvarem české politiky, prohlásil minulý týden na valné hromadě Svazu dopravy v Praze jeho prezident Jaroslav Hanák. V současné době se na dopravní infrastrukturu i s využitím evropských fondů vynakládá zhruba o 30 miliard Kč méně. „Na dopravní infrastrukturu je v letošním roce ze státních zdrojů k dispozici 59,5 miliardy Kč. Se započtením peněz z evropských fondů by to mělo být 71 miliard Kč,“ uvedl na valné hromadě náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp. Peníze z evropských fondů na tento účel přitom bude moci Česká republika čerpat jen v následujících sedmi letech. Emanuel Šíp se s Jaroslavem Hanákem shodli na tom, že v dalších letech by na dopravní infrastrukturu mělo být ročně k dispozici sto miliard Kč. Prezident Svazu dopravy současně upozornil na skutečnost, že podíl finančních prostředků, které se v České republice vracejí zpět do dopravní infrastruktury, patří v celé Evropě k nejnižším. Podle jeho názoru je proto třeba při výstavbě dopravní infrastruktury začít využívat i projekty spolupráce veřejného a soukromého sektoru. „Musí se však změnit postoj státní správy vůči tomuto způsobu financování,“ zdůraznil prezident svazu. Jaroslav Hanák předpokládá, že projekty PPP by mohly pro dopravní infrastrukturu přinést investice ve výši 30 až 35 miliard Kč ročně. V souvislosti s postupným zaváděním mýtného systému na českých dálnicích a silnicích Svaz dopravy jednoznačně podporuje příklon k satelitní technologii. „Mikrovlnná technologie je možná přesnější, avšak zastaralá,“ prohlásil Jaroslav Hanák. Podle jeho názoru bude nezbytné také unifikovat palubní jednotky OBU. „Pokud bude mít řidič na skle pro každou zemi jednu jednotku, neuvidí pomalu na značky,“ poznamenal s mírnou nadsázkou Jaroslav Hanák. Chybou bylo nezpoplatnit vozidla již od 3,5 tuny, připojil další výtku prezident svazu. Obrat v přípravě veřejných logistických center Jaroslav Hanák naopak ocenil přístup ministerstev dopravy a sociálních věcí, který umožnil schválení upraveného nařízení o pracovní době v dopravě. „Základním problémem však je to, že chybí nový občanský zákoník. Od tohoto nedostatku se odvíjejí všechny ostatní potíže,“ konstatoval ve svém vystoupení na valné hromadě Svazu dopravy Jaroslav Hanák. Prezident svazu dále upozornil na nezbytnost otevřít českou ekonomiku pro pracovní síly ze zahraničí. V současné době se na dopravním trhu již výrazně projevuje nedostatek řidičů, šíří se však i v řadě dalších manuálně-technických oborů, poznamenal v této souvislosti. Jaroslav Hanák dále ocenil, že v posledních měsících nastal výrazný obrat v plánování výstavby veřejných logistických center (VLC), do nějž se zapojila i vládní agentura CzechInvest. „Česká republika se nachází na křižovatce evropských cest, a měla by proto mít minimálně pět až šest takovýchto center,“ zdůraznil Jaroslav Hanák. Ke kritickému stavu vodní dopravy prezident svazu uvedl, že „vláda musí jasně říci, zda vodní dopravu skutečně chce, či nikoli“. Svaz dopravy zaslal vládě písemný dotaz, v němž ji žádá o to, aby se rozhodla, zda bude prosazovat a dodržovat základní podmínky pro provoz vodní dopravy, nebo zda učiní z České republiky „exotickou zemi“, která jako jediná v Evropě nebude mít přístup k námořním přístavům po vodní cestě, řekl. Viceprezident Svazu dopravy Jiří Kratochvíl na tiskové konferenci po valné hromadě připomněl, že v posledních několika letech se rejdařům vždy minimálně třetinu roku plavba kvůli špatným plavebním podmínkám ekonomicky nevyplatila. Více peněz na multimodální dopravu a plavbu Emanuel Šíp předpokládá, že v nejbližších letech se zvýší podíl veřejných i soukromých investic do kolejové dopravy. Do července by podle něj mělo ministerstvo dopravy připravit ucelenou koncepci podpory VLC. „V zemích Evropské unie je v současné době v provozu na šedesát VLC vybudovaných se státní podporou,“ řekl v této souvislosti. Za hlavní nedostatek železniční infrastruktury současný náměstek ministra dopravy a někdejší generální ředitel Českých drah považuje nízkou traťovou rychlost. Vedle plánované výstavby 4. železničního koridoru je podle něj proto potřeba urychlit modernizaci železničních uzlů na 1. a 2. koridoru. „Musí se také změnit parametry trati Praha – Norimberk. Prvním krokem v tomto směru by měla být plánovaná výstavba tunelu Praha – Beroun,“ řekl. Pokud jde o silniční dopravu, Emanuel Šíp na valné hromadě Svazu dopravy uvedl, že cílem ministerstva dopravy je to, aby do roku 2010 bylo v České republice v provozu tisíc kilometrů dálnic. V rámci snahy o zapojení soukromého sektoru do výstavby dopravní infrastruktury se podle něj zatím připravují dva pilotní projekty. Prvním je spojení centra Prahy s ruzyňským letištěm rychlodráhou, druhým pak výstavba třicetikilometrového úseku dálnice D3 mezi Táborem a Bošilcem. Emanuel Šíp ve svém vystoupení valnou hromadu Svazu dopravy informoval také o tom, že ministerstvo dopravy dokončuje operační program Doprava, aby jej mohlo předložit ke schválení Evropské komisi. V návrhu navýšilo částku určenou na multimodální dopravu a vnitrozemskou plavbu, a to na 400 milionů €. Ministerstvo pracuje i na návrhu zákona o veřejné dopravě. V polovině letošního roku by měl být předložen k meziresortnímu řízení a vláda by o něm měla jednat na konci roku, uvedl Emanuel Šíp. Místopředseda Asociace krajů ČR a náměstek hejtmana Středočeského kraje Karel Vyšehradský varoval před tím, že pokud se nevytvoří přesná metodika financování ztráty z provozování osobní dopravy v rámci veřejné služby, může se opakovat krize, k níž loni došlo v Ústeckém kraji. Informoval rovněž o tom, že Středočeský kraj se za stávajících finančních možností věnuje intenzivně především opravám stávající infrastruktury. Nezapomíná však na podporu modernizace vozového parku osobní dopravy, zvláště pak kolejových vozidel. Náměstkyně ministra životního prostředí Rut Bízková účastníky valné hromady seznámila s předpokládaným průběhem ekologické daňové reformy. Zástupce České plynárenské unie (ČPU) Jaroslav Tománek přiblížil obsah Dohody o rozšíření zemního plynu jako alternativního paliva v dopravě, kterou loni v březnu podepsali zástupci ČPU, státní správy, Svazu průmyslu a dopravy a Českého plynárenského svazu. Cílem dohody je do roku 2020 dosáhnout minimálně desetiprocentního podílu spotřeby zemního plynu vzhledem k celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě. Plynárenské společnosti se v dohodě zavázaly, že do té doby vybudují sto plnicích stanic na stlačený zemní plyn (CNG).
(jet)