Seminář ČNOPK

Střednědobý plán rozvoje infrastruktury bude do konce příštího roku

Ministerstvo dopravy vyhlásí výběrové řízení na zpracování střednědobého plánu rozvoje dopravní infrastruktury v České republice do roku 2030. Jeho zpracování je jednou z podmínek pro další financování českých dopravních staveb z prostředků Evropské unie po roce 2012. „Výběrové řízení vyhlásíme v nejbližší době,“ uvedl v polovině května v Praze na semináři pracovní skupiny pro dopravu a logistiku Česko-německé obchodní a průmyslové komory (ČNOPK) vedoucí oddělení dopravní politiky Ministerstva dopravy ČR Ing. Vít Sedmidubský.

Dokument by měl vzniknout v návaznosti na novou dopravní politiku a aktualizované územní plány a náklady na něj se uhradí z prostředků Operačního programu Doprava. Na jeho přípravě se bude významně podílet i Evropská komise. Nový plán do jisté míry naváže na Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury GEPARDI z roku 2005, který v důsledku politických změn upadl prakticky v zapomnění.

Česká republika zaostává

Hlavním tématem semináře na půdě ČNOPK byl rozvoj veřejných logistických center, jejichž výstav-ba v České republice stále výrazně zaostává za zeměmi západní Ev- ropy.

Nejlepší veřejná logistická centra jsou podle jednatele společnosti Deutsche GVZ – Gesellschaft mbH Stefana Nestlera, který účastníkům semináře představil hustou síť německých logistických center, v Německu, Itálii a Španělsku, tedy v zemích, které s jejich výstavbou začaly včas. Česká republika má na tomto poli obrovský skluz, i když ani okolní země východní Evropy na tom nejsou o moc lépe. „Rozdíl ve srovnání s Německem je obrovský,“ konstatoval Stefan Nestler.

A situace se nejspíš rychle ne-zlepší: vybudování centra podle něj trvá nejméně pět let a kapacity, které by mohla multimodální centra v České republice nabízet, již do značné míry obsadily soukromé logistické areály napojené jen na dálniční síť.

Krize rozvoj dále zpomalí

Vít Sedmidubský účastníky seznámil se zásadami strategického dokumentu Strategie podpory logistiky z veřejných zdrojů ČR a možnostmi podpory projektů z veřejných rozpočtů. Upozornil, že možnosti financování výstavby pilotních projektů – center v Lovosicích, Brně-Heršpicích a Ostravě-Mošnově – z veřejných prostředků dále omezí současná krize. Za velmi potřebnou označil změnu zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury tak, aby bylo možné z něj financovat dopravní napojení areálů.

V Německu a Rakousku už státní podpora ustává, protože je prakticky vše vybudováno, pokud by ustala i v České republice, byly by ohroženy základní potřeby logistiky, komentoval výkonný ředitel Svazu dopravy ČR Petr Kašík.


Pracovní skupina pro dopravu a logistiku ČNOPK byla založena v loňském roce. Členům komory z oblasti dopravy a průmyslu nabízí fórum k odbornému dialogu o logistických tématech. „Logistická branže je v Česku jedním z klíčových oborů a působí zde mnoho členů ČNOPK. Hospodářská krize tento obor zasáhla velmi silně. Přitom se ukázalo, že se musí zlepšit dialog mezi odvětvím dopravy a průmyslu. ČNOPK pro to poskytuje ideální platformu,“ uvedl ke vzniku iniciativy výkonný člen představenstva ČNOPK Bernard Bauer.

(spa)

spinner