Eurovia CS

EUROVIA chce v ČR využít zkušeností se slovenským projektem PPP

Jedna ze tří největších stavebních společností v České republice – skupina EUROVIA CS – pokračuje v projektu výstavby slovenské rychlostní komunikace R1 v úseku Nitra Banská Bystrica. Někdejší Stavby silnic a železnic jsou prostřednictvím mateřské francouzské společnosti EUROVIA součástí koncernu Vinci, který v konsorciu s nizozemskou ABN Amro Highway v tendru na výstavbu a třicetileté provozování 52 kilometrů dlouhé komunikace za 1,5 miliardy € zvítězil.

„Jsme rádi, že se nám podařilo rozběhnout první projekt podobného typu v regionu, a pevně věřím, že se spolupráce soukromého a veřejného sektoru rozběhne i v České republice,“ uvedl minulý týden na tiskové konferenci v Praze předseda představenstva a generální ředitel společnosti EUROVIA CS Ing. Martin Borovka. Připomněl, že koncern Vinci na konci března zvítězil i v tendru na PPP projekt výstavby a provozování vysokorychlostní železniční tratě TGV mezi francouzskými městy Bordeaux a Tours v hodnotě 7,2 miliardy €.

Ekonomická realita podle Martina Borovky bude v příštích letech po desítkách let diskusí nahrávat spuštění projektů PPP i v České republice. Po letošním roce, v němž je na dopravní infrastrukturu připraveno kolem sta miliard Kč, totiž přijde zlom a již v roce 2012 a 2013 se investice státu a Evropské unie výrazně propadnou. Podíl národních zdrojů se snižoval již minulých letech a v roce 2013, nejpozději v roce 2015 skončí i přísun evropských peněz z Operačního programu Doprava. „Není zajištěno financování do budoucna, v rozpočtu SFDI dojde k výpadku příjmů,“ uvedl Martin Borovka.

Za nejnadějnější první projekt PPP na české straně, na němž by mohla Europia zúročit své zkušenosti ze Slovenska, označil rozšíření dálnice D1; příprava projektu jihočeské dálnice D3 podle něj bude podstatně komplikovanější.

Loni lepší hospodářský výsledek

Vedle výstavby slovenské R1, na jejíž dokončení má podle smlouvy se slovenským státem pouhé dva roky, loni společnost mimo jiné postavila úsek komunikace R6 mezi Karlovými Vary a Chebem a silniční most v Roudném, zrekonstruovala železniční stanici v Kolíně a vybudovala infrastrukturu průmyslové zóny Holešov.

Konsolidovaný obrat celé skupiny v České republice a na Slovensku se zvýšil meziročně o šest procent na 24,5 miliardy Kč. Spoečnost s 4312 zaměstnanci a 37 pracovišti v obou zemích vytvořila zisk po zdanění ve výši 863 milionů Kč.

Skladba zakázek společnosti byla obdobná jako v předchozích letech, jednoznačně převládaly silniční stavby s 56 procenty. „Roste objem kolejových staveb, výstavba a rekonstrukce železničních a tramvajových tratí. Jejich podíl je na celkových zakázkách již čtvrtinový,“ dodal obchodní ředitel EUROVIA CS Ing. Zdeněk Synáček.

Dokončení integrace skupiny

V letošním společnost EUROVIA CS čekají vedle slovenského projektu mimo jiné práce na dokončení posledního úseku D8 mezi Prahou a Drážďany (Trmice-Knínice) a propojení Strahovského tunelu a tunelu Blanka v Praze. Za hlavní cíle si její vedení vedle podpory rozvoje projektů PPP v České republice stanovilo udržení pozice lídra v oblasti dopravně-inženýrských staveb a dokončení integrace některých dceřiných společností. Mimo jiné letos završí fúzi společností ODS – Dopravní stavby Ostrava a EUROVIA Brno.

(spa)

spinner