MINISTERSTVO HLEDÁ CESTY, JAK DO BUDOUCNA ZAJISTIT FINANCOVÁNÍ INFRASTRUKTURY

DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA

Ministerstvo dopravy spolu s novým vedením Státního fondu dopravní infrastruktury hodlá zhruba do roka předložit k diskusi návrh zákona, podle nějž by se financování dopravní infrastruktury stalo do budoucna zákonným, povinným výdajem státního rozpočtu. Prakticky by měl prostředky rozdělovat buď nadále fond dopravy nebo – po vyschnutí příjmů z privatizace pravděpodobněji – přímo ministerstvo dopravy. Pro návrh hodláme hledat podporu napříč celým politickým spektrem, řekl minulý týden na tiskové konferenci v Praze náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Zákonná úprava by do dopravní infrastruktury měla nasměrovat příjmy z dálničních známek, mýtné ho a daně z minerálních olejů a v dlouhodobém horizontu zabránit kolísání výdajů při změně vlády. „Myslím, že v tom existuje jistá shoda. Obtížnější bude se shodnout na konkrétní částce nebo výši, to bude skutečně problém,“ řekl Jiří Hodač. Připomněl, že ročně chybí na dopravní infrastrukturu v České republice zhruba 31 miliard Kč a její skrytý dluh se pohybuje kolem jednoho bilionu Kč.„Pokud nechceme komunikace nechat dál zanedbávat, musíme nastavit adekvátní částku. O její výši již máme představu, ale zatím si ji necháme pro sebe,“ dodal.Letošní schodek ve výši 31,5 miliardy Kč vláda podle Jiřího Hodače pokryje z rezervních fondů jednotlivých ministerstev. „Můžu vás ubezpečit, že fond v současné chvíli vládne dostatečným množstvím peněz a že zahájené stavby se nebudou v žádném případě utlumovat, ba právě naopak,“ řekl. Do budoucna by se na výstavbě dopravní infrastruktury měl stále významněji podílet také soukromý kapitál. Pokud jde o dodatečné příjmy z mýta, v nejbližších dnech by mělo ministerstvo rozhodnout o druhé etapě zpoplatnění vybraných komunikací. Původní představu, že se zpoplatní zhruba 1100 kilometrů silnic, nic méně Jiří Hodač označil za „nereálnou“a pravděpodobně „nerentabilní“­.Vysoká rozestavěnost

Na bilanční tiskové konferenci vedení ministerstva Jiří Hodač za největší úspěchy prvních sto dní ve funkci označil reorganizaci Ředitelství silnic a dálnic, restrukturalizaci SFDI a„nápravu nedostatků“ první fáze výkonového zpoplatnění. Předchozí vedení resortu naopak obvinil z obrovské rozestavěnosti dopravní infrastruktury. „Stavělo se poněkud nekoncepčně. Předešlá vedení ŘSD a SFDI investovala velké objemy prostředků do výstavby menších úseků. Výsledek: stát v posledních několika letech proinvestoval stovky miliard na drobné dálniční a silniční stavby, ale kompletně dokončena byla pouze dálnice D5,“ řekl.Nápravu si nové vedení resortu slibuje od lepší komunikace mezi ministerstvem, fondem a ŘSD, zkvalitnění realizovaných projektů pomocí systematického dohledu a zkrácení procesu výkupu pozemků zjednodušením legislativy. V případě ŘSD hodlá nové vedení resortu „odbourat nadbytečné procesy při přípravě a realizaci staveb“.

Dálniční si do roku 2015

Do roku 2015 by se tak česká síť dálnic a rychlostních komunikací podle Jiřího Hodače měla prodloužit téměř na dvojnásobek, celkem na dva tisíce kilometrů. Ministerstvo si klade za cíl dokončit do osmi let všechny hlavní silniční tahy. Za priority označil náměstek dostavbu úseku dálnice D8 přes České středohoří(do roku 2010), dostavbu úseku rychlostní silnice R7 mezi průmyslovou zónou Triangl u Žatce a Slaným, dobudování dálnice D47 z Lipníka přes Ostravu na česko-polskou hranici a nezbytné úpravy přístupových komunikací k silničním hraničním přechodům v souvislosti se vstupem země do schengenského prostoru.Pilotní projekt spolupráce veřejného a soukromého sektoru – výstavba dálnice D3 v úseku Tábor – Bošilec – by měl být realizován vletech2008 až 2011. Ministerstvo již loni vybralo poradce, společnost Mott MacDonald, a po schválení podmínek vládou hodlá letos v létě vyhlásit výběrové řízení na koncesionáře.Po­dobně by měl být vybudován systém truckcenter u dálnic a rychlostních silnic, která by absorbovala nákladní vozidla v případě kongescí. V současné době resort podle Jiřího Hodače zpracovává koncepci jejich rozmístění.

Luboš Spálovský

spinner