Energy Efficiency Days 201

Renault Trucks ověřuje v praxi svou vizi šetrné dopravy

Renault Trucks ověřuje v praxi svou vizi šetrné dopravy

Společnost Renault Trucks představila začátkem července na okruhu La Valbonne v blízkosti Lyonu novinářům z evropských zemí vozidla s alternativními pohony. V rámci Energy Efficiency Days 2015 se účastníci setkání mohli nejen podrobně seznámit s jednotlivými vozidly, ale byly pro ně připraveny i informace o dopadu nákladních vozidel na životní prostředí a o možnostech, jak negativní vliv zmenšit.

Vozidla s elektrickým pohonem, na palivové články, bionaftu, stlačený zemní plyn, ale i zvyšování účinnosti tahačů s klasickým vznětovým motorem – to vše jsou řešení, na něž se vývojoví pracovníci francouzského výrobce soustřeďují a mnohá z nich už s některými svými zákazníky testují i v provozu.

Optifuel Lab 2

Důkazem, že i klasický tahač může být velice úsporný, je laboratorní vozidlo Optifuel Lab 2. Ve stávající podobě není určeno pro prodej na trhu, avšak podle zástupců společnosti Renault Trucks splnilo svůj účel. Po několikaměsíčním testování na silnicích i při zkouškách na válcové stolici, které simulovaly ujetí 20 000 kilometrů, bylo zjištěno, že ve srovnání se sériově vyráběným modelem Renault Trucks T byla spotřeba verze Optifuel Lab 2 o 22 procent nižší. To představuje úsporu 7,2 litru nafty na sto kilometrů a snížení emisí CO2 o 194 gramů na ujetý kilometr. Na těchto úsporách se podílí dvacet různých technologií, které mají vliv na čtyři základní oblasti, jež zásadně ovlivňují spotřebu: hospodaření s energií, aerodynamiku, valivý odpor a pomoc při řízení.

„S těmito výsledky jsme samozřejmě velmi spokojení,“ uvedl ředitel projektu Claude Covo. „Nejsou pro nás překvapením, ale potvrzují skutečné hodnoty z reálného provozu, jejichž výši jsme odhadovali už na začátku projektu. Ač hodnota –22 procent představuje celkový souhrn úspor díky všem použitým technologiím, také přínos každé z těchto technologií byl zkoumán separátně,“ dodal. „Cílem je, aby spalovací motor odebíral co nejmenší množství energie,“ řekl. „Proto jsme elektrifikovali mnoho vedlejších systémů ve vozidle, jako je klimatizace, vodní čerpadlo, palivové čerpadlo a čerpadlo řízení. Poté jsme prostřednictvím instalace solárních panelů a systému rekuperace tepelné energie z výfukových plynů na bázi Rankinova cyklu zvýšili počet zdrojů elektrické energie pro napájení těchto prvků,“ uvedl. „Jestliže řidič nebo vozidlo začnou odebírat energii, počítač zanalyzuje náročnost úkonu, vybere nejvhodnější a nejúčinnější zdroj energie (solární, Rankin apod.) a redistribuuje ji v reálném čase. Optifuel Lab 2 funguje na principu energetické nabídky a poptávky. Čím více levné energie je k dispozici, tím více je využívána,“ řekl Claude Covo.

Důraz na aerodynamiku

Práce na aerodynamických vlastnostech Optifuel Lab 2 se podle něj zaměřovaly na celou soupravu včetně tahače a návěsu. „Pracovali jsme na dokonalém sladění obou součástí s cílem dosáhnout efektu kapky vody, snížit aerodynamický odpor a tím snížit spotřebu paliva,“ uvedl Claude Covo. Mobilní deflektor na střeše kabiny, vysouvaný při zastavení vozidla za účelem zlepšení její tepelné izolace, se při rychlostech nad 50 km/h opětovně skládá. Tím zajišťuje dokonalou jednotu s návěsem. Efekt kapky vody je vyvoláván zakřiveným tvarem střechy, bočními deflektory o velikosti 70 cm na zadní straně a boční kapotáží po celé délce návěsu. A kvůli dalšímu omezení rušivých zón a zajištění dokonalého obtékání vzduchu byla zpětná zrcátka a přední zrcátko nahrazena profilovanými kamerami.

Optifuel Lab 2 dále disponuje pohyblivým spoilerem umístěným pod mřížkou chladiče. Je-li spoiler vysunut, umožňuje snazší obtékání vzduchu procházejícího pod vozidlem a omezuje tak tření pod podvozkem. Při rychlostech pod 50 km/h se tento spoiler automaticky zasouvá, aby nedošlo k jeho poškození při nízké rychlosti, například na zpomalovacích prazích nebo při choulostivém manévru.

Pomoc řidiči při řízení vozidla

Konstruktéři nezapomněli ani na řidiče a vyvinuli soubor specifických pomůcek pro řízení vozidla. Optifuel Lab 2 tak má například adaptivní omezovač rychlosti. Omezovač, vybavený integrovaným GPS, vypočítává v každém okamžiku a s pomocí předvídání tu nejvhodnější rychlost v závislosti na poloze vozidla a profilu silnice. Analogicky je vozidlo vybaveno adaptivním plynovým pedálem. Pedál klade při sešlápnutí větší nebo menší odpor podle toho, zda je třeba, aby řidič zrychlil či naopak zpomalil. Když systém očekává například kruhový objezd nebo úbočí svahu, pedál zatuhne a přinutí řidiče zvednout nohu z plynu. Při spuštění systému je řidič upozorněn ikonou zobrazující se na pří-strojové desce a ilustrující očekávanou událost (kruhový objezd, svah, klesání, mýto apod.). Díky těmto pomůckám řidič vždy ví, jak přizpůsobit svůj styl jízdy tomu, aby dosáhl co největších úspor ve spotřebě paliva.

Elektromobily s prodlouženým dojezdem

Ve spolupráci s firmou Deret testuje Renault od letošního června například elektromobil D se zařízením pro prodloužení doby dojezdu. Toto 16tunové vozidlo, které disponuje celkovou autonomií 400 km, z toho 60 km na čistě elektrický pohon, zajišťuje zásobování prodejen na pařížském letišti Charles-de-Gaulle ve stoprocentním elektrickém pohonu. Díky tomu výrobce i dopravce očekávají snížení emisí CO2 o 30 procent. Ve zkušebním provozu je ve spolupráci s kosmetickou firmou Guerlain a dopravcem Speed Distribution Logistique testováno i 16tunové vozidlo Renault Trucks D se stoprocentním elektrickým pohonem, které bude po dobu dvou let zásobovat pařížské obchody s parfémy a kosmetikou Maison de Parfums & Cosmétiques. Tento model nevypouští žádné škodlivé zplodiny do ovzduší, nevydává žádné hlukové emise a bude testován v plném a náročném provozu na trasách o délce přes 200 kilometrů. Aby mohl takovýto provoz zvládnout, musí být jeho akumulátor během 24hodinového provozního cyklu několikrát dobit. Jeho trasa byla sestavena tak, aby mohl být během dne dvakrát dobit částečně a jedenkrát úplně. A například elektromobily Renault Trucks Maxity společnosti Greenway Services najely loni na podzim od roku 2011 již 220 000 kilometrů.

Vozidla na vodík, CNG i bionaftu

Ve spolupráci s Francouzskou poštou se pak Renault Trucks podílí na projektu zkušebního provozu elektrického vozidla vybaveného prodlužovačem dojezdu fungujícím na bázi vodíku. Dojezd tohoto modelu Maxity Électrique o hmotnosti 4,5 tuny se tak zvýší na 200 kilometrů. Společnost Renault Trucks také zvítězila ve výběrovém řízení pořádaném DHL a zadaném Airbusem s nabídkou vozidel na bionaftu. A v květnu již předala šest vozidel Euro 6 s pohonem na bionaftu. Již od roku 2004 Renault Trucks vyvíjí a nabízí vozidla distribuční řady s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Jejich nabídka byla letos rozšířena o model Renault Trucks D Wide CNG, který je vybaven novým motorem Euro 6 na CNG o objemu devět litrů s výkonem 235 kW (320 k). Obdobou projektu Optifuel Lab 2 v těžké řadě je pak projekt EDIT (Efficient Distribution Truck), který společnost Renault Trucks vyvíjí společně se šesti partnery a jehož cílem je snížit prostřednictvím nejnovějších dostupných technologií spotřebu distribučních vozidel o 13 procent ve srovnání s dnešními sériovými vozidly.

(lan)

spinner